عصر بازار

پیوستن یوآن به ذخایر صندوق بین‌المللی پول چه اثراتی دارد؟

عصر اعتبار- وز شنبه، یوآن به عنوان ارز ذخیره جهانی به ثبت رسید. یک نقطه عطف که می‌تواند با تسریع جریان‌های سرمایه ورودی به ارزش یکهزار میلیارد دلار طی ۵ سال آینده، هوای تازه‌ای به بازارهای اوراق قرضه چین بدمد.

پیوستن یوآن به ذخایر صندوق بین‌المللی پول چه اثراتی دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، ورود یوآن به حق برداشت مخصوص صندوق بین‌المللی پول (و اضافه شدن به دلار، یورو، پوند و ین) در میان تلا‌ش‌های پکن برای تقویت استفاده بین‌المللی از ارز ملی و جاه‌طلبی این کشور برای ارائه ارز جایگزین دلار شکل گرفته است. کریستین لاگارد، رئیس IMF از این موضوع به عنوان یک نقطه عطف تاریخی یاد کرده و آنرا نشانه‌ای از پیشرفت این کشور آسیایی در ایجاد تحول در سیستم مالی و آزادسازی بازارها می‌داند.

    تامی شی،‌اقتصاددان گروه بانکی خارجی چین در سنگاپور گفت: «واردشدن یوآن به SDR موجب نزدیکتر شدن ارتباط بازار سرمایه چین و بقیه نقاط دنیا خواهد شد. اولین اثر آن روی یوآن خواهد بود، ارزی که مقامات احتمالا آن را برای چند هفته ثابت نگاه خواهند داشت؛ چرا که هر گونه نوسان سریع می‌تواند تصویر یوآن را خدشه‌دار کند.»

    در حالی که اطلاعیه روز جمعه IMF نشان می‌دهد که یوآن می‌تواند آزادانه استفاده شود، پس از افت ارزش سریع در ماه آگوست سال گذشته و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران، چین به دخالت در بازار ارزی مظنون است.  برآورد تحلیلگران مورد بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد که واحد پول چین در ادامه سال جاری 1.1 درصد افت ارزش را به ثبت برساند تا در پایان سال هر دلار معادل 6.75 یوآن معامله شود.

    الحاق یوآن، نخستین تغییر در سبد SDR از سال 1999 بوده، زمانی که یورو جایگزین مارک آلمان و فرانک فرانسه شد. وزن جدید سبد شامل 41.73 درصد دلار،‌ 30.93 درصد یورو،‌ 10.92 درصد یوآن، 8.33 درصد ین و 8.09 درصد پوند خواهد بود.

    این سبد که در سال 1969 ایجاد شده، به کشورهای عضو IMF دارنده آن اجازه می‌دهد تا حق بالقوه برداشت از این سبد را برای نیازها تراز پرداختی خود داشته باشند. الحاق یوآن می‌تواند یک کاتالیزور برای بانک‌های مرکزی و صندوق‌های ثروت ملی برای انتقال به سمت یوآن باشد. در آخرین بررسی IMF، واحد پولی چین 1.1 درصدی از ذخایر رسمی را شامل می‌شد که در مقایسه با سهم 63.7 درصدی دلار بسیار کمتر بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو