عصر بازار

غذای نذری چند؟

عصر اعتبار- گزارش‌ها از قیمت غذاهای نذری در ایام محرم حاکی است که قیمت طبخ یک شب غذای نذری برای ۱۰۰ نفر از جمله خورش قیمه، خورش قورمه‌سبزی و عدس پلو بین ۳۵۰ تا ۴۸۰ هزار تومان متغیر است.

غذای نذری چند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، همچنین با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که قیمت هر پرس قورمه‌سبزی حدود هفت هزار و 680 تومان، هر پرس عدس پلو نیز پنج هزار و 600 تومان و قیمت هر پرس خورش قیمه نیز حدود 6 هزار و 880 تومان هزینه در برخواهد داشت.

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ،  تمامی این هزینه‌ها بستگی به کیفیت و نوع اقلام مصرفی دارد که اگر از اقلام ایرانی و درجه‌یک استفاده شود، قیمت‌ها بیشتر و اگر از محصولات خارجی و درجه پایین استفاده شود قیمت‌ها کمتر خواهد بود.

      هزینه قورمه‌سبزی

    برای طبخ خورش قورمه‌سبزی برای 100 نفر نیازمند پنج کیلو گوشت،  سه کیلو لوبیا قرمز، 12 کیلو سبزی و 17 کیلوگرم برنج است که اگر روغن، ادویه،  نمک و فلفل هم اضافه شود در مجموع 480 هزار تومان می‌شود.

    در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت قیمت هر پرس قورمه سبزی حدود هفت هزار و 680 تومان است.

      هزینه خورش قیمه

    همچنین برای طبخ خورش قیمه برای 100 نفر، نیازمند دو کیلو و 500 گرم  لپه، پنج کیلو گوشت، 17 کیلو برنج و چهار کیلوگرم روغن است که اگر ادویه، سیب‌زمینی و پیاز هم به آن اضافه شود قیمت خورش قیمه حدود 400 هزار تومان می‌شود.

    قیمت هر پرس خورش قیمه نیز با احتساب این قیمت‌ها حدود 6 هزار و 880 تومان تمام می‌شود.

      هزینه عدس پلو

    برای طبخ عدس پلو نیز برای همین تعداد نیازمند چهار کیلو گوشت چرخ‌کرده، 17 کیلو برنج و سه کیلو و نیم عدس است که اگر اقلامی چون دارچین، کشمش و روغن نیز به آن اضافه شود، در مجموع 350 هزار تومان هزینه لازم است. البته اگر برای عدس پلو به جای گوشت چرخ‌کرده، سویا اضافه شود، قیمت‌ متفاوت خواهد بود.

    با احتساب این قیمت، هر پرس عدس پلو نیز پنج هزار و 600 تومان تمام خواهد شد.

    البته همه این هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن ظروف یکبار مصرف، آب، برق، گاز، دستمزد و آشپز است.

    وضعیت قیمت برنج

    جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج  می‌گوید که معمولا هیات‌هایی که می‌خواهند در ایام ماه محرم، نذری بدهند از برنج باکیفیت ایرانی استفاده نمی‌کنند بلکه معمولا از برنج‌های وارداتی بهره می‌برند. او با تاکید براینکه برنج خارجی به میزان کافی در بازار موجود است، اضافه می‌کند که قیمت جهانی برنج‌های صادراتی از سال 2015 کاهش یافته است و هر چقدر هم فروشنده از آن سود دریافت کند، این نوع برنج‌ها گران نیست اما با این حال باید نظارت بیشتری بر هیات‌های مذهبی و مصرف‌کننده‌ها شود تا در این‌باره اجحاف نشود. او با بیان‌اینکه قیمت برنج در ماه‌های گذشته روند کاهشی داشت، گفته که با توجه به اینکه خانواده‌ها و هیات‌های مذهبی اقلام مورد نیاز این ماه را زودتر تهیه می‌کنند بنابراین آنهایی که برنج مورد نیاز خود را در اواخر شهریورماه تامین کرده‌اند، قیمت را با نرخی ارزان‌ پرداخت کرده‌اند. علیزاده شایق، همچنین با اشاره به قیمت‌های جهانی برنج هندی می‌‌گوید که این نوع برنج بین 250 تا 300 دلار در هر تن است. او با تاکید براینکه گران‌ترین برنج صادراتی دنیا، برنج باسماتی پاکستانی است، اضافه می‌کند که قیمت این نوع برنج نیز 1000 دلار در هر تن است.

    گوشت‌گران‌تر می‌شود

    علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید که از روز شنبه قیمت گوشت گوسفندی هزار تومان افزایش داشت وپیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد. او اضافه می‌کند که قیمت گوسفند زنده کیلویی 15 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفندی مغازه‌دار 23 تا 27 هزار تومان است که باید با شقه بدون دنبه عرضه شود. همچنین قیمت گوشت گوساله چندان تغییری نداشته است و هم‌اکنون در بازار بین 32 تا 33 هزار تومان عرضه می‌شود.

    افزایش قیمت حبوبات

    عبدالله حقیقت، نایب‌رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان‌اینکه لپه، لوبیا قرمز و عدس از جمله پرمصرف‌ترین اقلام ماه محرم است؛ می‌گوید که قیمت هر کیلو عدس بستگی به کیفیت آن دارد اما هم‌اکنون بین شش تا شش هزارو 200 متغییر است. قیمت لپه نیز حدود هفت هزار تومان و قیمت لوبیا قرمز نیز بین پنج هزار و 500 تا 6 هزار و 700 تومان است. او تاکید می‌کند که معمولا در ایام محرم قیمت حبوبات پرمصرف گران می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو