عصر بازار

پرداخت تسهیلات به‌زراعی و یارانه آبیاری به چایکاران

عصر اعتبار- فصل برداشت برگ سبز چای در هفته‌های پایانی‌اش قرار دارد و رییس سازمان چای از تامین ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات به‌زراعی بدون بهره به چایکاران و تسهیلات چهار درصدی به کارخانه‌های فرآوری چای خبر داد.

پرداخت تسهیلات به‌زراعی و یارانه آبیاری به چایکاران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد ولی روزبهان  اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت برگ سبز تاکنون بیش از 125 هزار تن از این محصول به ارزش 215 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده که تاکنون حدود 143 میلیارد تومان به حساب آنها واریز شده و مابقی آن نیز به زودی تامین و پرداخت می‌شود، چرا که به صورت هفتگی حدود پنج میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات کشاورزان تامین می‌شود.

    وی افزود: امسال تولید برگ سبز چای 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ضریب خودکفایی چای سبز از 13 درصد به حدود 28 درصد خواهد رسید که تولید برگ سبز چای و چای خشک رکوردی تازه طی سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

    رییس سازمان چای درباره‌ی تسهیلات به‌زراعی برای چایکاران و نوسازی برای کارکنان فرآوری چای نیز اعلام کرد: با مساعدت معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری امسال 30 میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات به‌زراعی به چایکاران با بهره صفر درصد به صورت پنج ساله در نظر گرفته شده است که دو سال اول آن به عنوان تنفس و سه سال بعد از آن به عنوان مهلت بازپرداخت این تسهیلات در نظر گرفته شده است. البته این تسهیلات برای هرس باغ‌ها به صورت کمربر سه میلیون تومان به ازای هر هکتار و به صورت کف‌بر شش میلیون تومان به ازای هر هکتار به چایکاران پرداخت می‌شود.

    روزبهان ادامه داد: این تسهیلات با همان شرایط باغداران به کارخانه‌های فرآوری چای نیز پرداخت می‌شود، البته سود این تسهیلات برای کارخانه‌ها چهار درصد در نظر گرفته شده است، چرا که کارخانه‌های فرآوری چای نیز برای افزایش بهره‌وری خود و تولید چای کیفی‌تر به دستگاه‌ها و تجهیزات جدیدتر و به‌روزتری نیاز دارند که آنها نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

    وی اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته یارانه آبیاری تحت فشار به باغداران چایکار پرداخت می‌شود که این یارانه به صورت 85 درصدی در نظر گرفته شده است یعنی اگر 100 میلیون تومان برای آبیاری تحت فشار یک باغ چای نیاز باشد، دولت 85 میلیون تومان آن را به عنوان یارانه پرداخت می‌کند و اگر چایکاران خود در باغ‌شان کار کنند و کارگری نداشته باشند 15 درصد مابقی اعتبار برای آبیاری تحت فشار به عنوان هزینه‌های کارگری برای آنها در نظر گرفته خواهد شد و آنها هیچ آورده‌ای برای اجرای عملیات آبیاری تحت فشار نیاز ندارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو