عصر بازار

کاهش نرخ بهره بانکی، آخرین تیر ترکش دولت در فضای اقتصادی است

عصر اعتبار- فشارهای سیاسی جناح¬های رقیب بر دولت روحانی و بزرگنمایی¬های نزدیک به واقعیت در خصوص عدم توفیقات دولت یازدهم در خصوص اصلاحات اقتصادی طی سه سال فعالیت و در نهایت ضعیف¬تر شدن وضعیت معیشت مردم حاکی از عدم تاثیرگذاری توفیقات سیاسی در راهبردهای کلان اجرایی کشور است که این مهم سبب ایجاد فشار بر دولت به خصوص تیم اقتصادی آن شده است.

کاهش نرخ بهره بانکی، آخرین تیر ترکش دولت در فضای اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، از این رو، دولت در نظر دارد، تا به هر شکل ممکن آخرین تیر ترکش را در فضای اقتصاد کشور رها کند، تیری که سیبل آن نظام بانکی کشور و تیر آن کاهش نرخ بهره بانکی است. این در حالی است که باوجود سیاست انقباضی دولت که بیشترین فشارها را بر پیکر اقتصاد بیمار دولت وارد کرد و بدون توجه به اینکه آیا دائما کاهش نرخ بهره می¬تواند راهکار مناسبی برای برون¬رفت از چالش¬های اقتصادی باشد، کاهش نرخ بهره، اقتصاد بانکی را نشانه رفته است. در این میان واکنش بانک¬ها به طرح مذکور بین بانک¬های دولتی و خصوصی متفاوت بود. به صورتی که بانک¬های دولتی موافق کاهش نرخ بهره بانکی هستند این در حالی است که بانک¬های خصوصی در عین مخالف بودند به علت همراهی یا حتی نشان دادن عدم تاثیر این طرح در پویایی اقتصاد، سکوت و تا حدی رضایت نسبی خود را اعلام کردند. اگرچه بانک¬های خصوصی هیچ گاه موافق با کاهش سریع نرخ بهره نبودند. بنابراین پیش از عملیاتی شدن نرخ بهره با جابه¬جایی سرفصل خود و کاهش آمار مبالغ در حوزه سپرده¬های کوتاه¬مدت، بلندمدت و حتی قرض¬الحسنه سعی بر ایجاد حاشیه سود امن برای نهاد اقتصادی خود کردند. در واقع جابه¬جایی و تحرکات موضعی بانک¬ها خصوصا بانک¬های خصوصی تا حدودی سبب کاهش فشار بانک¬ها شد اما این انتهای کار نبود و در ادامه خروج نقدینگی از بانک¬ها آغاز شد و باوجود احتمال حرکت این نقدینگی به سمت دیگر ابزارهای سرمایه¬ای، شاهد رونقی در هیچ کدام از بازارهای موازی نبودیم. همان طور که می¬دانید قیمت مسکن تغییری نکرده است. از سوی دیگر بازار سکه و ارز نیز رونقی نداشته همچنین کاهش ارزش سهام نیز حاکی از خروج سرمایه از بورس است. از جمله دلایلی که کاهش نرخ بهره بانکی نتوانست رونقی در بازارهای موازی ایجاد کند، افزایش قیمت کالاهای اساسی در برخی موارد تا 40 درصد به صورت همزمان با این طرح بود. همچنین روند صعودی قیمت مواد پروتئینی نیز که دولت در وهله نخست آن را به ماه رمضان نسبت می¬داد با اتمام این ماه نیز ادامه داشت که این مهم نیز مزید علت شد. با این اوصاف، خروج نقدینگی از یک¬سو و عدم تمایل به سپرده¬گذاری از سوی دیگر بانک¬ها را تا مرز خروج 80 درصدی نقدینگی و ورشکستگی پیش برد البته متاسفانه آمار رسمی این رقم منتشر نشد. به هر روی، کاهش نرخ بهره بانکی، گلوگاه اصلی منابع مالی بانکی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی را نشانه رفت و سبب شد بانک¬ها به محل جابه¬جایی وجوه در بخش¬های کوچک و متوسط اقتصادی تبدیل شود. این در حالی است که تنها راه درآمدی معیشتی بسیاری از خانواده¬ها که از محل سپرده¬های بانکی ارتزاق می¬کردند، نیز بسته شد. البته بانک¬ها نه به جهت رفع مشکل مردم بلکه به جهت عدم تحمل چنین وضعیتی، سعی دارند به هر ترتیبی شیوه و منش رفتاری دولت یازدهم را برای کاهش نرخ بهره متوقف کنند. متاسفانه تاثیر رفتارهای شتابزده اقتصادی و بدون مطالعات اساسی در برنامه¬های کلان اقتصادی دولت نهم و دهم تاکنون به ارث مانده و گریبان مدیران اقتصادی را رها نکرده است اما در هر حال نمی-توان منکر تاثیر فشارهای جناح رقیب که دل در گرو شکست برنامه¬های اقتصادی دولت روحانی دارند، در اتخاذ چنین تصمیماتی شد.
    تمامی کارشناسان اقتصادی می¬دانند که دولت انتقالی بدون منابع مالی مناسب، فشارهای سیاسی خارجی، رقابت¬های ناسالم سیاسی داخلی و عدم همراهی نهادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور، در اجرایی کردن برنامه¬ها با مشکلاتی مواجه می¬شود. از سوی دیگر طبیعی است که دولت نتواند یک شبه ره صد ساله را طی کند. در واقع اوضاع اقتصادی امروز محصول سال¬های متمادی و مشکلات خواسته و ناخواسته کشور است. بنابراین احتیاج است که دولت با آسودگی بیشتری برنامه¬های اقتصادی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به مرحله اجرایی برساند.

     

    * سید حسین قاسمی – کارشناس ارشد اقتصادی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو