عصر بازار

نگاهی به تحولات اقتصاد جهان در هفته پیش رو؛

سه رویداد توجه سرمایه گذاران را به خود معطوف می کند

عصر اعتبار- رقابت تنگاتنگ دو نامزد حزب دموکرات و جمهوری خواه و نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا سبب می شود به تدریج اخبار مرتبط با آن به عاملی مهم برای تاثیرگذاری بر بازارهای مختلف تبدیل شود.

سه رویداد توجه سرمایه گذاران را به خود معطوف می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، بیش از یک ماه دیگر، انتخابات برگزار می شود و ابتدای هفته جاری یعنی روز دوشنبه نخستین مناظره دو نامزد انتخابات یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ انجام خواهد شد. انتخابات ریاست جمهوری یک ریسک بزرگ برای اقتصاد آمریکا محسوب می شود و نزدیک بودن زمان انتخابات سبب خواهد شد در چند هفته آینده سرمایه گذاران بیش از پیش به تحولات در این حوزه توجه نشان دهند. البته در هفته پیش رو برخی دیگر عوامل نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

    اولین عامل به روز دوشنبه و برگزاری نخستین مناظره بین دو نامزد بستگی داد و قرار است درباره سه موضوع یعنی جهت حرکت آمریکا، دستیابی به رونق اقتصادی و امنیت مناظره انجام شود.

    ده ها میلیون خانواده آمریکایی و صدها میلیون نفر در دیگر کشورهای جهان به این مناظره نگاه خواهند کرد. پیروزی ترامپ در مناظره به معنای شانس بالاتر او برای پیروزی در انتخابات است و تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ به ریاست جمهوری برسد لطماتی به اقتصاد وارد خواهد شد زیرا او وعده داده در بسیاری از روندهای اقتصادی و تجاری تغییراتی بزرگ ایجاد کند.

    البته هیلاری کلینتون نیز وعده هایی در زمینه تغییرات داده است اما افزایش شانس ترامپ به ریسک گریزی سرمایه گذاران منجر می شود.

    دومین عامل موثر بر بازارهای مختلف در هفته جاری، نشست غیررسمی اوپک در الجزایر است. از اواسط سال 2014 تاکنون به دلیل مازاد عرضه نفت، قیمت ها بیش از 60 درصد پایین آمده  و اعضاء اوپک قصد دارند در نشست الجزایر درباره روشی برای بالا بردن قیمت ها گفتگو کنند. چند ماه پیش تلاشی مشابه انجام شد اما در نشست قطر کارشکنی عربستان سبب شد توافقی بر سر تثبیت عرضه حاصل نشود.

    تغییرات قیمت نفت و افق بازار این ماده خام تاثیری بزرگ بر بازارهای مختلف دارد و این هفته سرمایه گذاران به نشست الجزایر توجهی خاص خواهند داشت. البته وزیر دارایی روسیه اعلام کرده حتی اگر عرضه نفت تثبیت شود تغییر بزرگی در قیمت ها مشاهده نخواهد شد. دیدگاه او منطقی به نظر می رسد زیرا بازار نفت حداقل تا اواسط سال آینده میلادی با مازاد عرضه مواجه است.

    سومین عامل موثر بر بازارها در هفته پیش رو، سخنرانی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. هفته پیش در نشست این کمیته تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد اما احتمال افزایش نرخ ها در پایان سال جاری میلادی افزایش یافت. این هفته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا و چند تن از اعضاء کمیته سیاستگذاری سخنرانی خواهند کرد و محتوای سخنان آنها بر بازارهای مختلف ویژه ارزش دلرا تاثیر خواهد داشت.

    در کنار این سه رویداد. این هفته مجموعه ای بزرگ از گزارش ها از اقتصاد آمریکا، انگلستان، چین، ژاپن و منطقه یورو منتشر می شود. از آنجا که داده های اقتصادی مبنای تصمیم گیری بانک مرکزی آمریکا در حوزه سیاست های پولی است آنچه در این گزارش ها منتشر می شود اهمیت بالایی خواهد داشت. انتظار می رود این هفته نوسان در بازارهای مختلف زیاد باشد.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو