عصر بازار

ناجا:

هر مرگ جاده ای یک میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد

عصر اعتبار- آمار تلفات جاده‌ای از سال ۷۳ تا ۸۴ روند افزایشی داشته که با اقدامات صورت گرفته از سال ۸۵ این روند کاهش داشته و تلفات جاده‌ای ما به کمتر از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

هر مرگ جاده ای یک میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رئیس پلیس راه ناجا گفت: هر مرگ جاده‌ای یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم برای کشور دارد.

    سردار مهدی حمیدی، رئیس پلیس راه ناجا در همایش راهوران محله که در مجتمع فرهنگی غدیر برگزار شد، عنوان کرد: هر مرگ جاده‌ای یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم برای کشور دارد.

    وجود 3400 نقطه حادثه‌خیز در کشور

    وی با اشاره به وجود 3400 نقطه حادثه‌خیز در کشور، اظهار کرد: تنها در 1500 نقطه بررسی شده طی سه سال گذشته بیش از 5300 کشته داشته‌ایم.

    حمیدی اضافه کرد: آمار تلفات جاده‌های روستایی سالانه کاهش می‌یابد، اما بازهم این آمار زیاد است و امیدواریم با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف به برنامه‌ریزی و نتیجه مطلوب برسیم.

    رئیس پلیس راه راهور ناجا ادامه داد: آمار تلفات جاده‌ای از سال 73 تا 84 روند افزایشی داشته که با اقدامات صورت گرفته از سال 85 این روند کاهش داشته و تلفات جاده‌ای ما به کمتر از 16 هزار و 500 نفر رسیده است، این در حالی است که در این سال‌ها افزایش جمعیت و خودرو را داشته‌ایم.

    وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کشورهای پیشرفته و موفق در آمار کاهش تلفات جاده‌ای به سمت صفر حرکت می‌کند. با این وجود ما نیازی نداریم چرخ را از نو اختراع کنیم و می‌توانیم از تجربیات موجود استفاده کنیم.

    رئیس پلیس راه راهور ناجا اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی دو شاخص برای بررسی وضعیت تلفات جاده‌ای دارد که اولین شاخص آن نسبت تعداد تلفات به جمعیت است.
    حمیدی این شاخص را نادرست دانست و عنوان کرد: علت نامناسب بودن وضع ایران طبق این آمار توجه آن فقط به موضوع جمعیت است. در عین حال که نقد به این آمار وارد است، در همین زمینه ما کاهش قابل قبولی داشته‌ایم.

    رئیس پلیس راه راهور ناجا دومین شاخص را نسبت تلفات جاده‌ای به خودرو مطرح کرد و افزود: این شاخص نیز دارای ایراد است، اما از شاخص  قبلی وضع بهتری داریم به طوری که این نسبت که در سال 85، حدود 19.5 نفر به ازای هر 10 هزار خودرو بوده، اکنون به 5.7 درصد رسیده است.
    وی آمار جهانی را 6.5 نفر به ازای هر 10 هزار خودرو اعلام کرد و و وضع ایران را بهتر از میانگین جهانی دانست.

    رئیس پلیس راه ناجا گفت: اقدامات مثبتی انجام شده، اما کافی نیست و ما به آن قانع نیستیم، اقدامات  مثبت انجام شده باید تقویت شود و مهم‌ترین عامل فرهنگ‌سازی است.

    وی آمار تلفات ناوگان حمل و نقل عمومی را با و جود افزایش تعداد خودروها کاهشی خواند و عنوان کرد: ما در سال 85، تعداد 4000 دستگاه اتوبوس داشته‌ایم که این تعداد اکنون بالغ بر 16  هزار دستگاه است و این در حالی است که تلفات جاده‌ای ما از 543 به 217 نفر کاهش داشته است.

    رئیس پلیس راه راهور ناجا برنامه‌ها را در جهت تحول دانست و عنوان کرد: تجهیز جاده‌ها به دستگاه‌های کنترل تخلف اولین اقدام بود که 2000 دوربین علی‌رغم کمبود مالی در اختیار ما قرار گرفت.

    حمیدی دومین اقدام را سامانه کنترل حمل و نقل عمومی عنوان کرد و در ادامه راه ورود 15 میلیارد دلار کالای قاچاق را حمل و نقل عمومی دانست و گفت: این سامانه در کاهش و پیگیری آن بسیار موثر است.

    جامعه بدون ترافیک قابل تصور نیست

    سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی نیز در این مراسم، عنوان کرد: اینکه ما  صرفا از پلیس توقع داشته باشیم که سهولت در امر ترافیک را میسر کند، صحیح نیست و باید از ظرفیت‌های مردم و اجتماع استفاده کنیم.

    امیدوار عنوان کرد: هیچ قشری در جامعه نمی‌تواند بدون توجه به ترافیک زندگی کند و جامعه بدون ترافیک قابل تصور نیست.

    وی ادامه داد: در چند سال گذشته پلیس راهور به این مهم توجه کرده است و به سمت همگرایی اجتماعی حرکت کرده است و اولین نمونه آن دانش‌آموزان همیار پلیس بود و چند سالی است که بحث راهوران محله و دهیاران نیز پیگیری می‌شود.

    رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی با اشاره به روند کاهش تلفات از سال 85، آن را نتیجه مثبت اقدامات اخیر دانست و اضافه کرد: این کاهش آمار، لزوم توجه به این امر را نشان می‌دهد.

    امیدوار نمادین شدن ارتباط بین پلیس و راهور را ایراد خواند و عنوان کرد:  ایراد دیگری نیز مطرح است که شاید از سمت ما باشد و آن توجه بیشتر به مباحث فنی است، این در حالی است که ما باید به بحث فرهنگ‌سازی توجه کنیم.

    وی راه‌های روستایی و توجه به آن را مسئله مهم دیگری برای پلیس راه دانست و اظهار کرد: در جلسه‌ای که داشته‌ایم مطرح شد که موتورسیکلت‌ها و وسائل نقلیه کشاروزی در دو شهرستان که عمدتا در این فصل گرفتار حوادث جاده‌ای روستایی هستند متمرکز شوند و دهیاران در مساجد و محل‌های اجتماع مردمی در بحث فرهنگ‌سازی ورود پیدا کنند.

    رئیس پلیس راه استان خراسان رضوی با اشاره به افزایش راه‌های روستایی، عنوان کرد: این راه‌ها با درجه‌بندی روستایی ساخته می‌شوند و استاندارد و بستر راه روستایی برای آن تعریف شده است.

    امیدوار ادامه داد: در جاده‌های روستایی به دلیل اینکه بستر مناسبی وجود ندارد، سرعت زیاد در رانندگی ممکن است ایمنی افراد را به خطر ‌اندازد.

    وی نقش راهواران و دهیاران را کلیدی خواند و در مورد علت این امر، گفت: راهوران ما در این محلات نیازها و شرایط را می‌شناسند و با مردم در ارتباط هستند و گاهی حتی زمان تردد را بهتر از ما تشخیص می‌دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی