عصر بازار

رییس شورای شهر تهران:

حذف درآمدهای پایدار مدیریت شهری را ناکارآمد می کند

عصر اعتبار- رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده مهمترین درآمد پایدار شهر است، گفت: حذف درآمدهای پایدار از منابع درآمدی شهرداری ها موجبات ناکارآمدی مدیریت شهری می شود.

حذف درآمدهای پایدار مدیریت شهری را ناکارآمد می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، نشست مشترک نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و نیز نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

    در این نشست موضوعاتی از قبیل روند تصویب برنامه ششم و موضوعات مرتبط با مدیریت شهری در این برنامه، لایحه جامع مدیریت شهری، بافت فرسوده، ترافیک، مسائل محیط زیست و حمل و نقل ریلی به عنوان مهم‌ترین مشکلات پایتخت مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

    مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: پارلمان‌های محلی و مجلس باید با همکاری و تعامل در حل مشکلات پایتخت تلاش کنند.

    وی در ادامه با اشاره به لزوم ارتقاء جایگاه شوراها افزود: قانون شوراها و مسائل مربوط به آن نقایص فراوانی دارد که باید اصلاح شود، از سال 84 تاکنون، 80 طرح به مجلس از طریق شورای عالی استان‌ها ارسال شده است که حدود 25 طرح به تصویب رسیده، تعدادی رد شده و حدود 15 تا 16 طرح نیز در مجلس در نوبت بررسی قرار دارد.

    چمران با بیان اینکه شورا با مجلس در همه شرایط ارتباط و تعامل خوبی داشته است، گفت: مهم ترین مشکل در حال حاضر اختلاف نظر بین دیدگاه مجلس و اعضای شورا در مورد شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال حاضر تنها کار نظارت را انجام می‌دهند، گفت: شوراها ارکان تصمیم‌گیری نیز می‌باشند و طبق اصل 102 و 103 قانون اساسی استانداران و فرمانداران موظف هستند که مصوبات شوراها را رعایت کنند. همچنین طبق اصل 100 قانون اساسی همه امور شهری باید با نظارت شوراها انجام شود اما در حال حاضر تنها نظارت بر امور شهرداری‌ها را به شوراها دادند.

    وی همچنین تصریح کرد: تهران در حال حاضر با مشکلات متعددی مواجه است، ترافیک، مسائل محیط زیست، توسعه حمل و نقل ریلی، بافت فرسوده و مسائل دیگر از جمله مهمترین مشکلات پایتخت است و رفع این مسائل همکاری صمیمی و نزدیک نمایندگان مجلس شورای اسلامی را می طلبد.

    چمران در ادامه با اشاره با انتقاد به برخی مواد برنامه ششم از جمله روند تخصیص مالیات ارزش افزوده به شهرداری گفت: در حال حاضر برنامه ششم در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی می باشد و این در حالی است که مهمترین مشکلی که برای شورا ها و شهرداری ها در این برنامه وجود دارد حذف مالیات بر ارزش افزوده از شهرداری ها است. این در حالی است که در برنامه ششم اسمی از شوراها به میان نیامده است.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مالیات ارزش افزوده مهمترین درآمد پایدار شهر است و چشم همه شهرداری های کشور به این مالیات ارزش افزوده دوخته شده که البته در تهران هم رقم بالایی است که حذف آن موجبات اختلال در خدمت رسانی مدیریت شهری به شهروندان را فراهم آورد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر این منابع درآمدی از وزارت دارایی مستقیما به شهرداری ها تخصیص می یابد ولی در برنامه ششم بدین گونه است که ابتدا این مالیات باید به خزانه واریز شود از آنجا به وزارت کشور، استانداری و در نهایت به شورای برنامه ریزی استان و در آنجا تصمیم گرفته می شود که چگونه تخصیص داده شود.

    چمران بیان کرد: این عمل بدین معنا است که عملا شوراها و شهرداری ها کارآمدی خود را از دست می دهند.

    وی افزود: این موضوع در کمیسیون های مختلف مجلس رد شده و خواسته ما این است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق نیز رای به رد این ماده بدهند چرا که سرنوشت شوراها و شهرداری های کشور به این امر گره خورده است.

    چمران یاد آور شد: این مالیات بر ارزش افزوده در گذشته به طور مستقیم از کارخانه ها گرفته می شد، بعد آمدند و آن را به عنوان تجمیع عوارض مطرح کردند، همین تجمیع عوارض بعدها به صورت 50 -50 بین دولت و شهرداری تخصیص داده شود و چندی بعد به صورت 60 درصد دولت و 40 درصد شهرداری ها مطرح گردید. در حال حاضر هم سهم شهرداری تنها 32 درصد از این مالیات است اما با این حال در برنامه ششم می خواهند همین سهم 32 درصدی شهرداری ها را نیز نادیده بگیرند.

    رییس شورای اسلامی شهر تهرن سپس به موضوع افزودن نام ری و تجریش به شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در دولت گذشته موضوع جدا شدن ری از تهران مطرح بود که خوشبختانه این امر محقق نشد. چندی می شود که تلاش هایی برای افزودن نام ری و تجریش به شورای اسلامی شهر تهران می شود و این در حالی است ما یک ام القرای اسلامی داریم و بنابراین کنار هم قرار گرفتن نام تهران، ری و تجریش بی معنا خواهد بود. از این رو خواسته ما این است که شما به عنوان نمایندگان مردم در کنار ما بایستید.

    چمران همچنین به موضوع توسعه حمل و نقل ریلی به شهرهای اقماری اشاره کرد و گفت: برخی نمایندگان محترم به توسعه مترو تا اسلامشهر اشاره کردند اما از آن مهمتر مترو فرودگاه امام(ره) است که البته مقدار زیادی از آن توسط متروی تهران به اتمام رسیده است.

    وی افزود: متروی تهران پیمانکار این پروژه بوده و چون متروی فرودگاه امام (ره) خارج از محدوده تهران است نمی تواند منابع مالی به آن اختصاص دهد هر چند در حال حاضر منابع مالی هم برای مترو تهران وجود ندارد لذا اتمام این پروژه نیازمند تخصیص منابع مالی است و امیدواریم با مساعدت نمایندگان محترم این موضوع نیز محقق شود.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان و جمع بندی این نشست گفت: ما در مجلس قبل جلسات مشترک خوبی داشتیم که کمیته های تخصصی و نشست های عمومی متعدید برگزار کردیم. برگزاری این کمیته ها و نشست ها تجربه خوبی عاید ما کرده و ما مصر به ادامه این روند در مجلس جدید هستیم.

    چمران افزود: حضور نماینده وزارت کشور و استانداری و نیز شهرداری در این جلسه ها و نشست ها می تواند منجر به رفع بهتر مشکلات مردم شود و موضوع مدیریت یکپارچه را محقق سازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو