عصر بازار

کارشناس اقتصادی:

دولت روحانی اقتصاد ایران را در مسیری شایسته قرار داد

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی و عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی گفت: دولت روحانی به رغم محدودیت های سیاسی و اجتماعی که با آن مواجه بود، اقتصاد ایران را در مسیری شایسته قرار داد و اجازه نداد رفتارهای دولت قبل تکرار شود.

دولت روحانی اقتصاد ایران را در مسیری شایسته قرار داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سعید لیلاز در همایش 'اقتصاد ایران در گذر بازار آزاد' در مشهد افزود: دولت روحانی توانست تورم را از ٤٥ درصد به ٩ درصد برساند و آن را تک رقمی کند که این موفقیت اقدامی مؤثر برای اقتصاد کشور است.
    وی اظهار کرد: کاهش تورم در کشوری که تحت فشارهای خارجی قرار دارد مسئله ساده ای نیست.
    وی گفت: با توجه به شناخت نادرستی که از مفهوم تورم در جامعه وجود دارد، هنوز هم عده ای گمان می کنند کاهش تورم به معنای ارزان شدن قیمت کالاهاست در حالی که کاهش تورم به معنای مهار افزایش قیمت کالاهای اساسی است که مردم روزانه از آن استفاده می کنند.
    لیلاز زمینه اصلی اقتصاد آزاد را ثبات در فضای کلان اقتصادی دانست و اظهار کرد: اقتصاد آزاد یعنی اقتصادی که در آن تصمیم گیری، سیاست گزاری و قانون گذاری ها در مسیری باشند که هر فرد با توجه به شرایط بازار و عرضه و تقاضا اقدام به تولید انواع کالا و خدمات کند و آن را به صورت آزادانه در بازاری رقابتی و بدون دخالت دولت در قیمت گذاری، بفروشد.
    وی گفت: در اقتصاد آزاد عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می کند و آن را به تعادل می کشد که دولت یازدهم توانست نخستین راه را برای تغییر در رشد اقتصاد به وجود آورد که از این نظر می توان این دولت را موفق ترین دولت های پس از انقلاب در آزادسازی اقتصاد خواند.
    وی دغدغه فعالان اقتصادی را دخالت دولت در قیمت گذاری ها دانست و افزود: حرکت تیم اقتصادی دولت به سویی بوده است که اقتصاد ایران از انحصار خارج شود و کمترین دخالت ها در امور بنگاه ها صورت پذیرد.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت به جای کنترل های اداری و بخش نامه ای، به کنترل های اقتصادی روی آورده است که در این میان بازار کالا و خدمات، دارای اختیارات بیشتری شده اند و در نظام قیمت گذاری از سوی دولت اصلاحات بسیار انجام شده است.
    وی اظهار کرد: در زمینه انرژی نیز بهتر است انرژی به قیمت واقعی به مردم ارائه شود تا تعادل در مصرف به وجود آید و دولت بتواند از این طریق کسب درآمد کند نه اینکه دولت انرژی را با هزینه بسیار به تولید برساند و آن را با قیمت کم به مردم بفروشد.
    عضو شورای کارگزاران سازندگی با اشاره به سیاست گذاری های دولت بر عدم رفتارهای پلیسی در بازار گفت: این اقدامات سبب شده نقش دلالی در اقتصاد ایران کم شود و شفافیت در تولید و عرضه کالا به وجود آید.
    لیلاز افزود: دولت از روزی که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده گرفته توانسته است اقداماتی در مسیر برقراری ثبات و آرامش در فضای اقتصاد کلان کشور انجام دهد که در مقایسه آن با عملکرد دولت قبل، شاهد اتفاقات بزرگ در عرصه اقتصادی بوده ایم.
    وی اظهار کرد: موضوع اشتغال سال ها گریبان اقتصاد ایران را گرفته و واقعیت آن است که حل مسئله اشتغال نیازمند اراده حاکمیت است ولی همینکه دولت توانسته نرخ بیکاری را در 10 درصد نگهدارد و بر تعداد بیکاران در دوره رکود بازار نیفزاید، دستاورد بزرگی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی