عصر بازار

سوییس ثروتمند ترین کشور جهان

عصر اعتبار- به کشوری می توان لقب ثروتمند داد که در آن بیکاری وجود نداشته باشد یا بیکاری در آن کشور بسیار کم باشد و پولی که مردم آن کشور به دست می آورند از هر قشری برای شان رفاه عمومی دربرداشته باشد و دولت از شهروندان حمایت مالی کند.

سوییس ثروتمند ترین کشور جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرصت امروز ،  یک مطالعه جدید در موسسه آلیانز به معرفی کشورهای ثروتمند جهان براساس میزان پس انداز، حقوق یا مستمری ماهانه و میزان سرمایه گذاری شهروندان آنها پرداخته است. طبق این گزارش کشور سوییس توانست عنوان ثروتمند ترین کشور جهان را از آن خود کند و به دنبال آن کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، انگلیس، سوئد، بلژیک و ژاپن قرار دارند.

    طبق گزارش مجله آمریکایی «منابع مالی جهانی» عنوان ثروتمند ترین کشور جهان در سال 2015 متعلق به کشور قطر شده بود. در سال 2015 میانگین درآمد خالص سالانه کشور قطر را به ثروتمند ترین کشور جهان تبدیل کرده بود. این کشور جمعیتی حدود 2میلیون نفر دارد. قطر تا قبل از فروش نفت از طریق ماهیگیری و فروش مروارید با مالیاتی در حد صفر اقتصاد خود را اداره می کرد و تا سال 2015 نیز کمترین نرخ مالیات را داشت. آمار بیکاری در سال 2014 در این کشور 1/0 درصد بوده است اما امسال نام کشور قطر در لیست موسسه آلیانز مبنی بر شش کشور ثروتمند جهان به چشم نخورد.

    و اما در این مطالعه عنوان ثروتمند ترین کشور جهان به سوییس تعلق گرفت. براساس این مطالعه، هر شهروند سوییسی به طور میانگین 170589 یورو دارایی دارد و بر همین اساس، ثروتمند ترین شهروند جهان به شمار می رود. سوییس یک کشور کوچک با اقتصادی محکم و استوار است. این کشور حتی به عنوان یک کشور لوکس و موفق سال هاست که در لیست ثروتمند ترین کشورهاست. سیاست، امنیت پولی بلند مدت و ثبات سیاسی به این کشور کمک کرده است تا در زمره بزرگ ترین مراکز اقتصادی جهانی باقی بماند. همان طور که می دانید بیشتر ثروتمندان پول خود را در سوییس نگهداری می کنند، پس دیدن آن در لیست ثروتمند ترین کشورهای جهان جای تعجب ندارد.

    طبق این گزارش کشور ایالات متحده آمریکا با 160949 یورو دارایی به ازای هر شهروند به عنوان دومین کشور ثروتمند جهان در سال 2016 معرفی شد. آمریکا بزرگ ترین اقتصاد با بیشترین آمار میلیاردرهای جهان را دارد همانطور که دارای کارآفرینانی مانند بیل گیتس و وارن بافت است که شرکت هایی عظیم و موفق را بنا کرده اند و ثروتمندان بزرگی در جهان به حساب می آیند. بیشترین بخش جمعیت ثروتمند در آمریکا از راه صنعت تکنولوژی و خدمات مالی به ثروت دست یافته اند اما ثروت آمریکا تحت تاثیر منطقه نیز قرار دارد. دراینکه آمریکا جمعیت ثروتمند خود را به همین شکل حفظ خواهد کرد تردید اندکی وجود دارد، زیرا اقتصاد متنوع این کشور و توانایی آن برای جذب هوشمند ترین و جاه طلب ترین مغزهای جهان پشتیبان بزرگی برای حفظ جمعیت ثروتمندانش به شمار می رود.

    ایالات متحده آمریکا اواسط سال 2015 با تولید ناخالص داخلی 17.914 تریلیون دلار بزرگ ترین اقتصاد جهان را داشته است و سومین کشور تولید کننده نفت و گاز طبیعی است. این کشور دومین تولید کننده بزرگ جهان و بزرگ ترین بازار تجارت و گردش مالی در جهان را دارد. بعید به نظر می رسیدکشوری با چنین ویژگی هایی دومین کشور ثروتمند جهان نشود.

    در این مطالعه، انگلیس به این دلیل که هر شهروند آن به طور میانگین 95600 یورو دارایی دارد، در رده سوم ثروتمند ترین کشورهای جهان قرار گرفت. ساکنان بریتانیا قرن ها است که درحال ثروت اندوزی هستند، کشوری که سیستم اقتصادی فئودالیسم در آنجا ریشه دوانده و شکوفا شده است.

    با وجود اینکه هنوز مشخص نیست نسبت ثروتی که نسل به نسل منتقل می شود نسبت به ثروتی که در نسل کنونی ایجاد می شود چه اندازه است، اما واضح است که این کشور از ثروت کهنه بیشتری نسبت به آمریکا برخوردار است. ثروت جدید این کشور از بخش بانکداری و مالی به دست آمده است، بخشی که لندن را به تنها شهر جهان با بالاترین جمعیت ثروتمند تبدیل کرده است. ریچارد برنسون، بنیانگذار شرکت ویرجین گلکتیک با ثروت 4.6میلیارد دلار یکی از بزرگ ترین ثروتمندان این کشور به شمار می رود.

    کاترین برندمایر، اقتصاددان ارشد موسسه آلیانز که انجام این مطالعه را بر عهده داشته است، می گوید: براساس یافته های این مطالعه، برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه طی سال های اخیر در پی بحران اقتصادی اتحادیه اروپا سقوط معنا داری را در رده بندی کشورهای ثروتمند جهان تجربه کرده اند و میزان دارایی شهروندان آنها به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

    به گفته او، در این کشورها درآمد شهروندان طی سال های اخیر افزایش نیافته است و آنها در این مدت مجبور شده اند برای تامین هزینه های زندگی از پس انداز خود برداشت کنند. به همین دلیل، برخی از آنها از سال 2000 حدود 10 پله در رده بندی ثروتمند ترین کشورهای جهان سقوط کرده اند.

    در مطالعه موسسه آلیانز، دارایی های غیرمنقول (املاک و مستغلات) شهروندان به دلیل دشوار بودن امکان مقایسه بهای ملک در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار نگرفته و تنها به جمع آوری اطلاعات دارایی های نقدی آنها از موسسات مالی و سرمایه گذاری اکتفا شده است.

    این مطالعه همچنین نشان می دهد حتی در ثروتمند ترین کشورهای جهان به ویژه آمریکا نیز ثروت به صورت مساوی بین شهروندان توزیع نشده است. در حال حاضر، آمریکا براساس پژوهش های متعددی که در این زمینه انجام شده است، یکی از بدترین کشورهای جهان به لحاظ توزیع برابر ثروت است. در آمریکا مدیران عامل شرکت ها 300 برابر کارگران خود حقوق دریافت می کنند، در واقع این شرایط فضایی بسیار مسموم را در جامعه و اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است. به همین علت طبقه متوسط آمریکا خواستار سهم بیشتری از درآمد و ثروت کشورشان هستند. طبقه کارگر در آمریکا اعتقاد دارند که به طور کامل فراموش شده اند. همچنین مطالعه اخیر موسسه آکسفام نشان داد در انگلیس نیز دارایی یک درصد بالای جامعه بیش از 20 برابر کل ثروت 5درصد پایین جامعه است.

    در مطالعه موسسه آلیانز، سوئد با میانگین 89942 یورو، بلژیک با 85027 یورو و ژاپن با 83888 یورو دارایی به ازای هر شهروند در رده های چهارم تا ششم قرار گرفتند.

    کشور ژاپن با وجود دو سال توقف رشد اقتصادی که در سال های گذشته تجربه کرده بود اما با 83888 یورو دارایی به ازای هر شهروند در رتبه ششم ثروتمند ترین کشورهای جهان در سال 2016 قرار گرفت. ژاپن به عنوان یک جهان از هم جدا توصیف شده است. اقتصاد سرزمین آفتاب تابان سومین اقتصاد ملی در سال 2012 نامگذاری شد و از نظر برابری قدرت خرید چهارمین اقتصاد جهان پس از ایالات متحده آمریکا، چین و هند است. همچنین جالب است بدانید که ژاپن محل زندگی بیش از نیمی از ثروتمندان آسیاست.

    هرچند ژاپن تنها کشور آسیایی حاضر در جمع شش کشور ثروتمند جهان است، اما برند مایر می گوید که روند افزایش ثروت در کشورهای آسیایی به گونه ای است که طی دو یا سه سال آینده، این احتمال وجود دارد کشورهایی مانند تایوان و سنگاپور جای ژاپن را در این فهرست بگیرند، همانطور که در سال 2015 براساس اطلاعات بانک جهانی و صندوق بین المللی پول کشور سنگاپور توانست رتبه سوم ثروتمند ترین کشورهای جهان را به خود اختصاص دهد.

    سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر، اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمند ترین مناطق دنیا تبدیل کرده است. به نحوی که هم اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا و سومین مرکز بزرگ پالایش نفت در دنیا به شمار می آید. اقتصاد سنگاپور به یکی از آزادترین، خلاقانه ترین و تجاری ترین اقتصادهای دنیا معروف است و در سال 2013 به عنوان دومین اقتصاد آزاد دنیا معرفی شد. سنگاپور با استفاده از دانش بومی و فناوری توانست به یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان تبدیل شود. توسعه اقتصادی سنگاپور مدیون نیروی انسانی و فکری این کشور است. به همین دلایل رقابت سختی بین سنگاپور و ژاپن وجود دارد و احتمال اینکه سنگاپور دوباره بتواند جای ژاپن را به عنوان کشور آسیایی در لیست ثروتمند ترین کشورهای جهان بگیرد وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی