عصر بازار

کارمندان بالاتر از سایر مشاغل مالیات می پردازند

۲۹۷ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی دولت در چهار ماه

عصر اعتبار- عملکرد مالیاتی و درآمدی دولت در چهارماهه نخست امسال بر این نظریه که کارکنان بخش عمومی بیشترین پرداختی را در بخش مالیات بر درآمد به دولت دارند، صحه می گذارد.

کارمندان بالاتر از سایر مشاغل مالیات می پردازند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آمارهای بانک مرکزی از درآمدهای مالیاتی دولت در چهار ماهه نخست امسال نشان می دهد که دولت در این مدت 50.1 هزار میلیارد ریال درآمد در بخش مالیات بر درآمدها کسب کرده است که یک سوم این میزان سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی است.
    فصل مالیات بر درآمد دولت شامل مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی، مالیات مشاغل و مالیات مستغلات است که بر اساس داده های بانک مرکزی کارکنان بخش عمومی با پرداخت 16.7 هزار میلیارد ریال اندکی بیش از یک سوم این فصل را پرداخت کرده اند.
    دولت در چهار ماهه نخست امسال از محل مالیات مشاغل 16.2 هزار میلیارد درآمد داشت و کارکنان بخش خصوصی نیز 14.8 هزار میلیارد ریال در این مدت مالیات به دولت پرداخت کردند که به ترتیب در رتبه های دوم و سوم پرداخت مالیات بر درآمد قرار دارند.
    سهم مالیات مستغلات از این فصل از درآمدهای دولت فقط 2.4 هزار میلیارد ریال بوده است.

    ** عملکرد بالاتر از پیش بینی های مالیاتی
    پیش بینی دولت برای درآمد از محل مالیات بر درآمد برای کل امسال 140.7 هزار میلیارد ریال بود که سهم چهار ماهه نخست امسال از این رقم 47.8 هزار میلیارد ریال برآورد می شد.
    با توجه به عملکرد 50.1 هزار میلیارد ریالی دولت می توان گفت که دولت فراتر از پیش بینی خود از این محل درآمد کسب کرده است.
    این در حالی است که در چهار ماهه نخست پارسال دولت 38.1 هزار میلیارد ریال مالیات از محل مالیات بر درآمد، اخذ کرد در حالی که رقم مورد نظر دولت در این محدوده زمانی 47.8 هزار میلیارد ریال بود.

    ** تحقق درآمد دولت از محل مالیات بر ثروت
    همچنین دولت امسال در مجموع پیش بینی کرده است که از محل مالیات بر ثروت 25.1 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کند که سهم چهار ماهه نخست امسال از این رقم 8.5 هزار میلیارد ریال است.
    با این وجود عملکرد چهار ماهه دولت نشان می دهد که دولت توانسته 8.3 هزار میلیارد ریال از درآمد مالیاتی خود را از این بخش محقق کند.
    فصل مالیات بر ثروت شامل مالیات بر ارث و نیز مالیات مرتبط با نقل و انتقال سرقفلی، سهام، املاک، حق تمبر و اوراق بهادار است.
    همچنین دولت در مدت یاد شده از محل مالیات اشخاص حقوقی 107.8 هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی داشت در حالی که رقم مورد نظر دولت برای این مدت 114 هزار میلیارد ریال و برای کل امسال 335.7 هزار میلیارد ریال است.
    این بخش شامل مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی، معوقه اشخاص حقوقی دولتی، مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی، مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی و مالیات علی الحساب شرکت های دولتی در حال واگذاری است.

    ** تحقق درآمدهای دولت از محل مالیات های مستقیم
    در مجموع دولت در چهار ماهه نخست امسال در بخش مالیات های مستقیم 166.2 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرد در حالی که رقم پیش بینی شده برای این مدت 170.4 هزار میلیارد ریال بود.
    این در حالی است که دولت در چهار ماهه نخست پارسال 132.7 هزار میلیارد ریال درآمد مستقیم کسب کرده بود.
    دولت باید تا پایان سال 501.5 هزار میلیارد ریال درآمد مستقیم کسب کند تا بتواند بخشی از هزینه های بودجه ای خود را با آن پوشش دهد.
    اما در بخش مالیات های غیرمستقیم تحقق درآمدهای مالیاتی کمتر از پیش بینی ها بوده است به گونه ای که در چهارماهه نخست امسال دولت 130.8 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده است در حالی که رقم پیش بینی شده برای این مدت 182.4 هزار میلیارد ریال بوده است.
    دولت امیدوار است تا پایان سال 536.8 هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی از محل مالیات های غیرمستقیم داشته باشد که شامل مالیات بر واردات (حقوق ورودی سایر کالاها، مالیات واردات خودرو و حقوق ورودی دستگاه های اجرایی) و مالیات بر کالاها و خدمات (مالیات بر فروش فرآورده های نفتی، 2 درصد مالیات سایر کالاها، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور، مالیات بر فروش سیگار، نقل و انتقال اتومبیل و شماره گذاری خودرو) است.
    در مجموع در بخش مالیات های مستقیم و غیرمستقیم، در چهارماهه نخست امسال دولت 297 هزار میلیارد ریال عملکرد مالیاتی داشت در حالی که رقم مصوب مورد نظر برای این مدت 352.7 هزار میلیارد ریال بود.
    براساس قانون بودجه 1395 کل کشور، دولت باید امسال 1038.3 هزار میلیارد ریال (یک تریلیون و 38 هزار میلیارد و 300 میلیون ریال) درآمد مالیاتی داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو