عصر بازار

در گفت‌وگویی بررسی شد:

بورس تهران در نیمه دوم سال به کدام سو می‌رود؟

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دو انتخابات مهم پیش روی بازار، اول انتخابات آمریکا و بعد از آن پایان ماموریت دولت یازدهم در پایان اردیبهشت‌ماه سال۹۶ و نزدیک شدن به آن آستانه از جمله عواملی هستند که در شش ماه دوم سال جاری بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بورس تهران در نیمه دوم سال به کدام سو می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، فردین آقابزرگی اظهار کرد: در شرایط حاضر باتوجه به تداوم سیاست‌های انقباضی که دولت با اولویت مهار تورم اتخاذ کرده، طبق برنامه‌ای که از پیش هم معلوم شده بود این نقطه عطف تصمیم، منتهی به ایجاد یک رکود در اقتصاد کشور شده است. همچنین سیاست‌هایی برای کنترل سطح قیمت‌ها از جمله نرخ خوراک پتروشیمی پالایشگاه، بهره مالکانه و سایر مسائل مرتبط با صنعت و شرکت‌های بورس در این رکود مرتبط بوده است.

    مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: نکته دیگری که به چشم می‌خورد، این است که کاهش نرخ سود تسهیلات می‌توانسته عاملی مثبت برای ایجاد تقاضا در فرآیند خرید و فروش‌ها در بورس باشد. اما از آنجا که ایجاد این رکود بر تمامی بازار‌ها نقش دارد، آثار آن بر بازار سرمایه سنگین‌تر و قوی‌تر است،‌ تا حدی که اثرات کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی که به لحاظ آکادمیک، رابطه معکوس با p/e سهام دارد، کمرنگ شده است.

    او گفت: با تداوم اتخاذ سیاست‌های کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی انتظار بر این بود که طراوت خاصی در بورس ایجاد شود در حالی که چنین نشد، حتی در نیمه اول سال جاری شاهد بازده منفی پنج، شش درصدی شدیم.

    آقابزرگی اظهار کرد: البته در تمام دنیا، بخشی از فعل و انفعال بازار سرمایه و بورس متاثر از تصمیمات سیاسی است. این تصمیمات سیاسی ممکن است حتی در داخل کشور نباشد. به هرحال دو انتخابات مهم پیش روی بازار است. اول انتخابات آمریکا از عوامل اثرگذار بر بازار آبان‌ماه است. همچنین بعد از آن، با پایان ماموریت دولت یازدهم در پایان اردیبهشت‌ماه سال96 و نزدیک شدن به آن آستانه، بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اینها عواملی هستند که به نظر می‌رسد، باعث ثبات رکود فعلی در شش‌ ماه دوم سال ‌شوند.

    مقایسه روند بورس ایران و بورس‌های دنیا
    آقابزرگی ادامه داد: طی برآورد و ارزیابی در مقایسه روند بورس ایران با بورس‌های مطرح دنیا کاملا مشهود است بورس ما رابطه معکوس با روند سایر بورس‌ها در نقاط دنیا دارد. در سال جاری، با وجودی که بورس ایران، افت‌وخیزهایی را تجربه کرد و بازدهی منفی داشت، سایر بورس‌ها نظیر نزدک، فوتسی لندن یا... در سال میلادی 2016 مثبت بوده‌اند. بالعکس آن نیز، صدق می‌کند. در سال گذشته بورس ایران 20 بازدهی داشته است، در صورتیکه سایر بورس‌ها در دنیا منفی بوده‌اند.

    این کارشناس بازار سهام گفت: بهه هرحال به نظر می‌رسد تا زمانیکه تغییری در سیاست‌های اقتصادی کشور که عمدتا انقباضی هستند، در رابطه با برطرف کردن معضلات فعلی بازار سرمایه که از مهمترین مسائل آن، کمبود نقدینگی در جریان است، گرفته نشود، این روند تا پایان سال 96 نیز تداوم پیدا ‌کند و نباید انتظار داشته باشیم که بازدهی منفی طی شش‌ماه ابتدایی سال 95 به یک بازدهی مثبت یا حتی صفر برسد.

    آقابزرگی افزود: بنابراین باید برخی بازنگری‌ها صورت بگیرد؛ مثلا سیاست آزادسازی یا یکسان‌سازی نرخ ارز، که می‌تواند در اقتصاد کشور ایجاد تقاضا به همراه داشته باشد، اجرا شود. البته سیاست‌های مناسبی توسط تیم مجرب دولت گرفته شده اما به نظر می‌رسد باید به نقطه‌ای برسیم که رکود اقتصادی کشور که متاثر از عدم ورود جریانات نقدی از خارج کشور به داخل است، منظور نقد شدن درآمدهای حاصل از صادرات نفت و امثال آن که همچنان به دلیل موجود بودن آثار تحریم با مشکل همراه است، حل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی