عصر بازار

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر داد:

بازگرداندن آثار سرقتی میراث ایران در دوران جنگ‌ جهانی دوم از روسیه

عصر اعتبار- رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی از تلاش ایران برای بازگرداندن آثار سرقتی میراث کشورمان از جمله «نسخ نفیس» «بقعه شیخ صفی» و برخی اشیاء دیگر از روسیه که «شوروی» در زمان جنگ جهانی دوم، ایران را اشغال کرده بود، خبر داد.

بازگرداندن آثار سرقتی میراث ایران در دوران جنگ‌ جهانی دوم از روسیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سید محمد بهشتی شیرازی درباره برخی مطالبات ایران در حوزه باستانشناسی و بازگرداندن آثار میراثی ایران از کشورهای دیگر به مانند فرانسه و ... اظهار داشت: تقریباً در زمان پهلوی اول قراردادهایی که ما داشتیم در حوزه باستان شناسی یک تغییر و تحولاتی کرد، اینطور بود که هیئت خارجی می‌آمدند اینجا کار می‌کردند و بخشی از آثار را تحویل ایران می‌دادند که ابتدا فقط طلا و نقره است بعد می‌شود اشیای نفیس؛ مثلا اینقدر به ایران داده شود و بقیه برده شود این‌ها تا اوایل پهلوی ادامه پیدا می‌کند.

    وی ادامه داد: براین اساس در اوایل پهلوی قراردادها تغییر می‌کند. عملاً اینطور نیست که دیگر شئی را خارج نکنند و تقریباً در دهه 40 به بعد هیچ شاهدی نداریم که بگوید شئی برده شده؛ ولی اشیایی در دوره‌های قبل از ایران خارج شده است.

    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: مثلاً اشیایی ایرانی که در موزه لور دیده می‌شود، همه آن اشیا را نمی‌توانیم الان مدعی شویم که به ایران برگردد چون در چارچوب قرارداد از ایران خارج شده است.

    وی در پاسخ به این پرسش که به گفته برخی محققان خارج کردن برخی از اشیایی ایران به دلیل اقدامات خارج از قرادادها بوده و تخلف باستانشناس خارجی (فرانسوی) بوده است، عنوان کرد: حالا اینکه فلان باستان شناس در خاطراتش گفته که من برای اینکه فلان شئی را نمی‌توانستم از کشور خارج کنم و می‌ترسیدم دست دولت بی افتاد زدم شکستم، این موارد را کاری نمی‌شود کرد و فقط در کتاب‌های تاریخی می‌توانید تقبیحش کرد زیرا با خودش هم نبرده فقط صدمه بهش زده است.

    بهشتی خاطرنشان کرد: البته مشابه این موارد را داریم، مثلاً در زمان جنگ دوم جهانی اطلاعاتی داریم که شوروی وقتی آمد ایران را اشغال کرد از کتابخانه بقعه شیخ صفی که در آن اسناد خیلی مهمی هم بوده، نسخ نفیس با ارزشی را از ایران خارج کردند و سال‌های سال است که در کشمکش این هستیم که این آثاری که رفته باید برگردد ولی هنوز برنگشته و یا مثلا اطلاعات جسته گریخته ای داریم که این‌ها در دوره ای که ایران تحت اشغالشان بوده یک حفاری‌های غیر مجاز کردند اما اطلاعات کلی این است که این موارد غیر قانونی بوده چون قراردادی نداشتند و از این موارد داریم و فقط هم اختصاص به فرانسوی‌ها ندارد و عمومیت دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی