عصر بازار

موجودی صندوق توسعه ملی ۶۸ میلیارد دلار

عصر اعتبار- رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی، موجودی این صندوق را ۶۸ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با نصف شدن درآمد نفتی، حجم ارز واریزی به صندوق توسعه ملی هم نصف شده است.

موجودی صندوق توسعه ملی ۶۸ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، احمد دوست‌حسینی درباره موجودی ارزی صندوق توسعه ملی، گفت: هم اکنون موجودی منابع ارزی صندوق توسعه ملی حدود 68 میلیارد دلار است.

    رئیس هیات‌عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه از زمان پذیرش مسئولیت من در صندوق توسعه ملی تاکنون حجم ذخایر ارزی آن هم تغییری نکرده است، تصریح کرد: به طور متوسط سالانه 20 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت خام به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

    این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر تاثیر سقوط آزاد قیمت فروش نفت خام بر روند ارز واریزی به صندوق توسعه ملی هم توضیح داد: با نصف شدن درآمدهای نفتی قطعا سهم 20 درصدی واریز سهم ارزی به صندوق توسعه ملی هم نصف شده است.

    به گزارش مهر، بر اساس آخرین گزارشی که درباره عملکرد صندوق توسعه ملی در سال 1393 منتشر شده بود، حجم منابع این صندوق حدود 68 میلیارد دلار اعلام شده بود.

    بر این اساس با اظهارات رئیس جدید صندوق توسعه ملی به نظر می‌رسد که در طول حدود سه سال گذشته تاکنون حجم ارزی صندوق توسعه ملی دست نخورده باقی‌مانده و حجم ارزی این صندوق به بیش از 68 میلیارد دلار افزایش نیافته است.

    از سوی دیگر بر اساس گزارش عملکرد منتشر شده صندوق توسعه ملی تا پایان سال 1393، حدود 23 میلیارد و 217 میلیون دلار قرارداد عاملیت ارزی با بانک‌ها و موسسات اعتباری منعقد شده و از سوی دیگر با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه 1393 حدود 10 درصد از منابع ورودی به صندوق برای پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی و 10 درصد برای صنایع قابل خرج است، حدود 2950 میلیارد تومان نیز قرارداد ریالی برای بخش آب، کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی وهمچنین معادل همین مقدار برای بخش صنعت و معدن و گردشگری هزینه شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی