عصر بازار

وزیر بهداشت:

"بیمه" برای پوشش داروهای "پیوند" کمک کند

عصر اعتبار- وزیر بهداشت گفت: داروهای پیوند تحت پوشش بیمه قرار دارند، اما سطح پوشش برخی از آنها ۱۰۰ نیست و برخی از مردم توان پرداخت همین میزان را هم ندارند، بر همین اساس امیدواریم شورایعالی بیمه در این زمینه کمک کند تا بتوانیم کمک بیشتری به این افراد کنیم.

"بیمه" برای پوشش داروهای "پیوند" کمک کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم جشن نفس که شب گذشته جهت بزرگداشت اهدای عضو در کشور برگزار شد، درباره تعداد مراکز فراهم‌آوری اعضا در کشور گفت: مراکز پیوند عضو در کشور ما عالی است و اکنون 50 مرکز فراهم‌آوری عضو داریم که به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند. البته از نظر تجهیزاتی کمبودهایی داریم که باید تامین شوند. در عین حال سازمان هواپیمایی هم به ما کمک می‌کند، اما در برخی مناطق پرواز کمتر است یا پوشش کاملی ندارد. بنابراین باید یگان هوایی در اختیار مراکز باشد.

    وزیر بهداشت افزود: در عین حال آنچه که در حوزه پیوند واجب است، فرهنگ‌سازی و معرفی کسانی است که خانواده‌هایشان اهدای عضو کرده‌اند. این نکته بسیار مهم است که اگر خانواده‌ای دچار مصیبت می‌شوند، کاری کنند که بعدا تاسف نخورند و بگویند که اعضا و اندام‌هایی که می‌توانست حیات وفات متوفی را جاری کند، خودشان و خانواده‌شان را از چنین افتخاری محروم کردند.

    هاشمی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در حوزه پیوند، بیمارانی است که در لیست پیوند کلیه قرار دارند، گفت: خداوند دو کلیه به ما داده و یکی از آنها برای ادامه حیات‌مان کافی است و خوب است که خانواده‌هایی که عزیزشان نیازمند پیوند کلیه است، یک کلیه را به آنها اهدا کنند تا با این کار برخی از روابط ناخوشایند که با عنوان عضوفروشی در کشور شاهدیم، از این مسیر سامان یابد. بنابراین برای پیوند کلیه مردم باید تصمیم بگیرند و می‌توانند با متخصصان هم مشورت کنند؛ چراکه ما در حوزه پیوند کلیه کمبود جراح نداریم و بیش از 100 جراح در کشور کار پیوند کلیه را انجام می‌دهند.
    وی با بیان اینکه لیست انتظار عمدتا برای پیوند کلیه است و پیوند کبد و قلب در رتبه‌های بعدی قرار دارند، افزود: بخشی از بالا بودن تعداد لیست انتظار، به دلیل نبود عضو و بخشی از آن هم به دلیل کمبود متخصصین بود. البته در طول سه سال گذشته تعداد قابل توجهی از مراکز پیوند کبد ایجاد شدند.
    هاشمی با بیان اینکه در حال گسترش پیوند کبد در کشور هستیم، افزود: بر این اساس سعی کردیم که همه مراکز استان‌ها را در حوزه پیوند کبد مجهز کنیم و امیدوارم طی سه سال آینده در این حوزه هیچ کمبودی نداشته باشیم. در عین حال خوشبختانه در این دولت بیمه‌ها به کمک پیوند آمدند و اکنون این خدمات رایگان است.


    وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره داروهای پیوند، گفت: داروهای پیوند تحت پوشش بیمه قرار دارند، اما برخی از آنها سطح پوششان 100 نیست و بین 90 تا70 درصد است که البته برخی از مردم توان پرداخت همین میزان را هم ندارند و امیدواریم شورایعالی بیمه در این زمینه کمک کند و گشایشی هم در بودجه‌ها صورت گیرد تا بتوانیم کمک بیشتری به این افراد کنیم. البته برخی داروها نیز تولید داخل‌شان وجود دارد و بیمه ها هم از آنها حمایت می‌کنند.
    هاشمی در ادامه درباره تعداد پیوندهایی که تاکنون در کشور انجام شده، گفت: تاکنون 60 هزار پیوند برای کلیه، کبد، قلب، ریه و ... در کشور انجام شده است. بطوریکه در سال گذشته 2500 پیوند کلیه، 700 پیوند کبد، 100 پیوند قلب داشته‌ایم و کمترین میزان پیوند مربوط به ریه است. چرا که پیوند ریه عوارض زیادی دارد.
    هاشمی با بیان اینکه در عین حال سالانه 5000 مورد مرگ مغزی در کشور داریم، گفت: در حال حاضر تعداد کسانی که در لیست پیوند قرار دارند، بالغ بر 30 هزار نفر است. حال باید توجه کرد که تقریبا همه اندام‌های بدن قابل پیوندند و ممکن است اهدای اعضای یک نفر بتواند هشت نفر را نجات دهد.
    انتهای پیام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو