عصر بازار

سیف در همایش «سرمایه گذاری در صنعت گردشگری»:

شرایط بانکی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش گردشگری

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی، صنعت گردشگری را موجب تحریک رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود تعاملات فرهنگی خواند و گفت: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در کشور و خیل متقاضیان کار در سال های آینده، توسعه این صنعت می بایست مورد توجه برنامه‌ریزان و تصمیم سازان اقتصادی کشور قرار گیرد.

شرایط بانکی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش گردشگری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ولی اله سیف که صبح امروز در  همایش بین المللی «سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصادمقاومتی» در سالن اجلاس سران سخن می گفت، با اشاره به شرایط اقتصادکلان، ثبات اقتصادی و دستاوردهای سه ساله گذشته گفت: به دنبال افزایش قابل ملاحظه نرخ تورم و تلاطمات بازار ارز در سال‌های آغازین دهه 1390 و آثار مخرب آن بر سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی، جهت‌گیری اساسی بانک مرکزی از سال 1392 بر ثبات‌بخشی به اقتصاد با تأکید بر کنترل و مهار نرخ تورم قرار داشته است، ضمن آنکه رویکرد اصلی بانک مرکزی متناسب با جهت‌گیری انتخاب شده، در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی، تلاش بر تقویت انضباط پولی و سالم‌سازی تأمین مالی اقتصاد متمرکز شد و بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده و ایجاد ثبات در بازار ارز توسط این بانک، نرخ تورم از سطوح بالای 40 درصد در سال 1392، در خردادماه سال جاری تک‌رقمی شد و به 9.7 درصد کاهش یافت.

    وی افزود: نرخ تورم در ادامه روند کاهشی خود در شهریورماه سال 1395به 8.8 درصد رسیده و امید می‌رود که در صورت ثبات شرایط موجود، نرخ تورم برای کل سال 1395 نیز در سطوح تک رقمی حاصل شود ضمن آنکه در دوره تصدی دولت یازدهم، بانک مرکزی توانست علی‌رغم افت شدید قیمت نفت از ابتدای سال 2015 میلادی، ضمن صیانت از ذخایر ارزی کشور، از ثبات بازار ارز نیز محافظت کند.
    سیف با بیان کاهش 80 درصدی نوسانات نرخ ارز نسبت به سال اول فعالیت دولت یازدهم، گفت: متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیررسمی ارز در شش‌ماهه نخست سال 1395 به 35041 ریال رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شش ماهه نخست سال 1394، معادل 4.9 درصد افزایش داشته است. تحولات بازار ارز در این دوره به لحاظ کاهش نوسانات نرخ ارز و ثبات حاکم بر بازار نیز حائز اهمیت است؛ به‌طوری‌که انحراف معیار نرخ ارز در این دوره نیز به میزان29 درصد کاهش یافته است.
    وی در خصوص تاثیر کاهش قیمت فروش نفت در کشورهای با اقتصاد نفتی گفت: شوک نفتی در برخی کشورها، تورم فزاینده به همراه داشت و موجب افزایش نرخ ارز در این کشورها شد اما به دلیل ثبات اقتصادی حاکم بر ایران، اقتصاد کشور به راحتی از این شوک ها گذر کرد و تنها تاثیر شوک قیمت نفت در ایران کاهش رشد اقتصادی 3درصدی سال 1393 در سال گذشته بود.
    سیف با پیش بینی رشد 5 درصدی برای اقتصاد ایران در سال جاری تصریح کرد: خوشبختانه در فصل چهارم سال قبل، رشد اقتصادی روند صعودی به خود گرفت و در فصل اول سال جاری رشد 5.4 درصدی را شاهد بودیم.
    رییس کل بانک مرکزی وجود ثبات و آرامش در اقتصاد را پیش نیاز سرمایه گذاری خواند و گفت: پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کشور جرات تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بلندمدت ایجاد خواهد کرد و در غیر این صورت سرمایه گذاری ها به سمت کوتاه مدت سوق پیدا می کند.
    وی افزود: اقتصاد ایران با توجه به ویژگی هایی از جمله وجود نیروی انسانی ماهر، منابع زیرزمینی سرشار و بازار مصرف  گسترده می تواند سرمایه گذاری های خارجی را جذب کند.

    اهمیت صنعت گردشگری و جایگاه آن در اقتصاد
    رییس کل بانک مرکزی در بخش دوم سخنان خود به اهمیت صنعت گردشگری و جایگاه آن در اقتصاد پرداخت و گفت: صنعت گردشگری یکی از بخش‌های پیشرو و دارای سهم روزافزون در برنامه‌های رشد اقتصادی کشورهاست. این صنعت با پیوندهای پسین و پیشین قوی، ماهیت اشتغال زائی و کارکردهای مثبت در رشد اقتصادی،‌ در دو دهه اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده است ضمن آنکه این صنعت در دهه اخیر تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است که از آن جمله می توان به ایجاد اشتغال، ارزآوری، تعادل منطقه ای، کمک به صلح جهانی، کمک به سرمایه گذاری در میراث فرهنگی و بهسازی محیط اشاره کرد.
    وی صنعت گردشگری را در حال حاضر از مهمترین و بزرگترین فعالیت های خدماتی  کشور خواند و گفت:  صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت در دنیا به لحاظ درآمدزایی و جذب منابع مالی شناخته می شود و طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2020 میلادی، صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت.

    چشم انداز صنعت گردشگری
    سیف، چشم انداز ده ساله صنعت گردشگری و سهم آن در تولید ناخالص داخلی، اشتغال، میزان صادرات و شاخص های توسعه اقتصادی را به صورت فزاینده و رو به رشد، پیش بینی و تصریح کرد:‌ طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری  تا سال 2026 سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهانی حدود 11 هزار میلیارد دلار خواهد بود. این شورا در گزارش سالانه خود پیش بینی کرده است که طی یک دوره بلندمدت ده سال آینده، صنعت گردشگری به طور متوسط 4 درصد رشد خواهد داشت و سهم 10.8 درصدی از کل اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد. همچنین تا سال 2026، حدود 370 میلیون نفر معادل 11  درصد از کل شاغلین به طور غیرمستقیم در اقتصاد گردشگری مشغول به فعالیت خواهند بود.

    لزوم جذب سرمایه در صنعت گردشگری
    رییس شورای پول و اعتبار یکی از راه‌های دستیابی به تعادل بازار ارز و رهایی از اتکای اقتصاد به صادرات نفت را تنوع‌بخشی به درآمدهای ارزی و توسعه صادرات غیرنفتی دانست و تصریح کرد:  با توجه به وجود پتانسیل‌های بسیار ایران در زمینه توریسم و گردشگری، توسعه این صنعت می‌تواند ارزآوری غیرنفتی اقتصاد را بهبود بخشد. دوره زمانی نسبتاً پایین بازدهی صنعت گردشگری نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی، اهمیت این فعالیت در تأمین منابع ارزی کشور را دو چندان خواهد کرد که با تقویت برون‌گرایی در اقتصاد ملی، گامی مهم در جهت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به‌شمار می‌آید. علاوه بر آن صنعت گردشگری می تواند به بهبود تصویر بین‌المللی ایران و اصلاح برخی پیش‌فرض‌های نادرست و تبلیغات مغرضانه کمک مؤثری کند.
    وی افزود: بر این اساس، نقش صنعت گردشگری در ایجاد توسعه پایدار اقتصادی و فرهنگی قابل چشم‌پوشی نیست و به علت بازدهی زودهنگام آن، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است. از آنجا که جذب گردشگران خارجی، ورود ارز و منابع مالی حاصل از گردشگری بدون احداث هتل ها و اقامتگاه های مناسب و درحد استانداردهای بین المللی میسر نیست لذا برای توسعه این صنعت، علاوه بر تأمین زیرساخت‌ها در مناطق گردشگری، تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و همچنین توسعه، اصلاح و ارتقای سطح خدمات کیفی زیرساخت‌های حمل ‌و نقل در کشور، باید نسبت به احداث هتل ها و اقامتگاه های مناسب نیز اقدامات لازم صورت گیرد.
    سیف با اشاره به اینکه با سیاست گذاری های مناسب و ایجاد زمینه های مطمئن برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، منابع فرهنگی و طبیعی و ابنیه فرهنگی و تاریخی تقویت می شود گفت: از آنجا که توسعه زیرساخت های گردشگری و ایجاد ظرفیت های جدید نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد، جذب سرمایه  برای تکمیل زیرساخت‌ها و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه گردشگری امری ضروری است.
    وی با اشاره به گسترش ارتباطات بانکی و روند تدریجی افزایش مراودات بانکی پس از برجام تصریح کرد: در حال حاضر زمینه استفاده از منابع ارزی در کشور ما مهیا شده است و سرمایه گذاران می توانند براحتی نیازهای خود را برطرف کنند.
    رییس شورای پول و اعتبار در خصوص اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز تا پایان سال 1395 گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در سال 1395 به سمت تک نرخی شدن پیش خواهیم رفت و در پایان سال جاری شاهد اجرای کامل این سیاست خواهیم بود.
    رییس کل بانک مرکزی لازمه توسعه گردشگری در هر کشور را وجود فضای مثبت بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در پی حل و فصل پرونده هسته ای و بهبود مناسبات و تعاملات کشور با خارج، صنعت گردشگری این پتانسیل را دارد تا به‌عنوان یکی از صنایع کارآمد کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، مورد حمایت و سرمایه‌گذاری قرار گیرد. همچنین یکی از راهکار های حمایت و توسعه صنعت گردشگری، فراهم کردن زمینه استفاده از پایانه‌های کارت‌های بین‌المللی (مسترکارت و ویزا کارت) می باشد که در این راستا بانک مرکزی پروژه‌ای با عنوان «اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت کارتی» را برای تسهیل مبادلات گردشگران در دست اقدام قرار داده است.
    سیف با تاکید بر اینکه بانک مرکزی همزمان با تلاش برای اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت کارتی، پروژه اتصال سوئیچ کارت های بانکی به یکدیگر در کشورهای همجوار را پیگیری می کند، افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده با کشورهای ژاپن، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی در تلاش هستیم که امکان  اتصال به شبکه کارت های بین المللی این کشورها فراهم شود. ضمن آنکه در تلاش هستیم امکان اتصال سوئیچ کارت های بانکی به منظور رفاه گردشگردان در منطقه با کشورهای آذربایجان، روسیه ، پاکستان و عراق فراهم شود.
    وی در ادامه گفت: فراهم کردن زمینه استفاده از پایانه‌های کارت‌های بین‌المللی در شرایط کنونی می‌تواند پیامدهای مثبتی همچون کاهش ریسک‌های پرداخت، کارایی در انتقال وجوه، افزایش منابع ارزی بانک‌ها، افزایش صادرات، افزایش مصرف کالاها و خدمات داخلی و افزایش سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته باشد. ضمن آنکه اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت کارتی، نیازمند آشنایی بیشتر با استانداردها و مقررات بین‌المللی و همچنین استفاده از فن آوری های ‌روز است که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تحولات جدید در نظام مالی کشور نیز ‌باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو