عصر بازار

خزاعی خبر داد؛

امضای ۱۰ سند همکاری بین ایران و آلمان

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ۱۰ سند همکاری بین ایران و آلمان امضا می شود، گفت: کمیسیون مشترک ایران و آلمان پس از ۱۵ سال تشکیل می شود.

امضای ۱۰ سند همکاری بین ایران و آلمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد خزاعی در همایش تجاری ایران و آلمان که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: پس از 15 سال کمیسیون مشترک ایران و آلمان را برگزار می کنیم که در این کمیسیون حدود 10 سند با حضور وزیر اقتصاد آلمان امضا خواهد شد که امیدواریم زمینه خوبی برای گسترش همکاری های دو کشور باشد.

    وی با اشاره به اشتراکات اقتصادی ایران و آلمان و همکاری هایی که از قدیم با یکدیگر داشتند، افزود: همین امر هم باعث شد که در زمان حریم ها هم روابط بین دو کشور به طور کامل قطع نشود، اما زمانی آلمان نخستین شریک تجاری ایران بود و در زمان تحریم ها هم در سال 2014 و 2015 روابط اقتصادی به حجم 2.5 میلیارد دلار بود.

    معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دو طرف قصد دارند تا مشکلات مالی را بین دو کشور حل کنند گفت: در این راستا بعد از مذاکرات مفصل که در سازمان سرمایه گذاری داشتیم، موفق شدیم مشکل مالی بین ایران و موسسه هرمس را حل کنیم.

    خزاعی با اشاره به اینکه خوشبختانه همکاری با هرمس دوباره آغاز شده است، تصریح کرد: برای پوشش وام هایی که بخش خصوصی و دولتی می توانند استفاده کنند، مذاکره با هرمس اهمیت زیادی داشت.

    وی با اشاره به اینکه اختلاف نظرهای سیاسی بین ایران و آلمان وجود دارد، اما زیاد نیست، گفت: طبیعی است که هیچ کشوری از نظر سیاسی مانند کشور دیگری نیست و نگاه ما به سوریه و رژیم صهیونیستی با کشور آلمان متفاوت است.

    معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تفاوت دیدگاه ها امری طبیعی است، اظهار داشت: مهم این است که با گفتگو به درک درستی از این عوامل برسیم و نباید اختلافات سیاسی که داریم باعث شود که همکاری های اقتصادی و فرهنگی کاهش یابد.

    خزاعی با اشاره به اینکه اولین نمایشگاه صنعتی آلمان که در سال 1960 در تهران برگزار شد، گفت: در آن زمان وزیر اقتصاد آلمان در این نمایشگاه  حاضر شد و فصل جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور به وجود آمد.

    وی ادامه داد: عمق رابطه ایران و آلمان این پتانسیل را دارد که دوباره دو کشور به شرکای اول اقتصادی و تجاری تبدیل شوند و صنعت ایران دوباره از پیشرفت های آلمان استفاده کند.

    معاون وزیر اقتصاد به وضعیت های ایران در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: ایران امن‌ترین منطقه در خاورمیانه است که این یک فاکتور مهم برای سرمایه گذاری آلمانی ها به شمار می‌رود. همچنین نرخ ارز در ایران با ثبات همراه شده و تورم به مقدار زیادی کاهش یافته و از 45 درصد به زیر 10 درصد رسیده است.

    خزاعی با اشاره به اینکه هنوز نقل و انتقالات بین دو کشور وجود دارد، افزود: امیدواریم برخی اختلاف نظرهای سیاسی باعث نشود که به وضعیت موجود اقتصادی بین دو کشور صدمه وارد شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی