عصر بازار

پاسخ رئیس کل به اعتراض کارکنان بانک‌ها در کاهش دریافتی

عصر اعتبار- در حالی به دنبال ماجرای افشای فیش‌های حقوقی سقف تسهیلات و حقوق مزایای کارکنان بانک‌ها محدود و کاهش یافت که با واکنش مثبتی از سوی شبکه بانکی همراه نبود. این در حالی است که از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی این گونه بر می‌آید که این تصمیم بر اساس شرایط موجود گرفته شده و ممکن است در آینده تغییر کند.

پاسخ رئیس کل به اعتراض کارکنان بانک‌ها در کاهش دریافتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جریان افشای فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران که چند مدیرعامل بانک نیز در راس آن قرار داشتند، برخی به دلیل دریافت حقوق‌های بالای 40 تا 50 میلیون تومان با تصمیمات گرفته شده، از کار برکنار شدند. بعد از انتقادات مطرح شده از سوی جریان‌های مختلف نسبت به پرداخت حقوق‌های بالا در نتیجه تصمیم‌گیری وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، سقف پرداختی‌ها به مدیران و مسئولان و همچنین کارکنان تعدیل شد. در این میان کارکنان بانک‌ها اعم از مدیرعامل تا پایین‌ترین سطح کارمندان در شبکه بانکی بر اساس دستورالعملی در محدودیت دریافت تسهیلات و مزایا قرار گرفتند.

    بر این اساس اخیرا با تنظیم مقرراتی حق پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها از محل منابع قرض‌الحسنه ممنوع و سود تسهیلات دریافتی آن‌ها به 10 درصد رسید. در عین حال محدودیت دیگری تعیین شد که اعتراض گسترده کارکنان بانک‌ها را به همراه داشت به طوری که سقف تسهیلاتی که آن‌ها می‌توانند در کل دوران 30 ساله خدمات دریافت کنند به 250 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.بعد از این اخیرا شواری پول و اعتبار نیز مصوبه‌ای داشت که میزان پاداش پرداختی به هریک از کارکنان از محل هزینه‌های جوایز و یا تبلیغات سپرده قرض‌الحسنه پس انداز نباید از متوسط حقوق و مزایای مستمر دریافتی آن‌ها بیشتر باشد.

    گرچه تا این مدت مدیرعامل بانک‌ها واکنشی نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده نداشتند، اما ولی‌اله سیف -رئیس کل بانک مرکزی-امروز در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا با وجود تخلف در دریافتی مدیران عامل بانک‌ها مجموعه کارکنان شبکه بانکی تحت فشار قرار گرفته و حتی دریافتی کارکنان جز شبکه بانکی نیز محدود شده است توضیحاتی ارائه کرد.

    وی با بیان اینکه تردیدی در اینکه کارکنان شبکه بانکی اقشار زحمت کش و پرتلاشی هستند وجود ندارد، گفت:  اما درباره تعادلی که باید در پرداخت‌ها وجود داشته باشد ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم با توجه به نوع فعالیت و تلاشی که همکاران ما در نظام بانکی انجام می‌دهند و ریسک‌هایی که متحمل می‌شوند، شرایط قابل قبولی را ایجاد کنیم.

    سیف ادامه داد: حداکثری که در این مقطع می‌توانست برای تسهیلات‌دهی به کارکنان بانک‌ها وجود داشته باشد در همین حد (250 میلیون تومان) بود و بیش از این امکان آن وجود نداشت چرا که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به شرایطی بهتر از این دست پیدا نکردند.

    البته رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که در آینده فرصت‌هایی ایجاد شود که بتوان شرایط موجود را ترمیم کرد، ولی گفت که در حال حاضر به دلیل شرایطی که هست، من از همکارانم تقاضا دارم تا با صبوری، احساس مسئولیت نشان دهند که علاقه‌ها آن‌ها به خدمت به هم‌وطنان بیش از پیش است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی