عصر بازار

تعیین سقف برای جذب سپرده و منابع بانک ها

عصر اعتبار- معاون نظارتی بانک مرکزی از برنامه جدید این نهاد برای تعیین سقف جذب سپرده و منابع بانک ها خبر داد و گفت: بخشنامه این کار تا پایان مهرماه با رویکرد ایجاد رقابت سالم بین بانک ها ابلاغ می شود.

تعیین سقف برای جذب سپرده و منابع بانک ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک سپه، فرشاد حیدری که در آیین رونمایی از کارت های اعتباری مرابحه (کام) این بانک سخن می گفت، افزود: این نکته اهمیت دارد که یک بانک تا چه حد می تواند سپرده جذب کند و به ازای آن تسهیلات دهد و دارایی جدید ایجاد کند.
    وی ادامه داد: به طور حتم باید این میزان جذب سپرده متناسب با حقوق صاحبان سهام آنها، اندازه بانک، قدمت و توان کارشناسی و نیز کفایت منابع انسانی آن باشد.
    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: وقتی سقف سپرده برای بانک ها تعریف و بعد از تصویب ابلاغ شود، هیچ بانکی نمی تواند با برتری قیمتی خارج از سقف مربوطه جذب سپرده کند که این شرایط رقابت را برای بانک ها قانونمدار مهیاتر می کند.
    وی افزود: بانکی که با رعایت نکردن نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار اقدام به جذب منابع کند، با ابزار سپرده قانونی و سایر مقررات با آن برخورد خواهد شد، بنابراین به نفع بانک ها خواهد بود که نرخ های مصوب را مراعات و در سقف سپرده ای مصوب فعالیت کنند.
    حیدری افزود: بانک مرکزی بازی رقابت را به نفع بانک های قانونمدار تغییر مسیر می دهد تا در چارچوب مقررات همه بتوانند راحت تر کسب و کار کنند.

    ** ابلاغ شاخص های جدید نظارتی در آبان ماه
    معاون نظارتی همچنین بیان اینکه شاخص های جدید نظارتی تا آبان ماه امسال به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: این شاخص ها، رقابت بانک ها را منطقی کرده و از ایجاد رقابت های ناسالم جلوگیری می کند.
    وی اظهار داشت: وظیفه اصلی بخش نظارتی بانک مرکزی تنظیم مقررات و اعمال نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات است تا از این طریق، انتظام بخش عملیات بانکی در کشور و بهبود فرآیندها و عملکردها باشد.
    حیدری تاکید کرد: محورهای اصلی نظارت های هشت گانه جدید بانک مرکزی بر سیستم بانکی شامل کنترل ریسک عملیات اصلی بانک، کنترل ریسک عملیاتی بنگاهداری، بررسی توان ایفای تعهدات، کیفیت دارایی ها، ارزیابی کیفیت سودآوری، سودآوری، حاکمیت شرکتی و ارتقای شفافیت اطلاعاتی است.
    حیدری توضیح داد: با رعایت این اصول هشت گانه انتظار می رود در آینده پایداری و سلامت نظام بانکی ارتقا یابد.
    وی با بیان اینکه قوانین نظارتی جدید حامی بانک های قانونمدار است، گفت: رقابت سالم بین بانک ها سبب بهبود وضعیت عمومی شبکه بانکی، ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و حفظ سلامت و پایداری مالی بانک ها خواهد شد.

    ** تعداد کارت های اعتباری در شبکه بانکی به 158 هزار فقره رسید
    معاون نظارتی بانک مرکزی درباره کارت های اعتباری مرابحه نیز گفت: کارت های اعتباری در سه طبقه با مبالغ تا 100 میلیون ریال، تا 300 میلیون ریال و حداکثر 500 میلیون ریال صادر و هر یک از هموطنان می توانند تا 500 میلیون ریال از مجموع بانک ها کارت اعتباری دریافت کنند.
    حیدری افزود: هر مشتری پس از دریافت کارت در هر بانک، امکان افزایش اعتبار و رسیدن تا سقف 500 میلیون ریال خواهد داشت.
    وی با اعلام اینکه تا صبح ششم مهرماه تعداد کارت های اعتباری در شبکه بانکی به بیش از 158 هزار کارت رسیده است، بر لزوم گسترش صدور کارت ها تاکید کرد و گفت: باید خدمات کارت اعتباری تا پوشش عموم خانوارهای ایرانی گسترش یابد و همه 23 هزار شعبه موجود در شبکه بانکی زمینه این مهم را فراهم کنند.
    معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به سوابق صدور کارت های اعتباری و تجمیع بخشنامه ها، شناسایی معایب و رفع آنها در این خصوص گفت: روش جدید در قالب آیین نامه صدور کارت اعتباری و آیین نامه حسابداری آن به بانک ها ابلاغ شده است.
    وی با بیان اینکه نرخ سود این کارت ها 18 درصد و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، گفت: یک درصد هزینه آبونمان نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است که به این ترتیب انتفاع آن برای بانک حدود 19.5 درصد خواهد بود.
    به گفته حیدری، 100 هزار ریال نیز برای هزینه صدور کارت ها در نظر گرفته شده تا عملیات صدور کارت برای بانک اقتصادی باشد.
    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: گام بعدی توسعه کارت های اعتباری دریافت تخفیف از فروشندگان است که در این خصوص در تلاش هستیم تا با اتاق اصناف به اجماع برسیم.
    وی با اشاره به پوشش تسهیلات خرد توسط کارت های اعتباری گفت: عموم تسهیلات اعطایی مبتنی بر قانون بانکداری بدون ربا از بخش تولید و عرضه کالا حمایت کرده که به طور عمده نیز واحدهای تولیدی، بنگاه ها و صاحبان کسب و کار را در برگرفته است.
    حیدری گفت: از این منظر، توجه به مقررات و تأمین مالی خرد شهروندان چندان پر رنگ نبوده است.
    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: این کارت می تواند جایگزین تمام تسهیلات خرد بانک ها شود.
    وی با بیان اینکه با این کارت ها مشتریان می توانند خرید خدمات نیز انجام دهند، گفت: این کارت ها با گسترش دامنه خرید به کالا و خدمات، نیازمندی های مشتریان را برطرف می کنند.
    حیدری تاکید کرد: اولویت بانک مرکزی در نیمه دوم امسال بر گسترش خدمات کارت های اعتباری از سوی بانک هاست.
    وی از مدیران بانک سپه خواست تا صدور این کارت را در اولویت کاری قرار دهند.

    ** کارت اعتباری برای کمک به رونق اقتصادی است
    «محمدکاظم چقازردی» مدیرعامل بانک سپه نیز در این آیین اظهار داشت: برنامه امسال بانک سپه، حمایت عملی از تولید ملی و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و از این رو بخشی از اعتبارات خود را در قالب اجرای این طرح به حمایت از تولیدکنندگان داخلی و مشتریان تسهیلات خرد اختصاص می دهد.
    وی با یادآوری اینکه تامین مالی نیازهای خرد اقشار مختلف و ایجاد بستر مناسب برای خروج از رکود یکی از ویژگی های این طرح است، افزود: کارت اعتباری مرابحه توجه ویژه به تقویت توان تولیدکنندگان داخلی بر مبنای سیاست اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب به شمار می رود.
    به گفته این مدیر بانکی، کارت های اعتباری با ایجاد ثبات در چرخه تعامل نیاز خریداران و تولیدکنندگان، سبب ایجاد رونق در بازار و تسهیل در زنجیره ارزش افزوده می شود.
    رئیس هیات مدیره بانک سپه افزود: تقویت معاملات با استفاده ازکارت اعتباری علاوه بر تسهیل گردش نقدینگی در چرخه اقتصاد کشور، افزایش توان خرید اقشار متوسط جامعه را در پی دارد و موجب رونق در معاملات خواهد شد.
    وی اجرای این طرح را در راستای برنامه های خروج از رکود غیر تورمی دولت تدبیر و امید دانست و افزود: اکنون نرخ سود تسهیلات کارت اعتباری مرابحه 18 درصد و با قابلیت نسیه دفعی یا نسیه اقساطی در بازه زمانی بازپرداخت حداقل 12 و حداکثر 36 ماه پس از پایان دوره تنفس است.
    چقازردی تاکیدکرد: مشتریان گرامی می توانند درخواست خود را به همراه مدارک و مستندات لازم به یکی از شعب بانک سپه ارائه و در صورت احراز شرایط و ضوابط اعتباری بانک از جمله توانمندی مالی، نسبت به صدور کارت اعتباری مرابحه اقدام خواهد شد.
    وی با بیان اینکه سطح انتظارات از بانک های بزرگ دولتی زیاد است، گفت: بانک سپه در اجرای سیاست های پولی و مالی و هم چنین برنامه های بانک مرکزی پیشقدم است.

    ** پرداخت هفت هزار میلیارد ریالی تسهیلات به واحدهای تولیدی
    چقازردی با بیان اینکه در حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط بانک سپه عملکرد قابل قبولی داشته است، افزود: این بانک در حمایت از این واحدها هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
    مدیرعامل بانک سپه به رشد تسهیلات بانک سپه اشاره کرد و گفت: امسال 67 هزار میلیارد ریال تسهیلات به مشتریان پرداخت شده است که نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد نشان می دهد.
    وی با تاکید بر اینکه رشد منابع بانک سپه در چارچوب مصوبه های شورای پول و اعتبار است، گفت: بانک سپه، بانک منضبط و حرفه ای است و طبق دستورالعمل های بانک مرکزی در پرداخت نرخ سودها عمل می کند.
    چقازردی در پایان گفت: به عنوان یک بانک بزرگ دولتی همواره پشتیبان سیاست های اقتصادی و پولی دولت تدبیر و امید خواهیم بود.
    «عباس کمره ای» مدیر کل نظارت بر بانک های بانک مرکزی نیز در این آیین، از بانک سپه به دلیل ارائه کارت اعتباری برای تقویت تقاضای کل قدردانی کرد و گفت: کارت اعتباری ابزاری برای اعطای تسهیلات خرد است و باید فراگیر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی