عصر بازار

بیش از ۴۰ هزار خانوار در ۲روز، کد پایان سرشماری اینترنتی دریافت کردند

عصر اعتبار- مسئول کمیته نظارت بر اجرای سرشماری ۹۵ گفت: از آغاز سرشماری (شنبه سوم مهرماه) تا صبح امروز بیش از ۴۰ هزار خانوار کد پایان سرشماری اینترنتی را دریافت کرده اند.

بیش از ۴۰ هزار خانوار در ۲روز، کد پایان سرشماری اینترنتی دریافت کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، افزود: خوشبختانه استقبال مردم برای مشارکت در سرشماری اینترنتی بی سابقه و دور از انتظار مرکز آمار ایران است.
    وی گفت: در ابتدای شروع سرشماری اینترنتی به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان به سامانه اینرتنتی سرشماری، مشکلاتی برای ورود به این سامانه ایجاد شد.
    وی توضیح داد: خوشبختانه همه نگرانی ها رفع شده است و مردم براحتی می توانند اطلاعات خود را وارد سامانه کنند.
    شباک به سرپرستان خانوار و یا فرد مطلعی که می خواهد در سرشماری اینترنتی شرکت کنند، یادآور شد اطلاعات شناسنامه ای و کد ملی خانوار و همچنین کد پستی را پیش از ورود به سامانه آماده کنند تا زمانی که وارد سامانه می شوند بتوانند اطلاعات را سریع وارد کنند تا سبب افزایش حجم ترافیک سامانه سرشماری نشوند.
    مسئول کمیته نظارت بر اجرای سرشماری 95 درباره نظارت بر چگونگی اجرای سرشماری نیز گفت: نظارت به دو شیوه درون سازمانی و برون سازمانی انجام می شود.
    وی ادامه داد: در نظارت برون سازمانی، ناظرانی خبره از سوی دفتر نظارت بر اجرای طرح های آمارگیری به استان های کشور اعزام می شوند.
    شباک تعداد ناظران را 41 نفر عنوان کرد و گفت: برخی از استان ها به دلیل گستردگی، بیش از یک ناظر دارند؛ به طور نمونه استان تهران دارای هفت ناظر است.
    وی گفت: از دوم تا ششم مهرماه و همچنین از 11 تا 15 مهرماه در دو نوبت، ناظران به استان های کشور مراجعه می کنند. همچنین در برخی از استان ها ناظر در دوره سرشماری در استان می ماند.
    این مقام مسئول در مرکز آمار یادآورشد: برای سرشماری امسال، از سه سال پیش دفتر نظارت بر طرح های آمارگیری خود را آماده کرده است تا بتواند بر تضمین کیفیت سرشماری و همچنین ارزشیابی و کارایی عملیات کاری، نظارت داشته باشد.
    شباک با اشاره به نظارت درون سازمانی گفت: در این نوع نظارت، معاون فنی استان و یا شهرستان و همچنین کارشناسانی که مسئولیت اجرای سرشماری را برعهده دارند، نظارت درون سازمانی را برعهده می گیرند.
    وی ادامه داد: افرد یاد شده، دستورالعمل نظارتی و فرم هایی در اختیار دارند که باید تک به تک چک شوند. این اطلاعات روی سامانه نظارت به دفتر نظارت داده می شود.
    شباک همچنین درباره بازشماری سرشماری نیز گفت: پس از انجام سرشماری، به طور تصادفی نمونه بهینه ای از خانوارها انتخاب و دوباره سرشماری می شوند تا بتوانیم به خطای احتمالی پی ببریم.
    وی میزان خطای سرشماری در ایران را بسیار اندک دانست و گفت: همواره میزان خطای سرشماری در ایران کمتر از میانگین جهانی است.
    به گزارش ایرنا، سرشماری اینترنتی از شنبه این هفته (سوم مهرماه) شروع شده که تا 24 مهرماه ادامه دارد. سرشماری حضوری (با مراجعه به منازل مردم ) از ٢٥ ماه جاری تا ٢٥ آبان ماه امسال انجام خواهد شد.
    بر اساس اطلاعات سرشماری که از سوی مسئولان مرکز آمار ایران در اختیار ایرنا قرار داده می شود تا دیروز 400هزار خانوار اطلاعات خود را به سامانه سرشماری وارد کرده بودند.
    خانوارهایی که اطلاعات خود را از طریق سامانه اینترنتی www.sarshomari95.ir وارد کنند دیگر نیازی نیست در سرشماری حضوری شرکت کنند.
    همچنین پس از پایان سرشماری اینترنتی، کدی به فردی که اطلاعات را وارد سامانه کرده است داده می شود که خانوار باید در حفظ این کد کوشا باشد؛ زمانی که مامور سرشماری به درب خانه آنها مراجعه کرد با دادن کد به مامور، دیگر سرشماری حضوری نخواهند شد.
    کارشناسان مرکز آمار ایران معتقدند، در صورتی که 35 درصد از خانوارهای کشور در سرشماری اینترنتی مشارکت کنند، ایران در زمره کشورهای توسعه یافته به لحاظ آماری قرار می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی