عصر بازار

مدیرعامل بورس کالای ایران :

جهش معاملات گواهی سپرده کالایی

عصر اعتبار- مدیرعامل بورس کالا گفت: در سال ۹۵ با حمایت دولت از بورس کالا مقرر شد محصولات ذرت دانه‌ای و جوی دامی عرضه شود و سیاست قیمت تضمینی جایگزین سیاست قبلی شود.

جهش معاملات گواهی سپرده کالایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حامد سلطانی‌نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اصحاب رسانه با ارائه گزارش پیشرفت بورس کالای ایران در شش ماهه نخست سال 95 گفت: در بخش محصولات صنعتی و معدنی بیش از 4 میلیون و 780 هزار تن محصول به ارزش 7 هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفت که البته با کاهش 9 درصدی در حجم معاملات این نوع از محصولات مواجه شدیم.

    وی افزود: همچنین در بخش محصولات پتروشیمی یک میلیون و 724 هزار تن محصول پتروشیمی معامله شد که 32 درصد در مقدار معاملات و 23 درصد در ارزش معاملات رشد داشته‌ایم.

    کاهش عرضه فراورده های نفتی/ رونق در عرضه محصولات کشاورزی

    وی ادامه داد: در حوزه فراورده‌های نفتی علیرغم کاهش 2 درصدی به دلیل پایین آمدن بهای نفت در ارزش معاملات نیز 33 درصد کاهش داشته‌ایم در حوزه محصولات کشاورزی رونق قابل توجه بوده و یک میلیون و 315 هزار تن محصول کشاورزی مورد معامله قرار گرفته که به لحاظ حجمی 96 درصد و به لحاظ ارزشی 113 درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

    سلطانی‌نژاد افزود: در بخش رینگ کشاورزی در صددیم تا طی دو سال آینده حداکثر تا 30 درصد افزایش عرضه داشته باشیم. در حوزه بازار فرعی رشد 162 درصدی حاصل شده و در خصوص کالاهای مختلفی رایزنی انجام شده تا این کالاها از سیستم بورس مزایده کالای ایران بهره‌مند شوند در بخش طلا نیز آینده روشنی در بورس کالا می‌تواند متصور بود و شاهد رشد 213 درصدی بودیم و هر دو هفته یک بار عرضه مستمر شمش طلا در بورس کالای ایران صورت می‌گیرد.

    مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه در حوزه حجم معاملات بازار فیزیکی ارزش معاملات رشد داشته افزود: ارزش معاملات از 161 هزار و 758 میلیارد ریال به 167 هزار و 724 هزار میلیارد ریال رسیده است و طی 5 ماهه اول سال حوزه طلا تلاطمات زیادی را تجربه کرد و باعث افزایش حجم معاملات در بازار شد.

    معاملات قراداد آتی سکه 136 درصد رشد کرد

    وی خاطرنشان کرد: معاملات قراداد آتی سکه نیز در این مدت 136 درصد رشد داشته و در بخش سلف موازی استاندارد 3 هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام شده که بخش عظیمی از آن در حوزه ت امین مالی گندم بوده است. همچنین معاملات بازار فیزیکی و مشتقه رشد 31 درصدی داشته و در ارزش معاملات افزایش 62 درصدی را تجربه کرده است.

    وی ادامه داد: در 6 ماهه سال 95 نسبت به شش ماهه سال 94 معاملات بازار فیزیکی و مشتقه رشد داشته است .

    وی ادامه داد: همچنین در بازار مبتنی بر اوراق بهادار ارزش معاملات از بازار فیزیکال پیشی گرفته و ارزش معاملات بازار ابزارهای مالی به 185 هزار میلیارد ریال و ارزش معاملات بازار فیزیکی به 168 هزار میلیارد ریال رسیده است.

    حرکت به سمت ابزارهای مالی و توسعه بازار اوراق بهادار از اهداف بورس کالاست

    سلطانی‌نژاد با بیان اینکه حرکت به سمت ابزارهای مالی و توسعه بازار اوراق بهادار از اهداف بورس کالاست تصریح کرد: در شش ماهه ابتدای سال 95 ارزش معاملات بازار سرمایه در بورس کالای ایران 353 هزار میلیارد ریال با سهم 40 درصدی بود که در میان سایر بورس‌ها رتبه برتر را به دست آورد و بورس اوراق بهادار با ارزش معاملاتی 322 هزار میلیارد ریال سهم 36 درصدی و فرابورس با 194 هزار میلیارد ریال سهم 22 درصدی و بورس انرژی با 15 هزار میلیارد ریال سهم 2 درصدی از کل 884 هزار میلیارد ریال بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

    وی خاطرنشان کرد: در بخش بازار فیزیکی روند رو  به رشد بوده و سهم انواع قراردادها از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی 54 درصد نقدی و 46 درصد سلف بوده است.

    وی افزود: در قراردادهای آتی روند صعودی قابل توجه بوده و معاملات برخط قرارداد آتی و معاملات آتی توسعه مناسبی داشته‌اند به گونه‌ا یکه در شش ماهه نخست سال 95 معاملات برخط 51 درصد رشد داشته و این رقم در سال 94 بالغ بر 24 درصد بوده است و این نشان می‌دهد که مشتریان نسبت به معاملات آنلاین توجه ویژه‌ای دارند.

    وی همچنین در مورد تامین مالی انجام شده در شش ماهه نخست سال 95 گفت: از کل 10 هزار و 600 میلیارد تومان تامین مالی 49 درصد مربوط به محصولات صنعتی ومعدنی 31 درصد محصولات کشاورزی ، 17 درصد محصولات پتروشیمی ، 2 درصد فرآورده‌های نفتی بوده و بازار فرعی سهمی نداشته است.

    رشد 213 درصدی معاملات طلا در 6 ماهه نخست سال 95

    وی با اشاره به رشد 213 درصدی معاملات طلا در 6 ماهه نخست سال 95 افزود: در بخش بازار فیزیکی معاملات طلا در شش ماهه اول سال 533 کیلوگرم بود این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال 94 بالغ بر 170 کیلوگرم بوده است. همچنین در خصوص گواهی سپرده کالایی سیاست بورس کالا در حوزه جوی دامی ، ذرت دانه‌ای و سکه طلا همچنین با اتحادیه آهن به توافقاتی دست یافتیم که مصرف کنندگان و تجار خرد آهن نیز بتوانند از بورس کالا خرید کنند.

    وی ادامه داد: در این راستا در بورس کالای ایران علاوه بر امکان بیزینس ساختار سازی مناسبی برای انبار و پذیرش محصولات صورت گرفته است.

    وی افزود: در سال 95 با حمایت دولت از بورس کالا مقرر شد محصولات ذرت دانه‌ای و جوی دامی عرضه شود و سیاست قیمت تضمینی جایگزین سیاست قبلی شود.

    سلطانی‌نژاد گفت: 65 هزار و 700 کشاورز محصولات خود را به انبارهای مورد توافق بورس و مباشران تحویل دادند و امسال این سیاست در 2 قالب گواهی سپرده و در بازار فیزیکی محصولات عرضه خواهد شد تاکنون 932 هزار تن از یک میلیون و 144 هزار تن محصول در بورس کالا معامله شده و با 51 هزار کشاورز نیز تسویه شده است.

    معاملات ذرت آغاز شد

    وی تصریح کرد: معاملات ذرت نیز چند روزی است که آغاز شده و بخشی از ذرت در استان‌هایی که انبار مناسب دارند با سیاست تضمینی اجرا خواهد شد.

    سلطانی‌نژاد ادامه داد: از اقدامات و نتایج راهبردی در 6 ماهه اول 95 می‌توان به صدور رای نهایی شورای رقابت مبنی بر ادامه یافتن معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد.

    وی افزود: همچنین اخذ مصوبه دستورالعمل بازارگردانی از سازمان بورس و نیز اخذ مصوبه دستورالعمل پذیرش صندوق‌های کالایی از سازمان بورس و ارائه پیش نویس دستورالعمل تابلوی مناقصه جهت تصویب در سازمان بورس اوراق بهادار از جمله اقدامات بورس کالا در این مدت بوده است.

    جهش معاملات گواهی سپرده کالایی

    وی ادامه داد: در این مدت معاملات گواهی سپرده کالایی 230 برابر نسبت به مدت مشابه رشد داشته و 923 هزار تن جوی دامی متعلق به 50 هزار کشاورز در قالب ماده 33 صورت گرفت و رشد 156 درصدی صدور کد مشتری را شاهد بودیم و 139 مجوز جدید برای فعالیت شرکت‌های کارگزاری صادر شد همچنین 14 انبار جدید پذیرش شد.

    راه‌اندازی معاملات آنلاین گواهی سپرده کالایی

    سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدای سال معاملات آنلاین گواهی سپرده کالایی راه‌اندازی شد و در بازار مشتقه ارز زیرساخت‌های علمی و مبانی تئوریک انجام گرفت.

    افزایش سرمایه بورس کالا به 900 میلیارد ریال

    وی افزود: افزایش سرمایه بورس کالا به 900 میلیارد ریال افزایش یافت و برای کمک و تعادل در بازار پتروشیمی ، همکاری با شرکت‌های پتروشیمی برای افزایش عرضه و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای معامله محصولات در قالب قراردادهای بلندمدت انجام شد همچنین پالایش متقاضیان خرید و تسهیل در تامین مالی شرکت‌های پتروشیمی از طریق قراردادهای سلف موازی استاندارد صورت گرفت.

    تسهیل در حضور بنکداران در بورس کالا

    وی افزود: در بخش شکر با همکاری نزدیک با عرضه کنندگان و تسهیل صدور کد معاملاتی برای مشتریان صورت گرفت و ما پیگیر افزایش عرضه از طریق وزارت جهاد هستیم. همچنین 585 هزار تن شکر در این مدت عرضه شد و 380 هزار تن وارد معامله قرار گرفت.

    وی افزود: معاملات قراردادهای اختیار بر روی محصولاتی همچون سکه و ذرت در حال راه‌اندازی است و معاملات قراردادهای آتی ارز و پی وی سی و گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی انجام گرفت.

    وی افزود: معاملات زنجیره سلف و راه‌اندازی معاملات تهاتری قیمت تضمینی ذرت و افزایش ساعات معاملاتی بازار قراردادهای آتی در این مدت انجام شد و ما پیگیر عرضه 3 میلیون تن گندم از سوی شرکت بازرگانی دولتی هستیم. همچنین طراحی مدل کسب وکار برای بازار فیزیکی و مشتقه به تفکیک گروه‌های کالایی و طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک یکپارچه در دستور کار است.

    دستورالعلمل شورای رقابت ابهام و عدم شفافیت در عرضه محصولات پتروشیمی را خاتمه داد

    وی در مورد ورود شورای رقابت به عرضه پتروشیمی‌ها گفت: این موضوع به دلیل انحصاری بودن محصولات پتروشیمی در سمت عرضه انجام شد و به کلیه مطالباتی که مطرح شد پاسخ دادند و دستورالعملی که ارائه شد ماحصل چندین جلسه بین فعالان مختلف بازار بود (هم پایین‌دستی‌ها هم بالادستی‌ها)

    وی افزود: دستورالعمل نهایی برای همه ارسال شده و جلسه نهایی با وزیر صنعت برگزار شد که اخبار آن نیز انعکاس یافت.

    سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: قراردادهای بلندمدت در بورس کالا وجود داشت اما استفاده نمی‌شد با ورود شورای رقابت همه راه‌هایی که منجر به ابهام و عدم شفافیت در عرضه پتروشیمی‌ها می‌شد بسته شدند و مصرف‌کنندگان خاص نیز در سیستم عرضه و تقاضا می‌توانند کالا خریداری کنند.

    وی افزود: در حال حاضر 300 نوع محصول پتروشیمی در گریدهای مختلف در بورس کالا عرضه می‌شود  و شرکت‌هایی که این ساختار قانونی را نپذیرند مورد قبول واقع نخواهند شد. دستورالعمل شورای رقابت ساختار قانونی خود را دارد و بر اساس آن باید عمل شود. در مورد فولادی‌ها نیز ظرف چند ماه گذشته به دلیل عرضه محصولات خارجی در بازار و به وجود آمدن دامپینگ حمایت از صنعت فولاد در بخش پایین‌دستی و ورق‌های فولادی صورت گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو