عصر بازار

آینده فلز زرد همچنان در دست بانک‌های مرکزی است;

پیچیدگی پیش‌بینی‌های طلایی

عصر اعتبار- سیاست‌های اعلامی دو بانک مرکزی عمده جهان در هفته گذشته، امید به رشد کوتاه‌مدت طلا را زنده کرده است. با این همه، احتمال‌های موجود درباره آینده سیاست‌گذاری بانک‌ها به‌ویژه فدرال رزرو آمریکا، پیش‌بینی وضعیت طلا در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۶ را پیچیده کرده است. هفته پیش رو، آخرین هفته نهمین ماه میلادی است و مملو از سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی که به‌شدت از سوی حاضران و ناظران بازارهای مختلف دیده‌بانی خواهد شد.

پیچیدگی پیش‌بینی‌های طلایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا دست به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال نزد و از آن سو،‌ بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد تا حد نیاز به خرید اوراق قرضه دولتی ادامه خواهد داد. تعویق انقباض پولی در ایالات متحده و ادامه انبساط ژاپنی به رشد 2 درصدی بهای فلز زرد در 5 روز کاری گذشته انجامید. اونس در هفته گذشته از قیمت 1310 به بهای 1337 دلار جهش کرد تا امید به رشد طلا در آخرین هفته سپتامبر شکل بگیرد. آخرین نظرسنجی‌های «کیتکو» نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای به افزایش ارزش طلا در روزهای کاری آینده امید دارند.در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 20 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 12نفرمعادل 60 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 4 نفر معادل 20درصد، کاهش قیمت‌ها و 20 درصد دیگر مشخص نبودن جهت‌گیری بازار را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان هم 809 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 596 نفر معادل 74 درصد، افزایش و 150 نفر معادل 19 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 63 نفر معادل 7 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های حرفه‌ای

    فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» انتظار افزایش قیمت‌ها را دارد، چراکه فدرال رزرو نرخ‌های بهره آمریکا را ثابت نگه داشت و به گفته او به نظر نمی‌رسد در حال حرکت به سوی چرخه تشدید انقباض باشد. فلین می‌گوید: «درک بازار حتی در صورت افزایش نرخ‌ها در ماه دسامبر این است که طلا در طولانی‌مدت از نرخ‌های بهره پایین نفع خواهد برد. ما از آن رو چنین حسی داریم که حتی اگر در ماه دسامبر افزایشی در نرخ‌های بهره در کار باشد، افزایش دوباره در آینده نزدیک بعید است؛ بنابراین این حس وجود دارد که حتی اگر سیاست پولی فدرال رزرو در ماه دسامبر دچار انقباض شود، افزایش‌های پیاپی نرخ بهره در کار نخواهد بود و این به نفع طلا است.»چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «لاساله فیوچرز گروپ» با اشاره به قدرت فنی طلا می‌گوید: «میانگین قیمت 100 روزه به‌عنوان سطح حمایتی طلا عمل کرده است، سطحی که در هفته گذشته آزموده شد و طلا از آن جهش کرد.»

    کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرزاند آپشنز» معتقد است بازار در هفته پیش رو ممکن است به هر سویی برود. او از سویی به اثر کاهشی سودگیری و از سوی دیگر به اثر افزایشی داده‌های بنیادین و فنی اشاره می‌کند. او می‌گوید: «پس از انتشار بیانیه چهارشنبه فدرال رزرو، اشتیاق زیادی به خرید طلا وجود داشت؛ بنابراین ممکن است در هفته جدید شاهد عقب‌نشینی اندکی باشیم، اما من فکر نمی‌کنم عقب‌نشینی قابل‌توجهی تجربه کنیم.»

     

    انتظار فشار

    با این همه، رالف پرستون، مدیر موسسه «هریتیج وست فایننشال» می‌گوید جهش سال 2016 قیمت طلا دیگر از پا افتاده است: «باری که اکنون بر دوش افزایشی‌های بازار است این است که آنها باید ثابت کنند می‌توانند بازار را به سوی قیمت‌های بالاتر ببرند. با توجه به اینکه عبور قیمت اونس از عدد 1362 دلار دشوار بوده، من معتقدم طلا پیش از پایان سال جاری مرز 1200 دلار را خواهد آزمود.»کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» هم موانعی را پیش روی طلا می‌بیند. او می‌گوید: «تصمیم‌گیری‌های طولانی‌مدت پس از تصمیم اخیر فدرال رزرو مرز مقاومتی را بالاتر برده،‌اما روند رو به رشد دلار همچنان بر سر طلا مانع ایجاد خواهد کرد. همچنین احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر 50 درصد است. در هفته آینده طلا احتمالا تا قیمت 1330 دلار افت خواهد کرد،‌ اما ظرف 2 تا 4 هفته می‌تواند تا مرز 1300 دلار هم افت کند. احتمال این اتفاق بیشتر از احتمال حرکت اونس به سوی قیمت 1375 دلار است.»

    موسسه مالی «اچ‌اس‌بی‌سی» هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه‌های آینده همچنان مانع بزرگی برای ادامه روند صعودی قیمت طلا است. به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تحلیلگران موسسه اچ‌اس‌بی‌سی بر این باورند که افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال همچنان مانع بزرگی است که می‌تواند جلوی افزایش بیشتر قیمت طلا را بگیرد. تحلیلگران اچ‌اس‌بی‌سی می‌گویند: «ما پیش از این اعلام کرده‌ایم که هرچه فدرال رزرو آمریکا افزایش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد، این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود. افزایش قیمت طلا پس از تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا نشانگر همین مساله بوده، ولی هنوز این احتمال وجود دارد که نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال افزایش یابد و این یک عامل منفی برای قیمت طلا خواهد بود.»بانک «بی ان پی پاریبا» فرانسه نیز به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده است تا برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گرانبها به دقت تحولات و آمارهای اقتصادی آمریکا و نوسانات ارزش دلار را زیر‌نظر داشته باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از 17 عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا، 14 نفر با افزایش نرخ بهره تا پایان امسال موافق هستند.

     

    پیامدهای مبهم

    از سوی دیگر، موسسه سرمایه‌گذاری «بی‌بی‌اچ» در واکنش به تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد: «تصمیم فدرال رزرو برای حفظ نرخ بهره در شرایط کنونی، پیچیده‌ترین تصمیمی است که طی سال‌های اخیر اتخاذ شده است.»تحلیلگران بانک «سوسیته جنرال» هم معتقدند: «با توجه به تصمیم فدرال رزرو برای عدم تغییر نرخ بهره در نشست سپتامبر، اکنون سرمایه‌گذاران منتظر آمارهای اقتصادی مهم آمریکا هستند تا وضعیت افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر بهتر مشخص شود.»

    تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تجار و سرمایه‌گذاران بازار طلا در روزهای آینده منتظر آمارهای جدید اقتصادی آمریکا هستند تا اقدام بعدی فدرال ررزو در افزایش نرخ بهره را پیش‌بینی کنند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر اعلام آمارهای جدید اقتصادی آمریکا هستند تا گمانه‌زنی‌های خود درخصوص وضعیت نرخ بهره و سیاست‌های پولی طی ماه‌های آینده را اصلاح کنند. فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال دو بار دیگر در روزهای اول و دوم نوامبر و 13 و 14 دسامبر نشست خواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر در آمریکا بعید است که فدرال رزرو در آستانه انتخابات نرخ بهره را افزایش دهد. از 10 عضو کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا در نشست سپتامبر 7 نفر از افزایش نرخ بهره حمایت و 3نفر دیگر با این اقدام مخالفت کرده‌اند.

    تازه‌ترین نظرسنجی «گلوبال پلاتز» نشان می‌دهد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تحت‌تاثیر تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا برای عدم افزایش نرخ بهره، همچنان تقویت خواهد شد. نظرسنجی و بررسی گلوبال پلاتز نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تحت‌تاثیر تصمیم فدرال رزرو همچنان تقویت خواهد شد. به نظر می‌رسد سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1346 تا 1350 دلار خواهد بود و اگر این سطح قیمتی شکسته شود قیمت طلا به زودی تا 1392 دلار افزایش خواهد یافت. نظرسنجی پلاتز نشان می‌دهد که قیمت طلا در روزهای آینده بین 1320 تا 1350 دلار در نوسان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو