عصر بازار

عضو کمیته جذب سرمایه گذاری خارجی سازمان بورس:

ریسک مهم سرمایه گذاران خارجی برطرف شد

عصر اعتبار- با مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، بلوکه شدن نقدینگی سرمایه گذار خارجی در حساب شرکت های کارگزاری که ریسک بزرگ سرمایه گذاران خارجی بود برطرف شد.

ریسک مهم سرمایه گذاران خارجی برطرف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا، رضا سلطان زاده، عضو کمیته جذب سرمایه گذاری خارجی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بیش از یک سال است که مشکل ما در جذب سرمایه گذاران خارجی برای بازار سرمایه بلوکه شدن سرمایه های این گروه در حساب کارگزاری برای خرید سهام بود. این در حالی بود که سرمایه کارگزاران بسیار کمتر از نقدینگی سرمایه گذاران خارجی بود و وجود این ریسک، موجب شده بود تا سرمایه گذاران خارجی تمایلی برای ورود به بازار سرمایه نداشته باشند.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران در ادامه افزود: در فرآیند امروز خرید سهام، بازار سرمایه ما یک کاستودین مرکزی به نام سپرده گذاری مرکزی دارد که مشتری برای نقل و انتقال سرمایه اش، آن را در حساب کارگزاری سپرده می کند.

    به گفته وی با توجه به اینکه سرمایه کارگزاران بالا نیست از نظر بین المللی کفایت سرمایه برای جذب سرمایه گذار خارجی را ندارد؛ به عنوان مثال کارگزاری با 10 میلیارد تومان سرمایه می خواهد سرمایه یک سرمایه گذار خارجی را که 300میلیارد تومان است برای خرید سهام بلوکه کند و این تفاوت رقم ریسک بسیار بزرگی برای سرمایه گذار خارجی محسوب می شود و سرمایه گذار خارجی برای این موضوع درخواست کفایت سرمایه می کند که امکانش برای کارگزار وجود ندارد .

    سلطان زاده با اشاره به بررسی ، بحث و مشورت مسولان سازمان بورس در خصوص این مشکل گفت: با بررسی های مسولان سازمان بورس قرار شد پول سرمایه گذار خارجی در حساب بانکی خودش به طور مستقیم به حساب کلر واریز شود و با این اتفاق، ریسک کارگزار در نقل و انتقال پول به طور کامل حذف می شود.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه ریسک کارگزار با تصمیم جدید سازمان بورس برای سرمایه گذاران خارجی برطرف می شود، گفت: اما ریسک بانک باقی می ماند که در مراحل بعد برای حذف آن نیز تصمیم گیری می شود. البته با توجه به اینکه بانک های کشور ما عموما بزرگ هستند ریسک مهمی برای سرمایه گذاران خارجی محسوب نمی شوند اما طبق قوانین بین المللی این ریسک هم باید برطرف شود.

    این مقام مسول در ادامه به اتفاق مثبت دیگر برای سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: طبق بخش نامه جدید بانک مرکزی بانک های ایران اجازه دارند سرمایه های خارجی را با نرخ بازار ارز دریافت و خریداری کنند.

    سلطان زاده ادامه داد: به این ترتیب سرمایه گذاران خارجی که مجوز سازمان بورس یا همان کد بورسی را دریافت کرده باشد، می توانند ارز خود را به بانک های ایرانی ارائه کرده و بر اساس قیمت بازار آزاد آن را بفروشند.

    سلطان زاده پیش بینی کرد: با این اتفاق های جدید، احتمالا از این به بعد جنب و جوش بیشتری برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار اتفاق خواهد افتاد.

    وی جذب سرمایه های خارجی در بازار سرمایه را یکی از دستاوردهای مهم برجام دانست و افزود: پس از برجام بانک ها در حال تطبیق خود با قوانین بین المللی بودند که این فرآیند رو به پایان است و در حال حاضر حساب های بین المللی فعال شده و بانک مرکزی به بانک ها مجوز داده تا ارز سرمایه گذار خارجی را با مجوز سازمان بورس با قیمت بازار آزاد خریداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی