عصر بازار

نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد

خوف‌معامله‌گران از مناظره آمریکایی

عصر اعتبار- بازارهای نخستین روز از آخرین هفته ماه نهم میلادی متاثر از مناظره نامزدهای اصلی ریاست‌جمهوری ایالات متحده بودند. مناظره هیلاری کلینتون دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه، بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) برگزار شد و انتظار برای متن و حاشیه آن، روندهای دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد.

خوف‌معامله‌گران از مناظره آمریکایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارهای سهام صبح دوشنبه دچار عقب‌نشینی انتظاری شدند. حجم کمتر معاملات در بازار ارز هم به ثبات نسبی شاخص دلار انجامید، گرچه با افت دلار مقابل ین ژاپن، روند این شاخص نیز کاهشی بود. افت شاخص دلار و شاخص‌های سهام باعث انتقال سرمایه بازار فلزهای گرانبها و در نتیجه رشد قیمت طلا شد. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1337 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه را با افت و خیزهای کم‌دامنه پیرامون مرز 1335 دلار آغاز کرد، گرچه تا ساعت 6 عصر که این گزارش نهایی شد، قیمت 1341 دلار را به خود دید. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته جدید رقم خورده باشد.

    اونس طلا هفته گذشته به کمک سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی 2 درصد رشد کرد تا اکثر سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای انتظار ادامه رشد قیمت‌ها را در روزهای پیش‌رو داشته باشند. هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا دست به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال نزد و از آن‌سو،‌ بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد تا حد نیاز به خرید اوراق قرضه دولتی ادامه خواهد داد. تعویق انقباض پولی در ایالات‌متحده و ادامه انبساط ژاپنی اونس را به مرز 1340 دلار نزدیک کرد تا هفته آخر سپتامبر هم نزدیک همین قیمت‌ها شروع شود.

    سیاست‌های انبساطی باعث تضعیف پول تحت‌کنترل بانک مرکزی مربوط می‌شوند. اما از آنجا که ین از ارزهای پناهگاه است، تاکید مقام‌های «بانک ژاپن» بر ادامه تسهیل پولی که نشانه ادامه چالش‌ها در این اقتصاد عمده است، ین را روز گذشته تقویت کرد. هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن روز دوشنبه گفت که برنامه خرید اوراق قرضه دولتی فعلا نه شاهد افزایش و نه شاهد کاهش میزان خریدها خواهد بود. درهرحال، رشد ین به افت شاخص دلار انجامید تا روند دلار به کمک طلا بیاید. از سوی دیگر شاخص‌های بورس نیز به کمک فلز زرد آمدند. معامله‌گران بورس‌های آسیا و اروپا صبح روز گذشته در انتظار مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بودند. همزمان رشد بهای نفت خام نیز تا حدی به طلا کمک کرد. معامله‌گران بازار انرژی هم در انتظار نشست غیررسمی اوپک هستند که ممکن است به توافق بر سر حفظ سطح تولید بینجامد.

    پایگاه اینترنتی «بولیون دسک» صبح روز گذشته نوشت که مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاثیر زیادی بر بازارهای بین‌المللی به‌خصوص بازار طلا داشته است. مناظره بامداد سه‌شنبه، نخستین مناظره از مناظره‌هایی است که کلینتون و ترامپ با هم خواهند داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، این مناظره در دانشگاهی در نیویورک انجام می‌شود. به‌نظر می‌رسد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مهم‌ترین عامل موثر بر بازارهای بین‌المللی طی هفته‌های آینده خواهد بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت ترامپ و کلینتون بسیار نزدیک است. مناظره اول در دانشگاهی در نیویورک انجام شد.

    در حالی که فدرال‌رزرو آمریکا در نشست سپتامبر تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد، بعید به‌نظر می‌رسد که در نشست نوامبر و در شرایطی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پیش است، فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد و هرگونه تصمیم برای افزایش نرخ بهره به نشست دسامبر موکول خواهد شد.برخی تحلیلگران اقتصادی نیز معتقدند پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نهایت موجب افزایش تقاضا برای طلا و رشد قیمت این فلز گرانبها خواهد شد. قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده تحت‌تاثیر آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و منطقه یورو قرار خواهد داشت. رئیس فدرال‌رزرو آمریکا و رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در روزهای آتی سخنرانی‌های مهمی خواهند داشت.

    اونس در حالی صبح دوشنبه نوسان‌های محدودی داشت که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد امید به روند کوتاه‌مدت ادامه دارد. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 60 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان هم 74 درصد، افزایش ارزش اونس فلز زرد را در کوتاه مدت پیش‌بینی کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی