عصر بازار

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گزارش داد

کسری ۱۷ هزار میلیارد تومانی در بودجه هدفمندی یارانه‌ها

عصر اعتبار- بررسی آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور که در تاریخ سوم مهر ماه امسال ابلاغ شد، حاکی از کسری ۱۷ هزار میلیارد تومانی در بودجه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵ است.

کسری ۱۷ هزار میلیارد تومانی در بودجه هدفمندی یارانه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران طی گزارشی به تحلیل این آیین‌نامه پرداخته و با مقایسه رقم 32 هزار میلیارد تومانی منابع و میزان تقریبی 49 هزار میلیارد تومانی مصارف پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه، از کسری 17 هزار میلیارد تومانی در بودجه هدفمندی یارانه‌ها طی سال جاری خبر داده است.

    به گزارش این معاونت، در تبصره بند (ب) ماده (1) این آیین‌نامه، میانگین سالانه قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با احتساب قیمت ثابت 150 تومان به ازای هر مترمکعب در هشت ماه گرم سال، برابر با 97.7 تومان برای هر مترمکعب در نظر گرفته شده است. در این تبصره افزایشی برای قیمت برق در نظر گرفته نشده و مشابه سال‌های قبل سهم هدفمندی یارانه وزارت نیرو از محل فروش برق پرداخت شده به سازمان برنامه و بودجه، مجددا به منظور حمایت از تولید برق، به این وزارت بازگردانده می‌شود.

    در این آیین‌نامه، حمایت از تولید مشروط به حذف یارانه نقدی گروه‌های مشمول بند الف تبصره 14 شده است که در این صورت از این محل حدود 1.5 هزار میلیارد تومان منابع جدید ایجاد خواهد شد.

    شرط دیگر برای حمایت از واحدهای کوچک و متوسط که شامل پرداخت تسهیلات، یارانه سود تسهیلات و کمک می‌شود، نتیجه‌گرا بودن یارانه سود تسهیلات است؛ یعنی در صورت اعلام عدم حصول نتیجه مورد انتظار توسط دستگاه‌های اجرایی به بانک عامل، بانک اقساط تسهیلات متقاضی را بدون یارانه سود تسهیلات محاسبه و اخذ می‌کند. به گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، یکی از نکات مبهم این آیین‌نامه روشن نبودن نحوه اطمینان‌یابی از حصول نتیجه یا عدم آن است.

    همچنین بر اساس بندهای 3 و 4 بند (د) تبصره 14 قانون بودجه سال 1395 مقرر شده است که 15 درصد از منابع آزاد شده ناشی از حذف برخی افراد، برای حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش شدت مصرف انرژی و 20 درصد از آن برای ارائه مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادراتی اختصاص یابد.

    همچنین، طبق آیین ماه تبصره 14، 250 میلیارد تومان از رقم منابع آزاد شده برای حمایت از حمل‌و‌نقل ریلی موضوع جز 4 بند (د) تبصره 14 در نظر گرفته شده در حالی که در بند مندرج در متن قانون بودجه سال 1395، این رقم برای تشویق صادرات است.

    در بخش دیگری از این آیین نامه، منابع پیش‌بینی شده برای حمایت از صادرات غیرنفتی در چارچوب مفاد بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی مصوبه 4 خرداد 1395 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به مصرف خواهد رسید.

    گزارش کامل معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران را می‌توانید از طریق لینک بخوانید. به این گزارش، متن تبصره 14 قانون بودجه1395 کل کشور نیز پیوست شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی