عصر بازار

۱۰ ویژگی های کارآفرینان موفق

عصر اعتبار- ویژگی های کارآفرینان موفق چیست. آیا شما در مقام یک کارآفرین از کیفیات یک کارآفرین موفق بهره‌مند هستید؟ در این نوشتار به ویژگی های کارآفرینان موفق پرداخته می شود.

۱۰ ویژگی های کارآفرینان موفق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بازده، با این‌که هیچ نظریه‌ی جامع و کاملی راجع به کارآفرینی وجود ندارد، برخی دستورالعمل‌ها می‌توانند به آن‌هایی که از ایده‌های خوب بهره‌مند هستند کمک کنند تا به کارآفرینانی موفق تبدیل شوند. بینش‌ها و مفاهیم زیر می‌توانند شما را در آغاز خطرپذیری کارآفرینی بعدی یاری دهند تا با کوشش و تلاش کافی به موفقیت برسید.

    1. شور و انگیزه

    اگر تنها یک عبارت وجود داشته باشد که خصوصیت بنیادین کارآفرینی را توصیف کند، آن عبارت شور و انگیزه است.

        آیا چیزی وجود دارد که بتوانید بارها و بارها بدون احساس خستگی روی آن کار بکنید؟
        آیا چیزی وجود دارد که بیدار نگه‌تان دارد، فقط به این دلیل که هنوز آن را به اتمام نرسانده‌اید؟
        آیا چیزی وجود دارد که خودتان آن را ساخته باشید و می‌خواهید بارها و بارها آن‌ را اصلاح و بهبود ببخشید؟
        آیا چیزی وجود دارد که بیش‌ترین لذت را از آن می‌برید و می‌خواهید آن را تا آخر عمر ادامه دهید؟

    میزان شور و انگیزه‌تان تعیین‌کننده‌ی موفقیت شما در هر خطرپذیری کارآفرینی است. از ایجاد و راه‌اندازی نمونه‌های اولیه، تا اثبات ایده‌ی‌تان برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر، موفقیت تابع شور، شوق، عزم، و اراده است.


    2. ریسک‌پذیری

    ریسک پذیری یکی از برجسته‌ترین ویژگی های کارآفرینان موفق است. کارآفرینان افراد ریسک‌پذیری‌اند که آماده‌ی یک شیرجه‌ی عمیق در دریایی مملو از چیزهای غیرقابل پیش‌بینی هستند. ولی همه‌ی افراد ریسک‌پذیر، کارآفرینانی موفق نیستند. از جنبه‌ی ریسک‌پذیری، چه تفاوتی میان کارآفرینان موفق و افراد دیگر وجود دارد؟ کارآفرینان موفق آماده‌ی ریسک کردن بر روی پول و زمان‌شان در ناشناخته‌ها هستند، ولی هم‌چنین آنها در برخورد با “‌ناشناخته‌های ناشناخته‌”‌ منابع، برنامه‌ها و ظرفیت‌ها ذهنی و انرژی‌شان را حفظ می‌کنند. یک کارآفرین موفق، هنگام ارزیابی یک ریسک، از خود می‌پرسد آیا این ریسک به اندازه‌ی حرفه، زمان، و پول من می‌ارزد؟ و اگر این سرمایه‌گذاری پرخطر بازگشتی برای‌ام نداشته باشد، آن‌وقت چه باید کرد؟


    3. خودباوری، کار سخت، و تعهد هدفمند

    کارآفرینان از آن‌چه انجام می‌دهند، لذت می‌برند. آنها به خودشان باور و به کارشان اعتماد و تعهد دارند. گاهی اوقات، ممکن است در تمرکز شدید و ایمان به ایده‌ی‌شان کمی سرسختی از خود به نمایش بگذارند. ولی این روی دیگر سکه‌ی نظم و تعهدی است که از خود نشان می‌دهند.


    4. سازگاری و انعطاف‌پذیری

    پر شور و هیجان یا حتی سرسخت بودن در آن‌چه انجام می‌دهید، خیلی خوب است. ولی عدم انعطاف‌پذیری در مورد مشتری یا نیازهای بازار، راه‌تان را به شکست منتهی می‌کند. به خاطر داشته باشید، یک خطرپذیری کارآفرینانه تنها شامل انجام کارهایی نیست که به آنها باور دارید، بلکه این است که بتوانید یک کسب و کار موفق از آن بیرون بکشید. نیازهای بازار، پویا و پرتحرک هستند: تغییرات، پدیده‌ای تکرارشونده است. کارآفرینان موفق آماده‌ی پذیرش هرگونه پیشنهادی هستند که به بهینه‌سازی منجر شود یا آماده‌ی انجام هر کاری هستند که کیفیت محصول یا خدمات را بهبود ببخشد و نیازهای بازار و مشتری را برطرف کند. تولید محصول بر اساس سلایق خودتان شاید بیش‌تر شبیه یک سرگرمی باشد، ولی یک محصول واقعی باید نیازهای بازار را برطرف کند.


    5. درک کامل از محصول یا خدمات ارائه شده – و بازار

    کارآفرینان از ته و توی محصولی که ارائه می‌دهند، با خبر هستند. آنها هم‌چنین از ته و توی بازار و پویاییِ درون‌اش مطلع‌اند. بی‌خبر ماندن از تغییرات نیازهای بازار، تحرکات رقیبان، و عوامل خارجی دیگر می‌تواند حتی بهترین محصولات را نیز با شکست مواجه کند.


    6. مدیریت پول

    یکی دیگر از ویژگی های کارآفرینان موفق مدیریت پول است. هر خطرپذیری کارآفرینانه‌ای مدتی طول می‌کشد تا به سوددهی برسد. تا آن‌ وقت، سرمایه محدود است و آن را باید عاقلانه خرج کرد. کارآفرینان موفق از نیاز اجباری به مدیریت پول آگاه هستند و برای تعهدات مالیِ حال و آینده‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند (آن هم با سپر دفاعی اضافه). حتی بعد از تامین منابع مالی یا اجرایی شدن کامل طرح‌ها، یک تاجر موفق کنترل کاملی بر گردش پولی خود دارد، زیرا می‌داند پول مهم‌ترین جنبه‌‌ی هر کسب و کار‌ی است.


    7. برنامه‌ریزی (ولی نه برنامه‌ریزی بیش از حد)

    کارآفرینی کاری است که در آن باید یک کسب و کار را از هیچ به وجود آورد و هم‌زمان، منابع محدود را نیز مدیریت کرد (منابعی هم‌چون زمان، پول، و ارتباطات شخصی). کارآفرینی یک تعهد بلندمدت است، و تلاش برای برنامه‌ریزی حتی‌الامکان از همان آغاز راه، حرکتی خردمندانه است. با این حال، در حقیقت، برنامه‌ریزی برای همه چیز، و داشتن راه‌حل برای هر ریسک احتمالی ممکن است شما را از برداشتن حتی نخستین قدم نیز باز دارد. کارآفرینان موفق خود را برای هر چیزی آماده می‌کنند، ولی مهم‌تر از همه، آنها همیشه این طبیعت و طرز فکر را در خود زنده نگه می‌دارند که همواره قادر به مقابله با احتمالات پیش‌بینی نشده باشند.

    تحلیل امکان‌سنجی انجام دهید؛ میزان حداقلِ زمان و سرمایه لازم را محاسبه کنید؛ با همان منابع محدود کار را آغاز کنید. اگر از حداقل‌های‌تان عبور کردید، به دنبال راه‌های جایگزین بشد و خود را برای برون‌رفت‌ از بحران‌های بعدی آماده کنید.


    8. قابلیت‌های ارتباطی

    چگونه از روابط‌تان برای حل مشکلات استفاده می‌کنید؟ بسیاری از آدم‌ها با همفکری‌های دلسوزانه احساس آرامش می‌کنند: دوستان، همکاران و همسایه‌ها خیلی خوشحال می‌شوند که در جوار هم مدام در مورد “‌کاهش رشد اقتصاد جهانی‌”‌، کاهش تقاضا، یا رقابت‌های ناعادلانه گله و شکایت کنید؛ ولی این تاثیری در حل مشکلات‌تان ندارد. کارآفرینان موفق در این موارد چه می‌کنند؟ آنها به مشاوران و راهنمایانی مراجعه می‌کنند که تجربه و روابط گسترده‌تری داشته باشند و از آنها توصیه‌های ارزشمندی دریافت می‌کنند.

    داشتن چنین قابلیت ارتباطی، نظیر دسترسی به مشاوران باتجربه، از ویژگی‌های کلیدی کارآفرینان موفق است.


    9. آماده برای برون‌رفت

    همه‌ی تلاش‌ها با موفقیت ختم نمی‌شوند. احتمال شکست در خطرپذیری‌های کارآفرینانه بسیار زیاد است. گاهی اوقات، اتخاذ یک راه “‌عملی‌”‌ برای برون‌رفت و امتحان یک راه جدید بسیار عاقلانه‌تر از این است که به سرمایه‌گذاری در کار پرخطری که متحمل هزینه‌های نابرگشتنی است ادامه دهیم. بسیاری از کارآفرینان مشهور در نخستین اقدامات‌شان طعم شکست را چشیده‌اند. ولی با آرامش و دوراندیشی می‌دانند چه وقت باید جلوی ضرر را بگیرند.


    10. کارآفرینان خود را مورد سوال قرار می‌دهند – ولی در این کار زیاده‌روی نمی‌کنند

    شاید از خود بپرسید، آیا من یک کارآفرین هستم؟ و این پرسش اساسی می‌تواند شما را در شک و تردید فرو ببرد. حتی اگر استعداد و قدرت استیو جابز یا ایلان ماسک را نداشته باشید، ولی باز هم بتوانید سوالات دشوار و چالش‌انگیزی از خود بپرسید – آیا می‌توانم این کار را انجام دهم؟ آیا می‌خواهم فلان کار را انجام دهم؟ – قطعا جربزه‌ی کارآفرینی را دارید.

    به جای آن‌که دنبال شبیه کردن چهره‌تان به یک کارآفرین کامل باشید، به دل‌تان گوش فرا دهید. آیا قرص و محکم است؟
    نتیجه‌ی نهایی

    کیفیات شخصی و نمایش مناسب و صحیحِ آنها به همراه علاقه و اشتیاق درست، عوامل تعیین‌کننده‌ی موفقیت یا شکست یک کارآفرین هستند. یک ارزیابی شخصی واقع‌گرایانه حول محور دستورالعمل‌های توصیه‌شده در بالا، گام‌های درست در مسیری درست به سوی موفقیت را تضمین می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو