عصر بازار

روحانی:

وعده رشد اقتصادی بالای ۵ درصد تا پایان سال

عصر اعتبار- رئیس‌جمهور در اجتماع مردم استان قزوین با تاکید براینکه امروز روند کشور و حرکت اقتصادی رو به رشد است، گفت: قول می‌دهم به حول قوه الهی تا پایان سال رشد اقتصادی بالای ۵ درصد خواهد بود.

وعده رشد اقتصادی بالای ۵ درصد تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ساعاتی پیش در جمع مردم استان قزوین در ورزشگاه شهید رجایی قزوین حضور یافت.

    مهم‌ترین محور‌های سخنرانی رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

    * 31 شهریور ماه، صدامیان و متجاوزین به کشور ما حمله کردند. نخستین قدرت‌نمایی نیروهای مسلح سرزمین ایران، در روز اول مهرماه با پرواز 140 فروند هواپیما به قلب عراق و بمباران مراکز حساس و حیاتی عراق بود. این نخستین درس قوی‌ای بود که ملت ایران به متجاوزین در 24 ساعت و یا کمتر از آن دادند و سراسر عراق را به‌لرزه درآوردند؛ این پیامی بود برای همه جهانیان که غیور مردان ایران، در هیچ شرایطی تجاوز را تحمل نخواهند کرد.

    * در سراسر هشت سال دفاع مقدس سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی و مردم دلاور و عشایر، مقاومت و ایستادگی کردند و توانستند عظمت ملت ایران را در تاریخ جهان به ثبت برسانند. امروز باید از دوران دفاع مقدس درس بیاموزیم.

    * اگر در میان مردم دودستگی، اختلاف و شکاف حاکم بود، اگر مردم در گوشه و کنار فقط شعار می‌دادند و کمر همت برای ایثار نمی‌بستند و اگر ملت ایران در برابر متجاوزین ایستادگی و استقامت و صبر را پیشه خود نمی‌ساختند، آیا می‌توانستیم به پیروزی بزرگ و پرافتخار در دفاع مقدس دست یابیم؟ امروز هم راه پیشرفت و تعالی ما در سایه وحدت، انسجام و برادری برای حفظ منافع ملی است.

    * امسال در سراسر اجتماعات بین‌المللی، سخرانی‌ها، مباحثات و جلسات و ملاقات‌ها، که من موفق بودم در حد فرصت با 22 نفر از رهبران جهان ملاقات داشته باشم، نخستین سخن، تبریک به ملت ایران برای موفقیت در برابر قدرت‌های جهان و برای حفظ حقوق ملت عزیز ایران بود.

    * همه کشورهای غیرمتعهد به ما می‌گفتند پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای، تنها دفاع از حقوق خودتان نبود؛ دفاع از حقوق به اصطلاح جهان در حال توسعه بود؛ دفاع از حقوق همه کشورهای درحال پیشرفت بود؛ ما در مذاکرات هسته‌ای به جهانیان گفتیم شما نمی‌توانید فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر کنید. ما از حقوق کشورهای درحال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع کردیم. این پیام صریح و روشن اجلاس غیرمتعهد به ملت بزرگ ایران بود.

    * امسال در سازمان ملل اگر سخنی بود، اگر حمله‌ای بود، حمله به آن‌هایی بود که می‌خواهند از فرصت برجام به‌خوبی استفاده نکنند. اگر امسال در سازمان ملل سخن تندی بود، سخن تند برابر آن‌هایی بود که در کشورهای منطقه به مردم مظلومی مانند یمن تجاوز کرده و سرزمین آن‌ها را بمباران می‌کنند. شما ملت بزرگ و غیور و عزت‌مندان در این 3 سال با ایثار و فداکاری‌تان و با ایستادگی‌تان، چهره ایران را در برابر دیدگان جهانیان عوض کردید و عزت بخشیدید.

    * امروز در سراسر جهان در تمام مذاکرات سخن این است که از فرصت پسابرجام چگونه باید از فضای ایران و منطقه استفاده کنیم. سخن این است که ایران به‌عنوان سددفاعی در برابر تروریسم در منطقه و جهان ایستاده است. گذشت آن‌ روزهایی که ایران را متهم می‌کردند به ساخت بمب هسته‌ای و حمایت از تروریسم.

    * امروز عظمت ملت ایران و جایگاه ملت ایران برای همه جهانیان روشن شده است. سخن این است که چگونه در ایران سرمایه‌گذاری و با کارآفرینان ایران همکاری شود و چگونه ایران نقش خود را برای ثبات منطقه و جهان ایفا کند. ملت ایران توانسته چهره واقعی این سرزمین و ملت را به جهانیان نشان دهد.

    * ببینید که تمام کشورهایی که تولیدکننده و صادرکننده نفت بودند، به خاطر اُفت شدید قیمت نفت در یک‌سال و چند ماه گذشته، دچار چه مشکلات عظیمی شده‌اند. در ونزوئلا، تورم به 485 درصد رسیده در عرض یک‌سال و چندماه و اجناس 5 برابر شده است. عربستان سعودی در روزهای اخیر به‌خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده است. همچنین عربستان در سال گذشته 100 میلیارد دلار کسری بودجه داشت و از ذخایر گذشته خود برای اداره کشور استفاده کرد. چرا بزرگان کشور، نویسندگان، صدا و سیما و روزنامه‌ها، واقعیت ایران را به مردم نمی‌گوئید؟

    * در عین حال بدانید با اُفت قیمت نفت نه تنها ما از ذخیره برداشت نکردیم بلکه 20 درصد از درآمدمان را هم به ذخیره ریختیم. در همه کشورهای تولیدکننده نفت، قیمت پول ملی به نصف و در برخی به کشورهای به یک پنجم و در ونزوئلا به یک هفتم تنزل پیدا کرده است.

    * در شرایط بسیار سخت یک سال گذشته که قیمت نفت از 120 دلار به 40 دلار کاهش یافت، کشور بی‌دغدغه اداره شد. چرا شکر نعمت نمی‌کنید؟ در یک سال گذشته هم تورم کاهش یافته و هم رشد اقتصادی داشتیم. من گزارش کار دولت نمی‌دهم، گزارش مقاومت و ایستادگی شما مردم را بیان می‌کنم.

    * امروز باید همه خودمان را برای ساختن ایران عزیز آماده کنیم. تمام شاخص‌ها امروز به ما می‌گوید، روند کشور و حرکت اقتصادی رو به رشد است. خرید گندم سال گذشته 8 میلیون تن و امسال خرید ما 11.5 میلیون تن بوده است آن‌هم به برکت ایثار و فداکاری کشاورزان عزیز این کشور؛ در صنعت نیز حرکت ما رو به جلوست.

    * صادرات ما نشان می‌دهد حرکت اقتصادی ما، صنعت و بخش خدمات ما نشان می‌دهد، امسال همانطور که در پیام نوروزی اعلام کردم، دنبال هدف رشد 5 درصدی در اقتصاد هستیم، الان هم در ماه هفتم سال قول می‌دهم به‌حول قوه الهی تا پایان سال رشد اقتصادی بالای 5 درصد خواهد بود.

    * مجموعاً در این سفر استانی 50 طرح و پروژه انشاءالله در سال جاری و سال آینده با اعتبار 903 میلیاردتومان برای توسعه و پیشرفت و آبادانی این استان اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

    مشروح سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:

    به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، با اشاره به زحمات و فداکاری‌های شهید رجایی اظهار داشت: شهید رجایی مرد ایثارگری بود که در شرایط حساس مسئولیت اداره کشور را به عهده گرفت و هشتم شهریور به راستی به‌عنوان روز جاودانه ایثار و شهادت خود و یار دیرینش شهید باهنر به ثبت رساند.

    رئیس جمهور بااشاره به ایثارگری شهید بابایی بیان کرد: آن خلبان ایثارگر به اعتقاد من در تاریخ ایران بی‌نظیر است و نخستین قدرت‌نمایی نیروهای مسلح سرزمین ما در برابر متجاوزین، پرواز 140 فروند هواپیما به قلب عراق و بمباران مراکز حساس و حیاتی عراق بود و در کمتر از 24 ساعت پاسخ کوبنده‌‌ای بود که سراسر عراق را به لرزه درآورد و این پیام را به همه جهانیان داد که غیور مردان ایرانی در هیچ شرایطی تجاوز را تحمل نخواهند کرد.

    وی با بیان این‌که در سراسر 8 سال دفاع مقدس، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی، مردم دلاور و عشایر مقاومت و ایستادگی کردند گفت: با ایستادگی و فداکاری  عظمت ملت ایران در تاریخ جهان به ثبت رسید.

    روحانی با اشاره به این که امروز ما باید از دوران دفاع مقدس درس بیاموزیم اظهار داشت: دفاع مقدس در سایه وحدت، ایستادگی، ایثار در سایه انگیزه‌های دینی در برابر جهانیان ملت بزرگ ایران توانست به پیروزی دست یابد. اگر دودستگی، اختلاف و شکاف در میان مردم حاکم بود. اگر مردم در گوشه و کنار فقط شعار می‌دادند و کمر همت را برای ایثار و فداکاری نمی‌بستند، آیا ما می‌توانستیم به پیروزی بزرگ و پرافتخار در دفاع مقدس دست یابیم.

    رئیس جمهور با اشاره به  پیام سفر به اجلاس غیرمتعهدها در آمریکای لاتین و به عنوان سوغات سفر از سازمان ملل متحد گفت: 3سال پیش اگر کسی به سازمان ملل یا اجتماعات جهانی می‌رفت، در همه نطق‌ها سخنان و جلسات یا لحن آنها لحن نصیحت به مسئولان ایرانی بود که مثلا چرا مداخله در امور داخلی دیگران می‌کنیم، چرا سلاح کشتار جمعی را تولید می‌کنید،  چرا جهان را تهدید می‌کنید و امثال اینگونه اتهامات ناروا بی‌اساس.

    روحانی ادامه داد: امسال در سراسر اجتماعات بین‌المللی سخنرانی‌ها، مباحثات، جلسات و ملاقات‌ها من موفق شدم  در حد فرصتم با 22 نفر از رهبران جهان ملاقات داشته باشم. و نخستین سخن تبریک سران کشورهای غیرمتعهد به ملت ایران برای موفقیت در برابر قدرت‌های جهان و  حفظ حقوق ملی ایران عزیز بود. کشورهای غیرمتعهد به ما می‌گفتند پیروزی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای تنها دفاع از حقوق خودتان نبود دفاع از حقوق به اصطلاح جهان در حال توسعه بود.

    وی با اشاره به این‌که ما در مذاکرات هسته‌ای به جهانیان گفتیم شما نمی‌توانید فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر کنید، بیان کرد:  ما تنها از حقوق ملت ایران دفاع نکردیم از حقوق جهانیان، از حقوق کشورهای در حال توسعه در برابر قدرت‌های بزرگ دفاع کردیم این پیام صریح و روشن اجلاس غیرمتعهد به ملت بزرگ ایران بود.

    روحانی افزود: امسال در سازمان ملل  حمله به کسانی بود که می خواهند از فرصت برجام درست استفاده نکنند و اگر امسال در سازمان ملل سخن تندی بود. سخن تند در برابر آنهایی بود که در کشورهای منطقه به مردم مظلومی مثل یمن تجاوز و سرزمین آنها را بمباران می‌کنند. شما ملت بزرگ و غیور در این 3 سال با ایثار، فداکاری و ایستادگی چهره ایران را در برابر دیدگان جهانیان عوض کردید و عزت بخشیدید.

    رئیس جمهور با بیان این‌که دولت اگر پیشرفتی داشته در سایه حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری بوده است، اظهار داشت: ما امروز در سراسر جهان در تمام مذاکرات به‌دنبال این هستیم که از فرصت پسابرجام چگونه باید استفاده کنیم و سخن این است که ایران به عنوان سد دفاعی در برابر تروریسم در منطقه و جهان ایستاده است و آن روزهایی که ایران را متهم به حمایت از تروریسم و ساخت بمب هسته‌ای می کردند، گذشته است و سخن جهانیان این است که چگونه در ایران سرمایه گذاری کنند و چگونه با کارآفرینان ایرانی همکاری کنند.

    روحانی با اشاره به این که امروز ملت ایران  چهره واقعی این سرزمین و این ملت را به جهانیان نشان داده، گفت: در سفر اخیر خود متوجه شدیم  تمام کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت به خاطر افت شدید قیمت نفت در یکسال و چند ماه گذشته دچار چه مشکلات عظیمی شدند، در ونزوئلا  485 درصد تورم در عرض یکسال و چند ماه به‌وجود آمده است.  عربستان سعودی در روزهای اخیر به خاطر شرایط اقتصادی و کاهش قیمت نفت حقوق همه کارمندان دولت را کاهش داده و با 100 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه است.

    وی با بیان اینکه چرا بزرگان کشور، روزنامه‌ها، صداوسیما واقعیت را به مردم نمی‌گویند، اظهار داشت: مردم بدانید در یکسالی که گذشت با افت قیمت نفت نه تنها ما از ذخیره برداشت نکردیم بلکه 20 درصد از درآمد کشور را هم ذخیره کردیم. در همه کشورهای تولیدکننده نفت قیمت پول ملی نصف شد و در برخی کشورهای به یک پنجم و در ونزوئلا به یک هفتم کاهش پیدا کرد.

    رئیس جمهور بیان کرد: ثبات بازار ایران در شرایط بسیار سخت یکسال گذشته که قیمت نفت از 120 دلار به 40 دلار کاهش پیدا کرد، کار بزرگی است و کشور بی‌دغدغه اداره شد چرا شکر نعمت نمی‌کنیم.

    روحانی با اشاره به‌این‌که در یکسال گذشته هم رشد اقتصادی داشتیم و هم تورم ما  کاهش داشته  است بیان کرد: وقتی سران کشورهای دیگر این حرفها را  می شنیدند، از من می‌پرسیدند چند صد میلیارد دلار از ذخایرتان استفاده کردید. ملت بزرگ و عزیز ایران من گزارش کار دولت نمی‌دهم من گزارش مقاومت و ایستادگی شما را بیان می‌کنم.

    وی با بیان این‌که امروز باید همه خودمان را برای ساختن ایران عزیز آماده کنیم گفت: تمام شاخص‌ها امروز به ما می‌گوید روند کشور و حرکت اقتصادی رو به رشد است و خرید گندم از کشاورزان از 8 میلیون تن در سال گذشته به 11.5 میلیون تن رسیده است در شکر، برنج، جو و ذرت و سایر محصولات کشاورزی ما قدم را به پیش گذاشتیم در صنعت حرکت کشور رو به جلو است.

    رئیس جمهور با اشاره به سخنان استاندار قزوین در مورد مشکلات واحد های صنعتی استان گفت: هزار مرکز اقتصادی که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند یا نیاز به تکمیل دارند تا پایان امسال فعال می‌شوند.

    روحانی با اشاره به این که امسال براساس قولی که داده بودیم به دنبال رشد 5 درصدی در اقتصاد هستیم، اظهار داشت: به شما مردم قول می‌دهم به حول قوه الهی رشد اقتصادی تا پایان سال بالای 5 درصد است.

    وی با بیان این‌که دشت قزوین با این که حاصلخیز است اما مشکل آب دارد گفت: بهره‌برداری از آب و منابع آب زیرزمینی با ذخیره منابع زیرزمینی سازگار نیست و افت آب‌های زیرزمینی در این استان می‌تواند برای همه ما یک هشدار باشد.

    رئیس جمهور با بیان این جمله که دولت نخستین تصمیمش در زمینه آب است بیان کرد: دولت در طول سالجاری انشاءالله 20 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قزوین را با آبیاری نوین احیا می کند و این در حالی است که در طول‌ سالهای گذشته در همه دولت‌های گذشته تنها حدود 20 هکتار آبیاری نوین در قزوین اجرا شده بود.

    روحانی افزود: باید مشکلات آب آشامیدنی و فاضلاب استان قزوین برطرف شود و دولت طرح کوتاه مدت برای آب قزوین داریم که اجرایی و عملیاتی می شود و یک طرح بلندمدت  برای انتقال آب سد طالقان به قزوین وجود دارد که تصمیمات لازم برای این طرح اتخاذ می‌شود.

    وی با بیان این که دومین کار سفر هیئت دولت به استان قزوین تصمیمات در مورد راه و راه‌آهن است، بیان کرد: مردم استان قزوین باید به راحتی به زنجان، تهران و رشت از طریق راه‌آهن رفت و آمد کنند و برای این امر راه‌آهن تهران به قزوین دوخطه  و طرح آن اجرایی و عملیاتی می‌شود و راه‌آهن قزوین به زنجان نیز باید دوخطه شود و همچنین راه‌آهن قزوین به رشت تا اوایل سال آینده تکمیل می‌شود.

    رئیس جمهور با اشاره به این که استان قزوین در جایگاه استراتژیک کشور قرار گرفته است، افزود: در زمینه راه و اتوبانها فعالیتها دولت تشریح می‌شود و همچنین در زمینه مسئله آب و کشاورزی و راه، و راه‌آهن. بیمارستان و ... استان قزوین کمبودهایی دارد که تصمیماتی اتخاذ و اعلام می‌شود.

    روحانی با بیان این که در زمینه مسائل فرهنگی، ورزشی اقداماتی انجام می‌شود بیان کرد:  مجموعا در این سفر 50 طرح و پروژه در سالجاری و سال آینده با اعتبار بیش از 903 میلیارد تومان برای توسعه استان قزوین اجرایی و عملیاتی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو