عصر بازار

بانک مرکزی در کدام مسیر حرکت خواهد کرد؟

تاثیر خبرهای مثبت اقتصاد آمریکا بر بازارها

عصر اعتبار- در هفته جاری گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا عموما مثبت بوده و موجب رشد شاخص های مالی در این کشور شده است. سوال مهمی که مطرح می شود این است که خبرهای مثبت اخیر چه معنایی برای افق اقتصاد آمریکا و جهت حرکت بانک مرکزی این کشور دارد و آیا بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاثیر خواهد داشت یا خیر؟ در ادامه به برخی از گزارش هایی که این روزها منتشر شده اشاره شده است.

تاثیر خبرهای مثبت اقتصاد آمریکا بر بازارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران، در روزهای اول هفته، گزارش سفارش کالاهای بادوام و شاخص اعتماد مصرف کنندگان نشان داد اوضاع در حال بهتر شده است. دیروز نیز دو خبر مهم از اقتصاد آمریکا منتشر شد که سرمایه گذاران و تحلیلگران را مطمئن کرد اوضاع اقتصادی در این کشور در حال بهتر شدن است.

    همچنین روز گذشته وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم در مقیاس سالانه 1.4 درصد بوده است. این رقم نسبت به پیش بینی اقتصاددان ها و رقمی که یک ماه پیش ذکر شده بود بالاتر است. افزایش سرمایه گذاری شرکت ها و رشد سریع تر صادرات دو عامل مهم در بالا رفتن نرخ رشد اقتصاد بوده اند.

    در بخش دیگری از گزارش وزارت بازرگانی آمده بود، کسری تجاری برای کالاها در ماه گذشته میلادی کاهش یافته است و این خبری مثبت است که نشان می دهد در سه ماهه سوم امسال نرخ رشد اقتصادی بالاتر از سه ماهه دوم بوده است. تحلیلگر ارشد بانک جی پی مورگان می گوید، داده های اقتصادی این هفته نشان می دهد نرخ رشد اقتصاد به تدریج در حال افزایش است.

    سرمایه گذاری تجاری یک درصد در مقیاس سالانه افزایش یافته است و این نخستین رشد از سه ماهه سوم سال گذشته میلادی است. در واقع از چند ماه پیش شرایط در بخش های مختلف اقتصاد رو به بهبود بوده است. برای مثال مصرف شهروندان که 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد در سه ماهه دوم امسال 4.3 درصد در مقیاس سالانه رشد کرده است و رشد صادرات سریع تر از واردات بوده است. این داده ها نشان می دهد نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه سوم بالاتر از سه ماه دوم است.

    در هفته جاری خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا سبب رشد ارزش دلار در برابر یورو شده و با توجه به داده های مثبت اخیر و پیش بینی بهبود اوضاع در ماه های آینده انتظار می رود رشد ارزش دلار ادامه یابد. تحلیلگران معتقدند بهبود اوضاع اقتصادی سبب می شود بانک مرکزی آمریکا با اطمینان بیشتری نرخ های بهره را در پایان سال جاری میلادی بالا ببرد. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود.

    روز پنجشنبه، جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان این کشور گفت انتظار دارد نرخ های بهره در ماه دسامبر بالا برده شود زیرا شرایط اقتصادی بهتر شده و ادامه سیاست های حمایتی زیان هایی برای اقتصاد در بر دارد.

    اما آیا بهبود اوضاع اقتصادی تغییراتی در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایجاد می کند؟ پاسخ مثبت است زیرا دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بر ضعف اقتصاد آمریکا در دوران دموکرات ها تاکید کرده و اگر ثابت شود چنین نبوده شانس او برای پیروزی کمتر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی