عصر بازار

بخشنامه جدید ارزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی

عصر اعتبار- بر اساس دستورالعمل جدید ارزی دولت، نرخ انتقالات ارزی برای ورود، بکارگیری و خروج سرمایه‌های خارجی بر مبنای ارز آزاد خواهد بود.

بخشنامه جدید ارزی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، احمد جمالی در نشست خبری خود با خبرنگاران از تمهید جدید دولت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت: طی روزهای گذشته با هماهنگی صورت گرفته میان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران و بانک مرکزی، دستورالعملی ابلاغ شده که بر مبنای آن انتقالات ارزی برای ورود، بکارگیری و خروج سرمایه‌ سرمایه‌گذاران خارجی با نرخ ارز آزاد محاسبه شود.

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری ایران افزود: این دستورالعمل طی روزهای اخیر بر اساس ماده 12 قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی ابلاغ شده که بر این اساس نرخ مورد اعمال برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در چارچوب دستورالعمل منتشر شده اخیر از سوی بانک مرکزی بر اساس نرخ روز اعلامی این بانک است که این نرخ معادل میانگین نرخ‌های موجود ارز آزاد در بازار تعیین شده است.

    وی تصریح کرد: تا پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی مشکلات زیادی را برای محاسبه ارز ورودی به کشور با نرخ مبادلاتی داشتند که به نظر می‌رسد ابلاغ این دستورالعمل، مشوق بسیار حائز اهمیتی برای آنها است.

    جمالی همچنین از پوشش ریسک غیرتجاری سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: تمامی ریسک‌های غیرتجاری سرمایه‌گذاران خارجی اعم از انتقالات، مصادره، نقض قرارداد و سلب مالکیت پوشش داده خواهد شد تا سرمایه‌گذاران بتوانند با امنیت خاطر سرمایه خود را وارد ایران کنند.

    به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری ایران، مشوق‌های مالیاتی نیز برای ارائه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به تازگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که مزیت‌های مختلف مالیاتی به ویژه در حوزه هتلداری و ساخت بیمارستان ارائه می‌شود.

    وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی که با همکاری با همتایان ایرانی خود، شرکت مشترک ثبت کرده و سرمایه‌گذاری نمایند، از مزایا و معافیت مندرج در قانون تصویب شده، از ابتدای فروردین ماه امسال استفاده کنند.

    جمالی، بیشترین سرمایه خارجی جذب شده طی ماه‌های اخیر را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته تملک زمین برای خارجی‌ها در مناطق آزاد کشور ممنوع بود ولی هم‌اکنون اگر شرکتی از سوی آنها ثبت شود، می‌توانند تملک زمین یا اجاره آن را داشته باشند که این باعث تحریک سرمایه‌گذاران و ایجاد رقابت خواهد شد.

    رشد چشمگیر ورود سرمایه خارجی به کشور

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر گفت: روند پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی طی ماه‌های اخیر بسیار افزایش یافته و نسبت به دوره مشابه در سال قبل از منظر تعداد طرح و حجم سرمایه‌گذاری، غیرقابل تصور است.

    وی افزود: فرصت بی‌نظیری برای کشور در حوزه جذب سرمایه‌های خارجی فراهم شده و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تمامی امور پذیرش، بکارگیری و ورود سرمایه‌گذاران را در چارچوب مقررات و قوانین کشور مدیریت می‌کند.

    جمالی، قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در ایران را بسیار مترقی دانست و خاطرنشان کرد: می‌توان به روش مستقیم و یا ترتیبات قراردادی از جمله بیع متقابل، مشارکت مدنی و BOT، سرمایه‌های خارجی را جذب کرد ضمن اینکه محدودیتی برای انتخاب در روش اجرا برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری ایران خاطرنشان کرد: تملک زمین موضوعی خاص برای سرمایه‌گذاران است و در برخی از کشورها مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما در ایران چنانچه سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت هر هتل یا نهادی از طریق تشکیل و ثبت شرکت اقدام کنند، می‌توانند تملک زمین داشته باشند، اما لازمه این کار آن است که در ایران شرکتی به ثبت رسانده و اقدام به خرید یا اجاره محل کنند.

    وی در پایان گفت: انتقالات منابع و سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران می‌خواهند وارد کشور کنند به صورت نقد و غیرنقد اعم از ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد اولیه و دانش فنی کاملا مجاز است و آنها می‌توانند از پوشش‌های کشور در این زمینه برخوردار باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی