عصر بازار

شاخص ارزی به محدوده ۳۵۷۰ تومان وارد شد;

هیجان دلار از صعود درهم

عصر اعتبار- روز یکشنبه بالا رفتن نرخ حواله درهم، دلار را تحریک کرد تا رکورد جدیدی در بازار ارز به ثبت برسد. در دومین روز هفته، دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۵۷۳ تومان رسید تا برای اولین بار از تاریخ ۱۶ بهمن۹۴، قیمت آن از محدوده ۳هزار و ۵۷۰ تومان عبور کرده باشد. به گفته فعالان، جهش نرخ حواله درهم از ۹۷۵ تومان به آستانه محدوده ۹۸۰ تومان مهم‌ترین محرک رشد دلار بود.

هیجان دلار از صعود درهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخلاف رشد بهای شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را انتخاب کرد و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 118 هزار تومان رسید. افت سکه در روز رشد دلار و ثبات اونس موجب شد که حباب منفی آن افزایش پیدا کند و به بیش از 10 هزار تومان برسد.

    افزایش حجم معاملات آتی

    روز یکشنبه، بازار همچنان به کام افزایشی‌ها بود. در دومین روز هفته، تعداد معامله‌گران در بازار زیاد و حجم معاملات آتی افزایش یافته بود. در نتیجه افزایش تعداد معامله‌گران و حجم خرید وفروش‌های آتی هیجان بازار بیش از روزهای گذشته بود. در چنین فضایی، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 568 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به روز ابتدایی هفته نداشت. این در حالی بود که در ابتدای روز، برخی معامله‌گران نرخ خرید خود را 3 هزار و 565 تومان اعلام کردند، ولی هیچ کس حاضر به فروش دلار با این قیمت نشد، امری که نشان دهنده انتظارات افزایشی موجود در بازار بود. پس از شروع خنثی ابتدای روز، در ادامه دلار به سرعت از محدوده 3 هزار و 570 تومان عبور کرد و تا قیمت 3 هزار و 574 تومان بالا رفت، هر چند که نهایتا با قیمت 3 هزار و 573 تومان به کار خود پایان داد. این بالاترین قیمت دلار از اواسط بهمن 94 بود.

    رشد درهمی دلار

    به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که در افزایش دلار نقش داشت، بالا رفتن نرخ حواله درهم بود. روز گذشته، نرخ حواله درهم لحظاتی حتی تا قیمت 980 تومان بالا رفت، ولی نهایتا با قیمت 979 تومان به کار خود پایان داد. برخی فعالان، یکی از دلایل افزایش نرخ حواله درهم را به کاهش عرضه بازارساز نسبت دادند. این در حالی است که برخی اعتقاد دارند که در ابتدای پاییز بخشی از تقاضای تجاری وارد بازار شده است. در حالی که رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین علت افزایش دلار به سمت محدوده بالاتر بود، برخی معامله‌گران اعتقاد داشتند که قیمت این ارز متناسب با افزایش درهم رشد نکرده است. به گفته یکی از بازیگران بازار، دلار با توجه نرخ حواله درهم 980 تومانی، پتانسیل رشد تا محدوده 3 هزار و 590 تومان را داشت. در کنار رشد نرخ حواله درهم، افزایش معاملات فردایی دیگر عاملی بود که در بالا رفتن قیمت اثر داشت. به گفته فعالان، روز گذشته، قیمت دلار در معاملات امروزی و فردایی بالاتر از معاملات نقدی بود و همین موضوع انتظارات را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. این در حالی بود که برخی فعالان، افزایش قیمت را ناشی از کاهش عرضه ارز در بازار داخلی دانستند.

     

    حباب دو رقمی

    روز گذشته، در حالی که بازار جهانی تعطیل بود و قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار داشت، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت، امری که منجر به دو رقمی شدن حباب آن شد. در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 118 هزار تومان رسید. در شرایطی که بهای دلار در بازار داخلی افزایش قیمت را تجربه کرد، برخی فعالان، پایین آمدن سکه را ناشی ازکاهش تقاضا دانستند. به گفته آنها، از یکسو، تقاضا پس از اعیاد قربان و غدیر در بازار کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر، تعدادی از معامله‌گران در آستانه ماه محرم انتظار چندانی برای افزایش قیمت ندارند. در نتیجه افت سکه در روز افزایش دلار، حباب سکه منفی تر و دو رقمی شد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته، ارزش ذاتی سکه یک میلیون و 129 هزار تومان بود و اختلافی 11 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. حباب سکه که تا آخرین روز شهریورماه مثبت بود، از اولین روز مهرماه منفی شد تا اینکه سرانجام در چهارمین روز این ماه به بیش از ده هزار تومان رسید. حباب منفی نشان گر آن است که ارزش ذاتی سکه نسبت به قیمت بازاری آن بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی