عصر بازار

سفیر ارمنستان در ایران خبر داد؛

آمادگی ارمنستان برای برقراری تجارت ترجیحی با ایران

عصر اعتبار- سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور در سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: پیشنهاد ترانزیت گاز ایران به گرجستان از طریق ارمنستان به طرف ایرانی داده شده است.

آمادگی ارمنستان برای برقراری تجارت ترجیحی با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر،  آرتاشِف تومانیان  در نشستی خبری با اشاره به اینکه مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته 300 میلیون دلار بوده است، گفت: با وجود ارتباط نزدیکی که میان دو کشور در این سال‌ها وجود داشته، اما دو طرف هنوز شناخت کافی نسبت به هم ندارند.

    وی با اشاره به اینکه در سال 2013 ارمنستان به سازمان تجارت جهانی پیوسته است، افزود: ما سیاست تجاری و بازرگانی آزادی را داریم و عوارض گمرکی در کشور ما صفر یا خیلی ناچیز است.

    سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما سه میلیون نفر جمعیت داریم و مساحت کشور ارمنستان 30 هزار کیلومتر است؛ بنابراین بازار کوچکی برای ایران محسوب می‌شود، اما ما از سال 2015 عضو اوراسیا شدیم که جمعیتی در حدود 180 میلیون نفر دارد.

    تومانیان با بیان اینکه ارمنستان تنها مرکز خشکی بین ایران و اوراسیا است، اظهار داشت: قراردادی با اتحادیه اروپا داریم که بر اساس این قرارداد، کالاهای تولیدی ارمنستان با عوارض کسر شده، وارد بازار اروپا می‌شود و همین قرارداد را با آمریکا، کانادا، سوئد و نروژ هم داریم و ایران می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

    وی با اشاره به اینکه ارمنستان در حوزه فناوری اطلاعات جایگاه مناسبی دارد، افزود: سه منطقه آزاد در کشور ارمنستان وجود دارد که یکی از آنها نزدیک به ایران است. همچنین ارمنستان سیاست آسمان باز را دارد و به همین دلیل روزانه دو پرواز بین تهران و ایروان انجام می‌گیرد.

    سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران، اظهار داشت: این نمایشگاه به مساحت دو هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود و بیش از 90شرکت ارمنستانی در حوزه‌های مختلف در آن حضور دارند.

    تومانیان با اشاره به اینکه سه بانک بزرگ ارمنستانی با استانداردهای جهانی هم در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: در گزارش سال 2016 بهبود شرایط تجارت که از طرف انستیتو فریز کانادا ارایه می‌شود، جمهوری ارمنستان در بین 182 کشور رتبه 35 را داشت.

    وی گفت: بر این اساس 80 درصد از کشورها در این خصوص از ما عقب‌تر هستند. همچنین از نظر آزادی اقتصادی، از 159 کشور ردیف دهم را داریم.

    سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ایران با 12 کشور قرارداد تجارت ترجیحی دارد، گفت: اما 20 سال است که برای تعرفه یک کالا با ایران هنوز به توافق نرسیده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند در زمینه کشاورزی در ارمنستان سرمایه‌گذاری کند، گفت: دو تا سه پیشنهاد هم در این بخش داشتیم؛ به هر حال سفارت در وهله اول به عنوان واسطه آماده همکاری است.

    تومانیان در خصوص خط آهن ایران ـ ارمنستان ـ ترکیه ـ نخجوان گفت: می‌دانید که این مسئله اقتصادی نیست و تا زمانی که مناقشه قره‌باغ حل نشود، صحبت در این خصوص بی‌فایده است.

    سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به روابط فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور اظهار داشت: یکی از وزنه‌های ما موزه تاریخ ارمنستان است که در این خصوص تفاهمنامه‌ای بین دو کشور امضا شده و به زودی شاهد نمایش آثاری از موزه‌های ما در اینجا و موزه‌های ایران در ارمنستان خواهیم بود.

    وی همچنین به دیگر فعالیت‌های فرهنگی ایران و ارمنستان اشاره کرد و افزود: به زودی شاهد نمایش فیلم‌های ارمنستانی در ایران و تولید آثار مستند و سینمایی بین دو کشور خواهیم بود؛ همچنین برنامه‌هایی در بخش ادبیات و تئاتر دو کشور دارند.

    سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در خصوص کریدور جنوب ـ شمال که خلیج‌فارس را به دریای سیاه متصل می‌کند، اظهار داشت: ما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست و امیدواریم که در سه سال آینده به نتیجه برسیم و آزادراهی در حد استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم؛ البته الان راه موجود است اما کیفیتی ندارد. هدف ما این است که در سطح بالا و استاندارد، خلیج‌فارس را به دریای سیاه متصل کنیم.

    تومانیان با اشاره به اینکه ایران اعلام کرده چهار مسیر برای رسیدن به اروپا تعریف شده است، گفت: اتصال ایران از طریق ترکیه، از طریق آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه، اروپا و از طریق ارمنستان، گرجستان، دریای سیاه به سمت اروپا، از این مسیرها است و ما هم معتقدیم که ایران نباید فقط یک مسیر برای ترانزیت به اروپا داشته باشد.

    وی در خصوص استفاده از ظرفیت خط لوله گاز ایران ـ ارمنستان گفت: توان ما در تولید انرژی برق زیاد است و به همین دلیل از ایران گاز دریافت کرده و به جای آن برق می‌دهیم، اما متأسفانه فقط از 15 درصد ظرفیت خط لوله استفاده می‌شود.

    سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه این خط لوله 2.2 میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد، گفت: با اعتبارات بانک توسعه صادرات، خط سوم انتقال انرژی در حال انجام است که حجم تبادل گاز و برق را اضافه می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه در مورد قیمت‌های گاز و برق بین دو کشور مشکلی وجود ندارد، افزود: در حال حاضر به نسبت یک در مقابل سه، تبادل گاز و برق انجام می‌شود و پیشنهاد طرف ایرانی در مورد اعشارهای این رقم است.

    تومانیان با اشاره به اینکه ملاقاتی بین وزیر نفت و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور انجام شده است، گفت: الان با ارتباطات جدیدی با هم کار می‌کنیم و بهترین شیوه این است که پرداخت و دریافت داشته باشیم. در این رابطه طرف ارمنستانی پیشنهاد کرد بدون مشارکت طرف سوم، قرارداد خرید و فروش و ترانزیت گاز را با هم امضا کنیم؛ از طریق این خط لوله، گاز به گرجستان منتقل می‌شود.

    سفیر جمهوری ارمنستان در ایران افزود: درواقع این فرصتی است که گاز ایران به گرجستان برسد و در این میان عواید ترانزیت نصیب ارمنستان می‌شود که طرف ایرانی در حال بررسی این پیشنهاد است.

    وی با اشاره به فعالیت‌های بازرگانان ارمنستانی در سایر استان‌های ایران، گفت: برنامه‌هایی در این خصوص داریم و تاکنون سفرهای آن انجام شده؛ ضمن اینکه قراردادهایی بین دانشگاه‌ها هم در حال مذاکره است.

    تومانیان با اشاره به حمایت ارمنستان از تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی اظهار داشت: عدم پرداخت مالیات و یا دیر پرداخت کردن عوارض از جمله تسهیلاتی است که به سرمایه‌گذاران ایرانی داده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو