عصر بازار

ایران در حال تبدیل شدن به حوزه ای مهم برای سرمایه‌گذاری است

عصر اعتبار- یک تحلیلگر سیاسی معتقد است، بعد از لغو تحریم های غرب علیه ایران، به نظر می رسد که این کشور به نقطه تمرکز شرکت های اروپایی و آسیای تبدیل شده و تهران به تدریج در حال تبدیل شدن به یک حوزه مهم سرمایه گذاری برای سرمایه داری غربی است.

ایران در حال تبدیل شدن به حوزه ای مهم برای سرمایه‌گذاری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، کریس بامبری، تحلیلگر سیاسی معتقد است، بعد از لغو تحریم های غرب علیه ایران، به نظر می رسد که این کشور به نقطه تمرکز شرکت های اروپایی و آسیای تبدیل شده است. به همین علت است که تهران به تدریج در حال تبدیل شدن به یک «حوزه مهم سرمایه گذاری برای سرمایه داری غربی است.»
    بامبری گفت: «حوزه ای که ما باید مورد توجه قرار دهیم این است که این روشن است که قدرت های بزرگ صنعتی در حال رقابت با یکدیگر برای ورود به بازار در حال ظهور ایران هستند.»
    این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «این واقعیت که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن قرار است در آینده نزدیک به تهران سفر کند نشان می دهد که ژاپنی ها هم ممکن است وارد عمل شوند. آلمان ها بسیار مشتاق اند که با تهران تجارت کنند، آنها روابط دیرینه ای با ایران دارند که این روابط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از بین نرفته است.»
    وی افزود، آمریکا دچار اضطراب شده زیرا نمی خواهد در این بازار نوظهور جدید از رقبای اروپایی، ژاپنی و چینی اش عقب بماند.
    «بنابراین، این کشور تحت فشار خواهد بود تا با ایران تجارت کند و در این فرآیند احتمالا اقدام به رفع تحریم های بانکی ایران خواهد کرد.»
    وی در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم شرکت های هوایی آمریکایی که خواهان تجارت با ایران هستند گفت، به نظر می رسد که ایران به دلیل ناوگان هوایی قدیمی اش یک بازار عظیم محسوب می شود و شرکت های آمریکایی «نمی خواهند از بازار این کشور کنار گذاشته شوند.
    اما بامبری خاطر نشان کرد که «در این باره از دو ناحیه فشار وجود دارد.» اولا، همچنان دشمنی بین ایران و آمریکا وجود دارد و ثانیا چالش اصلی این است که کشورهایی هستند که برای حضور در بازار ایران در حال رقابت با یکدیگر هستند.
    «بنابراین آمریکا با وحشت و اضطراب فعالیت های ژاپن، هند، چین و اروپا و سرمایه گذاری آنها (در ایران) را نظاره خواهد کرد.»
    وی افزود، ایرانی ها به نوبه خود «قرار نیست در برابر هر گونه سرمایه گذاری بین المللی ای از خود نرمش نشان دهند.»
    بامبری گفت، آنها از حاکمیت ملی شان دفاع کرده اند، آنها می دانند که در زمینه این بازار جدید  چه اتفاقی دارد می افتد و چه اتفاقی در گذشته رخ داده است.
    «آنها به دوران تحقیر روسیه در سال های حکومت بوریس یلتسین را به یاد دارند، زمانی که روسیه به طور کامل درهای خود را به روی شرکت های چند ملیتی غربی باز کرد. آنها در همکاری با غرب سیستم خودشان را به کار خواهند گرفت که موجب منتفع شدن آنها و در عین حال ساخته شدن اقتصاد صنعتی شان خواهد شد.»
    «ایران یک بازار بزرگ جدید احتمالی برای کشورهای غربی و آسیایی است. این کشور دارای نیروی کار آموزش دیده جوان است. ایران یک حوزه مهم سرمایه گذاری برای سرمایه داری غربی است. و کشورها برای ورود به آن صف خواهند بست. در واقع، آنها همین الان هم برای تجارت در ایران صف بسته اند. آمریکا می خواهد در این صف حضور داشته باشد و عقب نماند.»
    بامبری خاطر نشان کرد که مردم اروپا اکنون برای تعطیلات به ایران می روند «که کشوری فوق العاده با تاریخ و فرهنگی واقعا جذاب است.» پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در ساخت هتل های جدید در ایران وجود دارد.
    «می توانید تصور کنید که هتل های زنجیره ای چند ملیتی آمریکایی دارند به فرصت موجود در بازار ایان فکر می کنند. این کشور می تواند یک بازار گردشگری عظیم باشد.»
    وی در عین حال، تصویر غلط ایجاد شده از ایران توسط رسانه های غربی به ویژه رسانه های آمریکای و انگلیسی را یکی از موانع ورود سرمایه های غربی به ایران دانست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو