عصر بازار

رشد معاملات اوراق بدهی در هفته اول پاییز

عصر اعتبار- تعداد ۳ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۳ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال در هفته نخست پاییز امسال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران معامله شد که به‌ترتیب با رشد ۲۳ و ۱۹ درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود.

رشد معاملات اوراق بدهی در هفته اول پاییز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در اولین هفته معاملاتی پاییز امسال تعداد یک هزار و 30 میلیون ورقه بهادار به ارزش 6 هزار و 211 میلیارد ریال طی 150 هزار دفعه در بازار فرابورس دادوستد شد.
    شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز در این مدت با یک واحد افزایش به رقم 817 واحد در پایان هفته رسید و ارزش بازار هم روز چهارشنبه رقم 971 هزار و 735 میلیارد ریال را ثبت کرد که نسبت به روز مشابه در هفته ماقبل با افت کمتر از نیم درصدی همراه بود.
    همچنین هفته گذشته در بازار اول و دوم به ترتیب 273 و 455 میلیون سهم به ارزش 651 و یکهزار و 624 میلیارد ریال دادوستد شد که از افت حجم معاملات در این دو بازار و رشد 9 درصدی ارزش معاملات در بازار دوم حکایت داشت.
    در بازار پایه نیز نقل و انتقال 273 میلیون سهم به ارزش 420 میلیارد ریال در این مدت به ثبت رسید که با رشد 24 و 13 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.
    در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز معاملات خود را به تعداد 30 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 516 میلیارد ریال رساند که اگرچه با رشد 8 درصدی ارزش دادوستدها روبه‌رو شد اما افت 38 درصدی حجم معاملات را تجربه کرد. بعلاوه این که تعداد معاملات در این بازارها با رشد حداکثر 93 درصدی در مقیاس هفتگی روبه‌رو شدند.
    در این میان معاملات اوراق بدهی نیز در هفته‌ گذشته تعداد 3 میلیون ورقه بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی معامله شد که ارزش آن به رقم 3 هزار و 144 میلیارد ریال رسید و به‌ترتیب با رشد 23 و 19 درصدی حجم و ارزش دادوستدها همراه بود. همچنین در این بازار اوراق تسه به تعداد 0.27 میلیون ورقه به ارزش 233 میلیارد ریال خرید و فروش شد که با افزایش 73 و 65 درصدی حجم و ارزش همراه بود.
    این گزارش می افزاید: در بازار سهام فرابورس ایران در هفته ای که گذشت به ترتیب سه گروه فلزات اساسی، پالایشی‌ها و هتل و رستوران بالاترین سهم از ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص دادند و بر این اساس در صنعت فلزات اساسی 386 میلیارد ریال سهم معامله شد که سهم 17 درصدی از ارزش کل معاملات بازارهای اول، دوم و پایه در اختیار گرفت. همچنین در گروه‌های پالایشی‌ها و هتل و رستوران نیز به‌ترتیب 239 و 191 میلیارد ریال سهم مبادله شد که سهم 10 و 8 درصدی را به خود اختصاص داد.
    گفتنی است در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته چهار در بازار دوم فرابورس نیز شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان با عرضه اولیه 12.2 درصد از مجموع سهام در دست خود با قیمت 4760 ریال، به طور رسمی وارد بازار سهام شد. این شرکت نهمین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران به‌شمار می‌رود که در شش ماه دوم سال عرضه شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی