عصر بازار

بیزینس اینسایدر معرفی کرد

۱۴ کشور دارای امن‌ترین بانک‌های جهان

عصر اعتبار- سایت تحلیلی بیزینس اینسایدر در جدید‌ترین گزارش خود ۱۴ کشوری که دارای امن‌ترین بانک‌های جهان هستند را معرفی کرد. این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های معرفی شده برای سلامت نهادهای یک کشور و بر اساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد در مورد رقابتی‌ترین اقتصادهای جهانی، ارائه شده است.

۱۴ کشور دارای امن‌ترین بانک‌های جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  یکی از این شاخص‌ها امنیت بانک‌ها است. بر اساس نظرسنجی این موسسه مردم آمریکا و انگلیس بعد از بحران مالی سال 2008، اعتماد چندانی به نظام بانکی کشورشان ندارند که این واقعیت را می‌توان در رتبه آمریکا و انگلیس که به ترتیب 36 و 62 است، مشاهده کرد. به گفته بیزینس اینسایدر، بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد می‌توان 14کشوری را که دارای امن‌ترین نظام بانکی در جهان هستند به‌صورت زیر رتبه‌بندی کرد:

    1-‌ فنلاند: بخش بانکی این کشور تحت سلطه بانک‌های تعاونی و پس‌انداز است که ریسک ورشکستگی بسیار کمی دارند. این کشور در سال 2015 در رتبه چهارم معتبرترین نظام‌های بانکی جهان قرار داشت که امسال به‌عنوان معتبرترین نظام بانکی معرفی شده است.

    2-‌ آفریقای جنوبی: چهار بانک اصلی این کشور که بخش مصرف‌کنندگان این کشور را در اختیار دارند، عبارتند از استاندارد بانک، فرست‌رند بانک، ندبانک و بارکلیز آفریکا.

    3- کانادا: بانک‌های کانادایی را می‌توان نمونه بارزی از نظام بانکداری باثبات و مداوم دانست. نظام بانکی این کشور در 100 سال گذشته تنها دو نمونه کوچک از شکست را تجربه کرده است. این درحالی است که از زمان بحران بزرگ 1930، بانک‌های این کشور با هیچ نوع شکستی مواجه نشده‌اند.

    4-‌ نیوزیلند: بخش بانکی نیوزیلند در اختیار گروهی متشکل از 5 نقش‌آفرین مالی است. به‌رغم سود و رشد قابل توجهی که بخش بانکی این کشور دارد، رتبه دوم این کشور در سال 2015، به رتبه چهارم در سال جاری تنزل یافته است.

    5-‌ استرالیا: گروهی کوچک از چهار بانک اصلی این کشور که بخش اصلی نظام بانکی آن را تشکیل می‌دهند، باعث استحکام بانکداری در این کشور شده‌اند.

    6-‌ هنگ‌کنگ: یکی از مراکز مهم مالی جهان هنگ‌کنگ است که پذیرای بسیاری از شعب اصلی بانک‌ها و موسسات بزرگ جهانی است.

    7-‌ نروژ: این کشورنفت‌خیز، در سال‌های اخیر با مشکلات جدی روبه‌رو بوده است. در ماه آگوست، موسسه اعتبارسنجی مودیز نیز چشم‌انداز نظام بانکی این کشور را به منفی کاهش داد. با این حال بانک‌های این کشور به‌نظر در شرایط خوبی به سر می‌برند و مردم هنوز به نظام بانکی آن اعتماد دارند.

    8-‌ سنگاپور: نظام بانکداری کارآمد این کشور به‌خوبی بیانگر جایگاه این کشور به‌عنوان یکی از قطب‌های مالی جهان است.

    9-‌ شیلی: با وجود اینکه در ماه جولای سال جاری، موسسه اعتبارسنجی فیچ چشم‌انداز نظام بانکداری این کشور را منفی اعلام کرد، اما این عامل بر اعتماد شیلیایی‌ها به بانک‌های این کشور اثری نداشت.

    10-‌ سوئد: نظام بانکی سوئد درحالی در رده دهم امن‌ترین بانک‌های دنیا قرار گرفته است که وام‌دهندگان سوئدی به شدت از نرخ منفی اعمال شده توسط بانک مرکزی این کشور رنج می‌برند.

    11-‌ پاناما: از آنجا که این کشور بانک مرکزی ندارد، وام‌دهندگان پانامایی با سیاست‌های محافظه‌کارانه اداره می‌شوند و نسبت سرمایه آنها تقریبا دوبرابر میانگین حداقل مورد نیاز در سایر بانک‌هاست.

    12-‌ لوکزامبورگ: جای تعجب نیست کشوری که معروف‌ترین نظام مالی را در اختیار دارد، نظام بانکی آن جزو امن‌ترین‌ها قرار گیرد. بانک بی‌سی‌ایی‌ایی در این کشور به‌عنوان امن‌ترین بانک در دنیا شناخته می‌شود.

    13-‌ گواتمالا: گواتمالا کشوری با تراکم جمعیتی بسیار بالا در آمریکای مرکزی قرار دارد.‌ در نظام بانکی این کشور سه بانک اصلی نقش آفرینی می‌کنند: بانکو اینداستریال، بانکو جی‌اندتی کانتیننتال و بانکو ددسارولو رورل.

    14-‌ جمهوری چک: به رغم اینکه در سیستم بانکی جمهوری چک، بخش عظیمی از صنایع این کشور در تسلط وام‌دهندگان خارجی است، اما مردم این کشور باز هم دید مثبتی به نظام بانکی آن دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی