عصر بازار

اولین قرارداد تامین سرمایه خارجی در پتروشیمی خلیج فارس رقم خورد

عصر اعتبار- اولین قرارداد تامین منابع مالی از بازارهای بین المللی به شکل کوتاه مدت (یوزانس) در ایران و در بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور رقم خورد.

اولین قرارداد تامین سرمایه خارجی در پتروشیمی خلیج فارس رقم خورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد که با برنامه ریزی های اصولی انجام شده بر مبنای اهداف توسعه ای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس وعده های داده شده به خوبی محقق شده و با حضور مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس با حضور در کنفرانس های بین المللی نظیر کنفرانس ژنو-وین-برلین-فرانکفورت و معرفی مطلوب هلدینگ خلیج فارس بعنوان بزرگترین هلدینگ کشور اعتماد موسسات بیمه صادراتی و اعتباردهندگان بین المللی و بانک ها جلب شده و با هماهنگی لازم نسبت به تبیین ساختارهای حل نیاز اطلاعات مالی مورد درخواست شده آنها همت گذاشت.

    نتیجه این اقدام مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تصمیم موسسات بیمه صادراتی برای پذیرش هلدینگ خلیج فارس صرفاً با اتکاء به نام هلدینگ بدون اخذ هر تضمین دیگری در غالب corporate guarantee (ضمانت شرکتی)را به همراه داشت و اولین قرارداد تامین منابع مالی در قالب یوزانس از کشور ژاپن و تحت پوشش بیمه صادراتی NEXI و قرارداد منعقده با ماروبنی در اول سپتامبر در توکیو ژاپن به مبلغ ٣٢۰ میلیون یورو به امضاء رسید.

    متعاقب نگرش موسسات بیمه صادراتی و با نگاه تامین منابع مالی به شکل کوتاه مدت قابل تامین به میان مدت مدیر عامل هلدینگ مذاکره با شرکت های رقیب ژاپنی و با تشویق امکان استفاده تسهیلات ، قرارداد دیگری با مبلغ مشابه قابل افزایش به ٦٤۰ میلیون یورو را نیز به مرحله نهایی رسانده و انشاالله در آینده نزدیگ بطور رسمی به امضاء خواهد رسید.

    با پیگیری های مستمر و جلسات و کنفرانس ها الزامات ارایه صورت های مالی وانطباق آن با IFRS که از ضروریات اقدامات بلند مدت تامین منابع مالی است در الویت کاری قرار گرفته به شکلی که در مقطع کنونی مذاکرات ساختاری تامین منابع مالی بصورت بلند مدت با اعتبار دهندگان بین المللی در مرحله مطلوبی قرارگرفته و به محض ورود بانکها این امکان فراهم می‌شود.

    با تدابیر فوق امیدوار است تامین منابع مالی در قالب یوزانس تا میزان ١ میلیارد یورو و تامین میان مدت را برای مبلغ حدود ٥۰۰ میلیون یورو در سال جاری محقق کند.

    تدابیر ساختار بلند مدت با پیش بینی موثر ورود بانکها برای سال میلادی آتی هموار بوده و انتظار تحقق منابع مالی بالغ بر ٢/٥ میلیارد یورو از طریق سندیکای متشکل از بانکها و موسسات بیمه صادراتی در حال شکل گیری است.

    علاوه بر عرصه تامین مالی جذب مشارکت خارجی با شرکتهای معتبر بین المللی در حد سرمایه گذاری قریب به ١۰ میلیارد دلار در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار دارد و قراردادهای تامین مالی مذکور صرفاً به اتکاء نام هلدینگ خلیج فارس و بدون وثیقه گذاری قراردادهای صادراتی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی