عصر بازار

پس‌انداز می‌تواند مردم را خانه‌دار کند؟

عصر اعتبار- عباس آخوندی، وزیر راه ‌و‌ شهرسازی معتقد است که با اجرای سیاست‌های جدید در بخش مسکن از جمله صندوق پس‌انداز یکم، این بخش به صورت غیر تورمی از رکود خارج می‌شود زیرا متقاضیان به تدریج وارد بازار می‌شوند و خرید مسکن هم به صورت پس‌انداز صورت می‌گیرد.

پس‌انداز می‌تواند مردم را خانه‌دار کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فرهیختگان ، او که در همایش سیاست‌های توسعه مسکن صحبت می‌کرد با بیان ‌اینکه مفهوم پس‌انداز در دولت نهم از بین رفت، می‌گوید که تا سال 83 تعداد پس‌اندازکنندگان در بخش مسکن به سه میلیون نفر می‌رسید که با برنامه‌ها و سیاست‌های دولت قبل، سیستم برنامه‌ریزی و پس‌انداز در بخش مسکن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و اگرچه تقاضا برای خرید مسکن در شهرهای کشور رو به گسترش بود اما در دولت گذشته عرضه واحدهای مسکونی در خارج از شهرها صورت گرفت و بازار خصوصی مسکن در اختیار دولت قرار گرفت و یک مداخله عظیمی در این زمینه انجام شد. در میان این اظهارات سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا روش «پس‌انداز» می‌تواند مردم را خانه‌دار کند و راه حلی برای درمان بخش مسکن باشد؟

    برخی از کارشناسان مسکن معتقدند که تشویق مردم به پس‌انداز، هم دست دولت را باز می‌کند و هم امکانات مالی بانک مسکن را برای پرداخت وام به مردم باز می‌کند که می‌تواند راهکاری مناسبی برای خانه‌دار کردن مردم باشد اما در مقابل برخی دیگر تاکید دارند که در شرایط فعلی که شکاف بین درآمد و هزینه‌ها افزایش یافته است؛ پس‌انداز به‌ تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد.

    تشویق مردم به پس‌انداز

    جواد خوانساری، کارشناس مسکن درباره اظهارات عباس آخوندی، وزیر راه ‌و شهرسازی مبنی بر پس‌انداز مسکن  می‌گوید طبیعی است که تنها مشکل دولت، کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری در همه پروژه‌ها به ویژه بخش مسکن باشد. بنابراین اگر مردم تشویق به پس‌انداز در بخش مسکن شوند، هم دست دولت باز می‌شود و هم امکانات مالی بانک مسکن برای ارائه وام به مردم بیشتر می‌شود. او درباره از بین رفتن مفهوم پس‌انداز در دولت نهم نیز این طور توضیح داده که دولت‌ گذشته در امر مسکن چندین اشتباه فاحش کرد «مسکن مهر» یکی از آنها بود که بدون مطالعه و بررسی اقدام به خانه‌سازی در نقاط مختلف شهری کرد و هم به مردم لطمه وارد کرد و هم سرمایه‌های مملکت را نابود کرد. خوانساری، همچنین اضافه کرد که حتی دولت گذشته برای اینکه بتواند مسکن‌های مهر را با قیمت کم تمام کند همه را ناقص ساخت و همه سرمایه‌ها بلا‌استفاده باقی ماند. او با این توضیحات، اضافه می‌کند که با طرح مسکن مهر تمایل مردم به پس‌انداز مسکن از بین رفت و حتی مسکن‌های مهر هم نتوانست گره از مشکلات آنها باز کند تا جایی‌که دولت فعلی هم امکان حل این مشکلات را ندارد. او این را هم اضافه می‌کند که با توجه به مشکلات برجای مانده بردوش دولت، پس‌‌انداز راهکاری موثر در ساخت‌وساز خواهد بود.

    اماو اگرهای پس‌انداز

    محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی اما نظر دیگری دارد و معتقد است که پس‌انداز در شرایط فعلی نمی‌تواند جوابگو باشد. علت نیز از نگاه او این است که در شرایط فعلی بین درآمد و هزینه‌ها فاصله زیادی ایجاد شده است و هر چقدر هم که مردم پس‌انداز داشته باشند، نمی‌تواند موثر واقع شود. او نیز با تاکید براینکه پس‌انداز از قدیم بوده و در دنیا پشتوانه بزرگی است اما در شرایط فعلی راه به جایی نخواهد برد  می‌گوید که هرچند پس‌انداز سیاست خوبی برای ‌خانه‌دار کردن مردم است اما مساله مهم دراین میان این است که در شرایطی که هزینه‌های سبد خانوار افزایش یافته اما درآمدها تغییر خاصی نداشته است، چطور می‌شود پس‌انداز کرد. با این اظهارات هر چند روش پس‌انداز در بخش مسکن راهکار موثری است اما دولت از نگاه کارشناسان خود باید فکری هم برای شکاف بین هزینه و درآمد خانوارها داشته باشد.

    مهم‌ترین اظهارات در همایش سیاست‌های توسعه مسکن

    عباس آخوندی (وزیرراه‌وشهرسازی): - سقف وام مسکن مهر افزایش نمی‌یابد

    - قیمت اوراق مسکن را با عرضه بیشتر کنترل می‌کنیم

    - مقدمات مسکن اجتماعی با توسعه‌ای شدن بانک مسکن در حال انجام است

    - پس‌انداز موجب گردش پول در جامعه شده و از چاپ اسکناس از سوی بانک مرکزی جلوگیری می‌کند

    - هم‌اکنون بازار نهادی مسکن یک بازار بمباران شده است و دچار اختلالات نهادی بسیاری است؛ در این میان نهاد شهرداری هم از یک نهاد مدیریت شهری به تجارت شهری تبدیل شده است

    حسین عبده تبریزی (مشاور وزیر راه‌وشهرسازی):

    - گروهی می‌خواهند به شرایط سفته‌بازی بازگردیم، چون دولت تورم را کنترل کرده و رکود داریم، اما بانک مسکن باید لنگر قیمت مسکن را در جای درستی قرار دهد

    - بانک مسکن اگر به مثابه یک بانک توسعه‌ای عمل کند می‌تواند در برخی شهرستان‌ها با توجه به شرایط درآمدی آن شهرستان نرخ سود را کاهش داده و نوع و میزان تسهیلات اعطایی را تغییر دهد

    - شهرداری‌ها در حباب قیمت مسکن نقش دارند

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو