عصر بازار

برای کاهش وابستگی به دلار انجام شد

تمدید پیمان پولی دوجانبه بانک مرکزی اروپا با چین برای یک دوره سه‌ساله

عصر اعتبار- پیمان پولی دوجانبه بانک مرکزی اروپا با چین برای کاهش وابستگی به دلار برای یک دوره سه‌ساله دیگر تمدید شد.

تمدید پیمان پولی دوجانبه بانک مرکزی اروپا با چین برای یک دوره سه‌ساله
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بانکهای مرکزی چین و بانک مرکزی اروپا (ECB) پیمان پولی دوجانبه خود را برای یک دوره سه ساله دیگر تمدید کردند؛ این پیمان به دو طرف امکان می‌دهد که پولشان را به یکدیگر قرض بدهند. اولین پیمان دوجانبه در سال 2013 بین بانکهای مرکزی دو طرف امضاء شده بود.

    بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: "از دیدگاه اتحادیه اروپا، این اقدام به عنوان یک تسهیلات پشتیبان در شرایط ریزش ناگهانی و موقت بازار یوان بین بانکهای اروپایی به دلیل کمبود نقدینگی یوآنی است."

    این قرارداد تا سقف حداکثر 350 میلیارد یوآن (معادل 52.49 میلیارد دلار آمریکا) و 45 میلیارد یورو (معادل 50.62 میلیارد دلار آمریکا) خواهد بود.

    این قرارداد با بانک مرکزی چین نشان دهنده تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه با رشد سریع بین ناحیه یورو و چین است.

    بعنوان یک برنامه اقدام برای آزمون قابلیتهای عملیاتی دو طرف، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی چین در دو تست را در ماههای آوریل و نوامبر 2015 انجام دادند که به صورت سمبولیک میزان معینی از یورو و یوآن را در اختیار یکدیگر قرار دادند. این آزمون موفقیت آمیز بود و نشان دهنده آمادگی عملیاتی دو طرف برای فعال سازی پیمان دوجانبه پولی بر اساس رویه های عملیاتی مورد توافق است.

    بانک مرکزی ایران علی رغم فشارهای تحریمی بی سابقه، اقدامی برای کاهش وابستگی کشور به دلار انجام نداده است. ملاحظه می­شود که بانکهای مرکزی اروپا و چین در انجام تراکنشهای دلاری هیچ مشکلی ندارند، اما اصراری بر تکیه بیش از حد به دلار ندارند و سعی می کنند از پول خود در تجارت فی مابین استفاده کنند. بانک مرکزی ایران دسترسی به حسابهای دلاری ندارد و در انجام تراکنشهای یورویی نیز مشکل دارد؛ بی­‌تحرکی بانک مرکزی در این خصوص کمی عجیب است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی