عصر بازار

دلار از محدوده ۳۵۸۰ تومان کوتاه نیامد;

مبارزه معامله‌گران در دامنه محدود

عصر اعتبار- روز یکشنبه، دلار پیرامون مرز ۳ هزار و ۵۸۰ تومان نوسان کرد، ولی در نهایت از آن کوتاه نیامد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۵۸۲ تومان رسید.

مبارزه معامله‌گران در دامنه محدود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، روز یکشنبه، دسته‌ای از معامله‌گران تلاش کردند قیمت را به پایین محدوده 3 هزار و 580 تومان هدایت کنند، حال آنکه گروه دیگری در برابر شکسته شدن بها مقاومت کردند. تقابل این دو گروه بیشتر به سود کاهشی‌های بازار به پایان رسید؛ چراکه از یکسو، نرخ حواله درهم مقداری پایین رفته بود و از سوی دیگر، ارزش دلار در بازارهای همسایه فاصله چندانی با بازار داخلی نداشت. با وجود کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. به گفته شماری از فعالان، افزایش قیمت سکه ناشی از انتظارات شماری از معامله‌گران بود که توقع دارند در هفته جاری بهای اونس در بازارهای جهانی رشد کند.

    شکست لحظه‌ای

    دلار که در اولین روز هفته تا قیمت 3 هزار و 589 تومان بالا رفته و شروع نسبتا پرهیجانی داشت، روز یکشنبه، روز آرامی را پشت‌سر گذاشت. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 581 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. این روند کاهشی در ابتدای روز به سرعت دنبال شد؛ به‌طوری‌که تا پیش از ساعت 12 بعدازظهر، قیمت تا 3 هزار و 577 تومان پایین‌تر رفت؛ هرچند که، مقاومت معامله‌گران مانع از ماندن دلار در محدوده پایین‌تر شد و به سرعت این ارز به بالای محدوده 3 هزار و 580 تومان رسید. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 582 تومان بود.

    فشار درهم

    به گفته فعالان، روز یکشنبه، بازار ارز شاهد تقابل دو دسته از معامله‌گران بود که سعی داشتند قیمت را در جهت مورد علاقه خود حرکت دهند. با این وجود، تقابل این دو دسته، در دامنه محدود و پیرامون مرز 3 هزار و 580 تومان صورت گرفت. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، گروهی از معامله‌گران بیشتر متمایل به فروش ارز بودند. بالا نبودن ارزش دلار در منطقه سلیمانه عراق و افت نرخ حواله درهم از جمله دلایلی بودند که این دسته را در موقعیت فروش قرار داد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی، هم جهت با یکدیگر حرکت می‌کنند. افزون بر این، بالا نبودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق موجب می‌شود که ارزی از بازار داخلی خارج نشود و زمینه برای سفته بازی ارزی کمرنگ‌تر شود.

    جدا از این، معامله‌گران کاهشی اعتقاد داشتند که روز شنبه دلار به سقف قیمت خود رسید؛ در نتیجه بازار در وضعیت کنونی بیشتر گرایش به تعدیل قیمت خواهد داشت. روز یکشنبه، عرضه صرافی‌های بانکی نیز مناسب بود تا حجم ارز موجود در بازار نیز پاسخگوی تقاضا باشد. در مقابل، افزایشی‌های بازار تلاش داشتند، دلار را در محدوده 3 هزار و 580 تومان نگه دارند. این دسته، معتقد بودند که وضعیت دلار از لحاظ فنی بهبود پیدا کرده است و افزایش فروشهای ارزی در روز یکشنبه، مقطعی خواهد بود. به باور این دسته، هر چقدر سمت آذرماه حرکت کنیم، میزان تقاضای تجاری در بازار بالا خواهد رفت. با وجود این روز یکشنبه، بازار بیشتر روی خوش به کاهشی‌ها نشان داد و قیمت دلار تا نزدیکی محدوده 3 هزار و 580 تومان پایین رفت.

    رشد یورو

    در دومین روز هفته، یورو دومین افزایش متوالی را تجربه کرد. روز یکشنبه، ارز اروپایی با 5 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 45 تومان رسید تا تنها 5 تومان با میانه کانال 4 هزار تومانی فاصله داشته باشد. به گفته فعالان، تقویت بهای یورو در بازارهای جهانی روز جمعه در برابر دلار مهم‌ترین عاملی بود که از ابتدای هفته جاری ارز اروپایی را افزایشی کرد. تحت‌تاثیر تقویت یورو در بازارهای جهانی، روز شنبه، نرخ رسمی این ارز نیز در بازار داخلی حدود 2 تومان بالاتر رفته و به قیمت 3 هزار و 536 تومان رسیده بود. روز یکشنبه به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در مرکز مبادلات ارزی نرخ جدیدی اعلام نشد، اما این انتظار وجود دارد که در صورت ادامه تقویت یورو، بهای این ارز در بازار داخلی نیز افزایش بیشتری را تجربه کند. همسو با رشد قیمت یورو، روز یکشنبه، بهای پوند نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 5 تومان رشد به قیمت 4 هزار و 675 تومان رسید. این در حالی بود که روز شنبه، پوند 10 تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت 4 هزار و 670 تومان رسیده بود.

     

    رشد سکه‌های کوچک

    سکه تمام بهار آزادی که در اولین روز هفته هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان رسیده بود، در دومین روز هفته، این افت را جبران کرد. روز یکشنبه، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 115 هزار و 500 تومان آغاز کرد که افزایشی 500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در ادامه روز، رشد فلز گرانبهای داخلی ادامه یافت و حتی قیمت یک میلیون و 117 هزار تومان نیز به ثبت رسید. با این حال، سکه در نهایت با پایین آمدن از سقف روزانه با قیمت یک میلیون و 116 هزار تومان به کار خود پایان داد. سکه در انتهای هفته گذشته نیز با این قیمت به کار خود پایان داده بود. همسو با رشد سکه تمام، سکه‌های کوچک‌تر نیم و ربع نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. روز یکشنبه نیم سکه و ربع سکه هر کدام هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند و به ترتیب، به قیمت 567 هزار تومان و 295 هزار تومان رسیدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی