عصر بازار

پیش‌بینی افزایش قیمت، بازار را بهم ریخت؛

هجوم چینی‌ها برای خرید خانه

عصر اعتبار- پیش‌بینی در مورد احتمال افزایش قیمت مسکن، موجب هجوم چینی‌ها برای خرید و داغ شدن بازار دلالی مسکن شد؛ این رخدادها دولت چین را ناچار کرد برای حفظ ثبات بازار، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع کند.

هجوم چینی‌ها برای خرید خانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، دولت چین برای کنترل افزایش قیمت مسکن که توسط دلالان ایجادشده است، خریدوفروش املاک در 4 شهر این کشور را با قوانین سختگیرانه همراه ساخت.

    این اقدام در چنگدو، جینان، ووهان، و ژنگژوی چین صورت می‌گیرد تا تعادل به بازار بازگشته و از رشد حباب قیمت مسکن در این شهرها جلوگیری شود.  سخت کردن قوانین خریدوفروش در این شهرستان‌ها در طول دو هفته گذشته آغازشده است و نشان می‌دهد که مسئولان بلندپایه چینی به این اجماع رسیده‌اند که نگرانی‌ها درباره بازار املاک می‌تواند نگرانی‌ها در خصوص کاهش رشد اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

    بانک OCBC چین در گزارشی دراین‌باره آورده است: «تغییر در این سیاست‌گذاری نشان می‌دهد که چین قرار نیست اقتصادش را با شدت بیشتری به‌پیش ببرد این مسئله ممکن است تمایلات بازار در مدت‌زمان طولانی را پاسخگو نباشد.»

    بسیاری از شهرهای سطح متوسط چینی هدف هجوم دلالان ملکی قرارگرفته‌اند که به دنبال اتفاقات بزرگ‌تر در شهرهای بزرگ چین هستند. شهرهای دیگر مانند تیانجین، هیفی، و سوژو نیز به دلیل افزایش قیمت مسکن اقدامات و قوانین دولتی در محدودیت خریدوفروش را اعمال کرده‌اند. بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، متوسط قیمت مسکن در 70 شهر بزرگ چین از 7.9 درصد افزایش در ماه ژوئیه به 9.2 درصد افزایش در ماه اوت رسید. بر اساس اطلاعیه‌ای که وب‌سایت دولت محلی در اواخر روز شنبه منتشر شد، ساکنان شهرستان ژنگژو که در حال حضار خانه‌ای دارند و یا اینکه در این شهرستان ساکن نیستند، تنها می‌توانند خانه‌هایی با 180 مترمربع فضا را خریداری کنند. در چنگدو مرکز استان سیچوان در جنوب غربی این کشور نیز خریداران تنها می‌توانند یک ملک در برخی مناطق خاص شهری خریداری کنند و کسانی که دومین ملک خود را خریداری می‌کنند باید حداقل 40 درصد از پول ملک را در لحظه خرید بپردازند.

    دولت شهر شرقی جنان نیز درعین‌حال روز یکشنبه اعلام کرده است که شهروندانی که در حال حاضر سه ملک‌دارند دیگر نمی‌توانند ملکی را خریداری کنند و کسانی که برای اولین بار خانه می‌خرند، باید 20 درصد از قیمت خانه را بپردازند و دیگر لازم نیست 30 درصد پرداخت کنند. البته تمهیدات اجرایی دیگری نیز در این خصوص اندیشیده شده است که در سند دولت به‌صورت جزئی به آن اشاره‌شده است.

    تصاویر مربوط به‌صف خریداران خانه که در جنان در صف ایستاده بودند تا مکان خرید خانه‌های خود را از طریق سیستمی شبیه به لاتاری و قرعه کشی مشخص سازند، به‌سرعت در رسانه‌های چینی منتشر شد.

    شهروندان بخش‌هایی خاص از شهرستان ووهان در مرکز استان هوردی نیز از روز دوشنبه لازم است حداقل 50 درصد قیمت خانه را برای خرید خانه دوم و یا 25 درصد را برای خرید خانه اول خود بپردازند و دیگر وامی برای کسانی که سومین خانه خود را می‌خواهند بخرند پرداخت نمی‌شود. شهروندان غیر مقیم در استان ووهان نیز حق خرید خانه و گرفتن وام ملک برای خانه‌های دوم خود را ندارند و از خرید خانه سوم منع شده‌اند.

    قیمت ملک حداقل در یک بخش از منطقه ژنگژو – که به نمادی از افراط چینی‌ها در ساختن خانه تبدیل‌شده است – تا دوسوم قیمت قبلی افزایش‌یافته و به حدود 3 هزار و 747 دلار برای هر مترمربع رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی