عصر بازار

محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی ها در کشور وجود ندارد

تسهیل سرمایه گذاری خارجی در صنعت گردشگری ایران

عصر اعتبار- مدیرکل سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی ها در کشور وجود ندارد، گفت: برپایه دستورالعمل صادره بانک مرکزی، نرخ انتقالات ارزی برای ورود، بکارگیری و خروج سرمایه سرمایه گذاران خارجی، نرخ ارز آزاد خواهد بود.

محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی ها در کشور وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «احمد جمالی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری نخستین همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در محل هتل همای تهران افزود: هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی ها در کشور وجود ندارد.
    به گفته این مقام مسئول، اگر سرمایه گذاران خارجی بخواهند در زمینه گردشگری و ساخت هتل اقدام کنند، می توانند با تشکیل شرکتی در داخل ایران به تملک زمین مورد نیاز خود اقدام کنند.
    وی ادامه داد: آنان می توانند منابع و سرمایه های نقدی و غیرنقدی خود شامل ماشین آلات، دانش فنی و مواد اولیه را وارد کشور کنند و در صورتی که فناوری جدید و دانش فنی نوین به کشور بیاورند، مورد حمایت های قانونی نیز قرار خواهند گرفت.
    جمالی یادآورشد: برپایه دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی، نرخ انتقالات ارزی برای ورود، بکارگیری و خروج سرمایه سرمایه گذاران خارجی، نرخ ارز آزاد خواهد بود.
    وی خاطرنشان ساخت: همه ریسک های غیرتجاری سرمایه گذاران خارجی از جمله انتقالات، مصادره، نقض قرارداد، سلب مالکیت و ... از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پوشش داده شده و تضمین می شود.
    مدیرکل سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اضافه کرد: با مصوبه اخیر مجلس، مشوق های مختلف مالیاتی برای سرمایه گذاران گردشگری و ساخت هتل در نظر گرفته شده و آنانی که با سرمایه گذاران داخلی مشارکت کنند، می توانند از مزایا و معافیت های موجود در قانون منتفع شوند.
    به گفته این مقام مسئول، صدور ویزای سه ساله، صدور مجوز کار و اقامت برای سرمایه گذاران، مدیران و تکنسین های پروژه و همچنین تسهیلات مالی و غیرمالی، سایر مزایای در نظر گرفته شده برای خارجی هاست.

    ** نیاز ایران به 480 هتل 4 و 5 ستاره تا سال 1404
    «غلام حیدر ابراهیمبای سلامی» عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این نشست خبری گفت: مشکل اصلی توسعه صنعت گردشگری در ایران، کمبود اقامتگاه ها و هتل های مناسب است.
    به گفته وی، براساس گزارش شورای رقابت پذیری سفر و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد، ایران بر حسب شاخص «زیرساخت خدمات گردشگری» وضعیت مطلوبی نداشته و در رتبه 119 از بین 141 کشور قرار دارد.
    ابراهیمبای خاطرنشان ساخت: از نظر شاخص «تعداد اتاق هتل بر حسب هر 100 نفر» که یکی از ارکان شاخص پیشین است، ایران حایز رتبه 113 در بین 141 کشور است؛ در حالی که بر اساس این شاخص، عربستان در رتبه 37، ترکیه 63، امارات متحده عربی 34 و مالزی در جایگاه 47 است.
    به گفته وی، در ایران یک هزار و 38 هتل وجود دارد که فقط سه درصد آنها سه، چهار و پنج ستاره است.
    عضو شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور یادآورشد: خراسان رضوی با 168 هتل، مازندران با 97 هتل که هیچیک از آنها پنج ستاره نیستند و تهران با 96 هتل، بیشترین تعداد هتل های کشور را دارند و استان های کهگیلویه و بویراحمد با چهار، خراسان شمالی با 6 و زنجان با هفت هتل، از این نظر در مکان های آخر قرار دارند.
    وی تصریح کرد: برحسب بند 50 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، اگر هدف آن باشد که ایرانگردان خارجی به پنج برابر تعداد کنونی افزایش یابند، کشور دستکم به 400 هتل چهار و پنج ستاره نیاز دارد.
    ابراهیمبای اضافه کرد: برخی شرکت های خارجی اعلام کرده اند در صورتی که توسعه گردشگران ایران برحسب سیاست های کلی اعلام شده انجام شود، ایران به بیش از 770 هتل چهار و پنج ستاره نیاز خواهد داشت.
    وی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که نزدیک به 270 هتل چهار و پنج ستاره در کشور ساخته شود و هم اینک 124 هتل (شامل 47 هتل پنج ستاره و 77 هتل چهار ستاره) در حال ساخت است.
    دبیر همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بیان کرد: مطابق مطالعات شرکت «امکو» در سال 93، ایران در سال 1404 به 484 هزار تخت نیاز دارد و در صورتی که متوسط ظرفیت هر هتل 100 نفر در نشر گرفته شود، کشور به ساخت چهار هزار و 800 هتل در انواع مختلف و نزدیک به 480 هتل چهار و پنج ستاره برای اقامت گردشگران و مسافران احتیاج خواهد داشت.
    وی یادآور شد: از 40 سال پیش تاکنون به دلیل رکود صنعت گردشگری، هتل سازی به صورت انبوه در کشور انجام نشده است.
    ابراهیمبای سلامی، به رشد افزون بر هشت درصدی گردشگری در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: امکانات کنونی کشور پاسخگوی نیازها نیست و در این بخش یک کمبود و فاصله بزرگ بین عرضه و تقاضا وجود دارد.
    این مسئول همچنین، امنیت موجود در کشور در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و همسایگان را فرصت مغتنمی برای توسعه گردشگری در کشور دانست.
    به گفته وی، طرح «صد هتل- صد کسب و کار» که از سوی «هگتا» (بزرگترین هلدینگ گردشگری ایران) و سازمان تامین اجتماعی ارایه شده، علاوه بر اینکه یک راهبرد برای توسعه صنعت گردشگری ایران است، اقدام و عملی جدی برای افزایش ثروت و درآمد سازمان تامین اجتماعی است.
    ابراهیمبای سلامی خاطرنشان ساخت: سازمان تامین اجتماعی با اعتباری که به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غیردولتی اما وابسته و تحت نظارت دولت دارد، می تواند اعتماد کارآفرینان و مشارکت شرکت های داخلی و خارجی را بر انگیزد.
    به گزارش ایرنا، نخستین همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی روزهای 11 و 12 مهرماه به ترتیب در سالن اجلاس سران و هتل هما (نشست های تخصصی) برگزار می شود.
    محور اصلی این همایش «سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و هتل» بوده و هدف اصلی آن معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت هتل سازی برای شرکت های سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی است.
    معاون اول رییس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، همراه با شرکت های بزرگ و برند هتل ساز و هتل دار جهان در این همایش حضور خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی