عصر بازار

رئیس کل گمرک ایران:

کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف معضل بزرگ کشور است

عصر اعتبار- رئیس کل گمرک ایران کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را معضل بزرگ خواند و گفت: صدور این کارت‌ها باعث تضییع حقوق بیت المال می‌شود.

کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف معضل بزرگ کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بازدید از سامانه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی با استقبال از هوشمندسازی امور گمرکی، آمادگی مجلس را برای کمک به گمرک ایران برای تسهیل و کنترل تجارت اعلام کردند.

    در این بازدید مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران با اشاره به خلا بانک جامع اطلاعات تجارت خارجی در گذشته از اقداماتی خبر داد که موجب هوشمندسازی تجارت خارجی شده و امکان تسهیل و کنترل فرآیند امور گمرکی را بهتر از گذشته فراهم کرده است.

    وی گفت: به کمک سامانه‌های الکترونیکی که به دست توانمند جوانان این مرز و بوم راه‌اندازی شده است، به صورت لحظه‌ای میزان واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی و درآمدهای گمرکی را می‌توان رصد کرد.

    کرباسیان گفت: امروز هوشمندسازی امور گمرکی بلای جان قاچاقچیان و متخلفان شده است و باید در مبارزه با کم‌اظهاری و اظهار خلاف واقع به سمتی برویم که گمرک اطلاعات درستی از منشأ دریافت و پس از انجام تشریفات گمرکی این اطلاعات را براساس سیستم هوشمند کدگذاری کالایی به بعد از گمرک انتقال دهد.

    کرباسیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون منشأ تأمین ارز واردات به صورت سیستمی در گمرک قابل ردیابی است و با این اقدام و حذف پروانه سبز کاغذی از سوءاستفاده‌هایی که قبلاً با رد و بدل کردن مدارک کاغذی وجود داشته پیشگیری کرده‌ایم، ادامه داد: در شرایطی که میزان واردات در کشور کاهش داشته توانستیم درآمدهای گمرکی را افزایش دهیم و این موضوع نشان می‌دهد که نظارت و کنترل بر فرآیند واردات نسبت به گذشته افزایش یافته است.

    رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه بخشی از فرآیند کنترل و تسهیل تجارت خارج از محدوده اختیارات گمرک است، وجود کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را معضلی بزرگ برای کشور توصیف و اعلام کرد: با اینکه در کشورهای صنعتی اجازه می‌دهند تا کالا از گمرک خارج و در فرآیند تولید و فروش با انجام حسابرسی پس از ترخیص حقوق و عوارض گمرکی را محاسبه و دریافت می‌کنند اما در کشورمان وجود کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف حتی امکان اخذ کسر دریافتی‌ها را که در مرحله بازبینی کنترل می‌شود با مشکل مواجه کرده است و وقتی صاحب کالا را در صورت ارتکاب تخلف با رصد الکترونیکی به دفتر بازرسی گمرک احضار می‌کنیم افرادی را می‌بینیم که هیچ‌گونه بنیه مالی ندارند و حتی الفبای تجارت خارجی را هم بلد نیستند.

    بنابراین گزارش، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه از نمایشگاه کشفیات مواد مخدر و بخش مانیتورینگ دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرک نیز بازدید و از اقدامات رئیس کل گمرک ایران در الکترونیکی کردن امور گمرکی، تشکیل بزرگ‌ترین بانک اطلاعات تجارت خارجی، حمایت از صادرات غیرنفتی و تسهیل تجارت و مبارزه با تخلفات تقدیر و تشکر کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی