عصر بازار

سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد

عصر اعتبار: سفیر ارمنستان در تهران گفت: در راستای ارتقای سطح روابط دو کشور در آینده‌ای نزدیک رییس‌جمهور ایران به ایروان سفر خواهد کرد.

سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰
  • سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد
  • سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد
  • سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد
  • سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد
  • سفیر ارمنستان از رایزنی‌ برای افزایش تعاملات بانکی با ایران خبر داد

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، آرداشس تومانیان در نشست خبری امروز (یک‌شنبه) خود با رسانه‌های ایرانی و ارمنی به بررسی روابط تهران و ایروان پرداخت.

او با نزدیک خواندن روابط ایران و ارمنستان گفت: دو کشور هر زمان نیاز داشتند به سوی یکدیگر دست یاری دراز کردند. البته نبود شناخت درست از یکدیگر باعث شده است تا ملت‌ها از یکدگیر دور باشند و اطلاعت زیادی از یکدیگر نداشته باشند هم‌چنین روابط اقتصادی ما آن‌طور که باید توسعه نیابد.

تومانیان خاطرنشان کرد که تراز تجاری دو کشور از 300 میلیون دلار تجاوز نمی‌کند که اغلب کالاهایی هستند که از ایران وارد ارمنستان می‌شوند و همین امر جای فکر دارد.

سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به عضویت ارمنستان در تعاملات تجارت جهانی و هم‌چنین عضویت این کشور در تشکیلات اوراسیا گفت: با توجه به این که ارمنستان در بین اعضای  اوراسیا تنها کشوری است که با ایران مرز زمینی دارد، ایران می‌تواند از بازار 180 میلیون نفری این کشورها استفاده کرده و کالاهای خود را از طریق ارمنستان به آن‌ها صادر کند. علاوه بر این مزیت دیگری که ارمنستان از آن برخوردار است و ایران هم می‌تواند به نحو مطلوبی از آن بهره ببرد ارتباط تجاری خاصی است که ارمنستان با اروپا دارد و کالاهایی که در این کشور تولید شوند با مالیات بسیار کم به اروپا صادر می‌شوند.

وی ادامه داد: سه منطقه تجارت آزاد در ارمنستان وجود دارد که تجار ایرانی می‌توانند بدون پرداخت مالیات به تعاملات تجاری خود در این مناطق بپردازند. هم‌چنین تعاملات هوایی تهران – ایروان هم قابل توجه است تا جایی که به صورت متوسط روزانه دو پرواز بین دو کشور انجام می‌شود.

این دیپلمات ارمنی به برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران اشاره کرد و افزود: از 14 تا 17 مهرماه این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر است و حدود 90 شرکت ارمنی در این نمایشگاه در بخش‌های مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی و پزشکی، ساختمان، بانکداری، فن‌آوری اطلاعات، صنعت، جواهرات، شیشه، نساجی، گردشگری، حمل و نقل و غیره در آن حضور دارند.

تومانیان با اشاره به همکاری‌های بانکی ایران و ارمنستان گفت: در حال حاضر رایزنی‌ها برای افزایش تعاملات بانکی در جریان است، ارمنستان سه بانک مهم دارد که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند. علاوه بر این رایزنی‌ها در رابطه به همکاری‌های بانکی از طریق روبل، دلار و یورو در جریان است.

او ادامه داد: مذاکرات بین ایران و اتحادیه اوراسیا در جریان است که اگر به نتیجه برسد کالاهای ارمنستان هم راحت‌تر وارد ایران می‌شوند.

این دیپلمات ارمنی تاکید کرد: موضع ایران در مورد مناقشه قره‌باغ در منطقه حساس و تعیین کننده است. در 24 سال گذشته مواضع ارمنستان نسبت به ایران حمایتی بوده است.

سفیر ارمنستان در ایران در پاسخ به این سوال که وزیر راه ایران از برقراری مسیر راه‌آهن بین ایران، ترکیه، ارمنستان و نخجوان صحبت کرده است این پروژه در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟ گفت: این یک مساله اقتصادی نیست. راه تجاری بین ترکیه، ارمنستان و ایران تا زمانی که مناقشه قره باغ حل نشود قابل مذاکره نیست؛ این خط آهن هم به همین دلیل تا الان راه‌اندازی شده است.

وی در رابطه با سفر رییس‌جمهور کشورمان به ارمنستان نیز گفت: این سفر در دستور کار است ولی من نمی‌توانم در رابطه با تاریخ آن اطلاع‌رسانی کنم اما می‌توانم بگویم به‌زودی در رابطه با سفر رییس‌جمهور ایران به ارمنستان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این دیپلمات ارمنی در رابطه با کریدور جنوب به شمال نیز توضیح داد: ایران از طریق ارمنستان و گرجستان می‌تواند کالاهای خود را از دریای سیاه عبور داده و به اروپا صادر کند هم‌چنین ما می‌خواهیم خلیج فارس را نیز به دریای سیاه متصل کنیم. راه دیگر برای تعامل ایران با اروپا گذر از ترکیه است، هم‌چنین ایران می‌تواند از طریق گرجستان و آذربایجان هم به اروپا دست یابد که این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها مسیرهای زیادی برای تعامل با اروپا دارند ولی ارمنستان می‌تواند یکی از بهترین مسیرها باشد.

تومانیان در رابطه با تعاملات گاز و برق بین تهران و ایروان و هم‌چنین برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی بین دو کشور گفت: ارمنستان ژنراتورهای زیادی دارد به همین دلیل به ایران برق صادر و از این کشور گاز دریافت می‌کند، در رابطه با قیمت گاز هم با مسوولان ایرانی گفت‌وگو شده است و مساله‌ای در میان نیست البته متاسفانه تنها از ظرفیت 15 درصدی خط لوله گاز استفاده می‌شود که این موضوع قابل مذاکره است. جلسه کمیسیون مشترک دو کشور هم در سال جاری و در تهران برگزار خواهد شد.

او از اختصاص تسهیلات ویژه برای تجار ایرانی خبر داد و گفت: تجار بخش خصوصی ایرانی در صورتی که برنامه‌های ویژه‌ای در ارمنستان داشته باشند با ارائه این برنامه‌ها می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای بهره‌مند شوند.

تومانیان با اشاره به تعاملات ارمنستان با وزارت نفت ایران تاکید کرد: سطح تعاملات ما بسیار بالا است و از آقای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران برای سفر به ارمنستان دعوت شده است که البته هنوز زمانی برای آن اعلام نشده است.

سفیر ارمنستان در ایران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این که آیا پس از لغو روادید بین تهران و ایروان شاهد افزایش گردشگران بین دو کشور بوده‌ایم یا خیر؟ گفت: آن چه بیش‌تر از همه به چشم می‌خورد این بود که پس از لغو تحریم‌ها ایرانیان بیش از پیش به ارمنستان سفر کرده‌اند و استقبال زیادی از این کشور داشته‌اند و ما امیدواریم مسوولان ایرانی هم پس از لغو تحریم‌ها نگاه ویژه‌ای به ارمنستان داشته باشند چرا که ارمنستان چه پیش از تحریم‌ها، در زمان اعمال تحریم‌ها و چه پس از آن همواره دوست نزدیک ایران بوده است.

انتهای پیام

برچسب ها
پورسعید خلیلی