عصر بازار

توسعه همکاری‌خودرویی ایران و آلمان

مشکلات بانکی حل نشد

عصر اعتبار- رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اشاره به حضور شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز آلمانی در ایران، گفت: در حال حاضر مشکلات بانکی اجازه اجرای برخی قراردادها را بین دو کشور نمی‌دهد.

مشکلات بانکی حل نشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، امید یراقی در  نشستی خبری گفت: راه برای تجارت میان ایران و آلمان دوباره باز شده است. ایران قبل از انقلاب بزرگترین بازار صادراتی آلمان پس از آمریکا بود.

    وی با بیان اینکه هدف این نیست که ایران دوباره بازاری برای کالاهای صادراتی آلمان باشد، افزود: ریسک پذیری و موضوع مالیات‌ها از جمله مشکلاتی است که برای سرمایه گذاری آلمان در ایران وجود دارد البته دولت تلاش می‌کند که ریسک پذیری را در کشور کاهش دهد.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان با اعلام اینکه در چندماه گذشته قراردادهای زیادی میان شرکت‌های بخش خصوصی به امضا رسیده است، اظهار داشت: تولید خودروی فولکس واگن را در ایران شروع کردیم و امیدواریم که از سال دیگر شاهد تولید این خودرو در کشور باشیم.

    یراقی با بیان اینکه یکی از نکاتی که ما به هیات‌های خارجی تاکید می‌کنیم موضوع امنیت در ایران است، گفت: شریک‌های تجاری مانند روسیه روز به روز برای آلمان‌ها کمرنگ تر می شوند بنابراین ایران می‌تواند از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کند.

    وی با اشاره به مشکلات بانکی میان ایران و آلمان، افزود: به غیر از بانک ایران و اروپا که در هامبورگ است، بانک دیگری در آلمان با ایران ارتباط ندارد و این بانک  5.5 میلیارد یورو تبادل بانکی با ایران داشته است که جای خوشحالی است اما باید این خدمات گسترش پیدا کند.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان به ایجاد یک مرکز ویزای بازرگانی آلمان و سوئیس در ایران اشاره کرد و افزود: یک ساختمان جداگانه برای موضوع ویزاهای تجاری، برگزاری کنفرانس‌ها و ملاقات‌های میان تجار این کشورها تحت نظارت سفارت آلمان و سوئیس در حال راه اندازی است تا کار بازرگانان و تجار این کشورها راحت تر انجام گیرد.

    یراقی با تاکید بر اینکه از اواخر سال فعالیت بازرگانان اتاق پررنگ تر و بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: الان شرکت‌های آلمانی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در ایران شروع به همکاری کردند در بخش توربین‌های گازی یک قرارداد 3.6 میلیارد یورویی منعقد شد اما هنوز مشکلات بانکی باعث می‌شود که اجرای این قراردادها زمان بر باشد.

    وی در خصوص برنامه‌های اتاق برای صنعت نساجی ایران، گفت: فعلا سرمایه گذاری شرکت‌های نساجی آلمان در ایران اتفاق نیافتاده است اما صنایع نساجی ما در کشور نیاز به ماشین آلات آلمانی دارد به خصوص اینکه این صنعت در کشورهای توسعه نیافته موجب اشتغالزایی زیادی می شود.

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان درباره حضور پررنگ چینی‌ها در بازار ایران و برنامه آلمان برای جایگزین شدن به جای چینی‌ها، افزود: تجربه به تولیدکنندگان ثابت کرده که ماشین آلات چینی قابل رقابت با ماشین آلات آلمانی نیستند و تولیدکنندگان ایرانی هم از این موضوع زیان زیادی را متحمل شدند البته باید توجه داشت که ماشین آلات آلمانی قیمت بالایی دارند و باید بررسی شود که برای چه تولیدی و با چه حجمی ماشین آلات وارد می‌شود.

    وی ادامه داد: البته راه اندازی یک خط تولید نیاز به فاینانس دارد اما الان مشکل اصلی بانک‌ها هستند که باید منابع مالی را تامین کنند که هنوز ارتباط خود را با ایران از سر نگرفته‌اند.

    یراقی به تمایل آلمانی‌ها برای حضور در بازار خودرو و قطعه سازی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو شرکت بزرگ آلمانی که در بخش قطعه سازی فعالیت دارند در ایران حضور دارند، همچنین همکاری مگاموتور و یک شرکت آلمانی برای موتور تیبا در گذشته انجام شده است. همچنین همکاری مجدد مرسدس بنز با ایران خودرو دیزل هم از دیگر همکاری‌های شرکت‌های دو کشور است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو