عصر بازار

پارسال انجام شد؛

ارائه تسهیلات به ۱۰هزار واحد صنعتی

سهم ۵۰ درصدی تسهیلات تمدیدی

عصر اعتبار- مدیر اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه ۵۰ درصد از تسهیلات سال گذشته در نظام بانکی تمدیدی بوده است، گفت: تا صبح امروز ۹۹۲۱ واحد بنگاه های کوچک و متوسط تامین مالی شدند.

ارائه تسهیلات به ۱۰هزار واحد صنعتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد قربانی در نشست مشترک کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به اینکه با توجه به اینکه سال 95، سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل بوده است، شبکه بانکی اقدام به تسهیلات‌دهی به صنایع کوچک و متوسط کرده است، گفت: مطابق با بررسی‌های انجام شده 7500 واحد تولیدی باید تامین مالی شود که این موضوع در خروج از رکود نقش اساسی دارد.

    وی با اشاره به رقم 16 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات‌دهی به این واحدها گفت: در سال گذشته نظام بانکی 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که 50 درصد آن تسهیلات تمدیدی بوده است؛ بنابراین 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدیدی بود که به بنگاه‌ها پرداخت شد.

    مدیر اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه توان پرداخت این مقدار تسهیلات از سوی نظام بانکی فراهم بوده است، اظهار داشت: امیدواریم که این تسهیلات‌دهی در سال 95 هم ادامه داشته باشد. قربانی ادامه داد: اگر 10 درصد از این تسهیلات هم به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط برود، جوابگوی 16 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای آنها خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه از ابتدای اردیبهشت این تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شده است، اظهار داشت: جلساتی با سایر وزارتخانه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم و اختصاص بخشی از این تسهیلات علاوه بر صنعت، برای کشاورزی هم مورد تائید وزیر صنعت قرار گرفت.

    قربانی با تاکید بر اینکه فعالیت نظام بانکی محدود به این 7500 واحد نخواهد شد، گفت: هدف اولیه، رسیدن به این 7500 واحد است تا از رکود خارج شوند و با تامین مالی این واحدها، باز هم این راه ادامه می‌یابد.

    وی به اختلاف آمار فاحش بین وزارت صنعت و بانک مرکزی در خصوص اعطای تسهیلات به این واحدها اشاره کرد و گفت: سامانه بهین‌یاب منبع آماری وزارت صنعت بوده و بانک مرکزی، تسهیلات‌دهی بانک‌ها را مبنا قرار می‌دهد که بر این اساس 5561 واحد پرداختی مستقیم بانک‌ها بوده است و 4360 واحد تعداد واحدهایی بوده که از طریق کارگروه به بانک معرفی شده و تسهیلات گرفته‌اند؛ بنابراین آمارها متفاوت است.

    مدیر اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه تا صبح امروز 9921 واحد تامین مالی شده‌اند که خوشبختانه از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون توانستیم از مرز 7500 واحد بگذریم، اظهار داشت: از نظر مبلغ، این تعداد واحد 76 هزار میلیارد ریال تسهیلات را شامل می‌شود.

    قربانی با اشاره به اینکه در پنج ماهه ابتدایی امسال 177 هزار میلیارد تومان نظام بانکی تسهیلات پرداخت کرد، گفت: در بخش کشاورزی این رقم 11 هزار میلیارد تومان بوده که سهم 6.3 درصدی را دارد و در بخش صنعت 50 هزار میلیارد تومان بوده که 27 درصد از کل تسهیلات را شامل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی