عصر بازار

فعالان اقتصادی، سیاست‌مداران را به رفع موانع گسترش روابط با ایران ترغیب کنند

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با کارلوس تاوارِس، رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) و همراهان، بر نقش کلیدی فعالان اقتصادی مشتاق به حضور در ایران، برای ترغیب سیاست‌مداران اروپایی به رفع موانع توسعه روابط تجاری با ایران تاکید کرد.

فعالان اقتصادی، سیاست‌مداران را به رفع موانع گسترش روابط با ایران ترغیب کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌اله سیف با بیان اینکه در فضای پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی فراهم آمده که باید مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: با توجه به ظرفیت‌های گسترده همکاری تجاری میان دو کشور فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، برگزاری چنین جلساتی می‌تواند نقطه عطفی برای از سر گیری روابط اقتصادی باشد.

    وی کشور ایران را حائز ویژگی‌های متمایز کننده‌ای در منطقه برای تولید خودرو‌های فرانسوی دانست و گفت: با برنامه‌‌ریزی‌های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت فرصتی مهیا شده است که تنها از طریق حل و فصل مسایل و مشکلات بانکی قابل بهره برداری است.

    سیف بازسازی روابط بانکی بین‌المللی به ویژه با بانک‌های اروپایی را اولویت و نیاز اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما در بانک مرکزی به‌دنبال ترمیم، استحکام و توسعه این روابط هستیم. به نظر می‌رسد فعالان عرصه بخش واقعی اقتصاد و تجار فرانسوی می‌توانند نقش عمده‌ای را در این حیطه ایفا کنند که لازم است برای گسترش مراودات اقتصادی میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

    رئیس شورای پول و اعتبار به تسویه حساب با موسسات تضمین صادرات اروپایی اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام، مذاکرات برای رفع مغایرت‌ها و تسویه حساب با این موسسات انجام گرفت که از جمله این موسسات، بیمه صادرات کوفاس در کشور فرانسه بود. در نتیجه این اقدامات، یکی دیگر از موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران رفع شد.

    وی موضع سخت‌گیرانه دولت مردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای را یادآور شد و گفت: هم اکنون که نه ماه از اجرای این توافق گذشته است، لازم است کشور فرانسه همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری، بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند.

    وی افزود: در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، همواره کشور سومی وجود داشته که به دلیل ذی‌نفع نبودن، نسبت به بسط این روابط مانع‌تراشی می‌کند. گواه آن قراردادی است که زمان سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس بسته شد، اما دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، درحالی‌که شرکت بوئینگ آمریکا توانست مجوز فروش 80 فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیر شفاف عمل می‌کند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.

    در این جلسه کارلوس تاوارِس، رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) از آغاز مشارکت خودروسازی‌های بزرگ فرانسوی از جمله پژو، سیتروئن و DS با شرکت‌های مشابه ایرانی خبر داد گفت: ما بسیار مشتاق به فعالیت در ایران هستیم و در این راستا قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاست مداران فرانسوی انتقال خواهیم داد. دولت مردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا هر دو کشور بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.

    گفتنی است، پس از این نشست هیأت فرانسوی به منظور بررسی شرایط پیشبرد مراودات خود و رفع موانع گسترش آن، در جلسه‌ای دیگر با حضور حسن یعقوبی میاب، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی و مدیران‌عامل و اعضای هیئت مدیره برخی بانک‌های ایرانی به بحث و گفتگو پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو