عصر بازار

پولدارترین‌های کشورهای ولخرج دنیا کدامند؟

عصر اعتبار- نظرسنجی رقابت‌پذیری جهانی مجمع جهانی اقتصاد به بررسی سلامت مالی و ریسک‌های متوجه کشورهای سرتاسر جهان پرداخته است.

پولدارترین‌های کشورهای ولخرج دنیا کدامند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یکی از جالب‌ توجه‌ترین نکات این گزارش چگونگی هزینه‌کرد پول مالیات‌دهندگان از سوی دولت‌هاست. مجمع جهانی اقتصاد در "نظرسنجی رقابت جهانی"، زیرشاخه‌ای را درباره این‌که دولت‌ها تا چه اندازه درآمد عمومی را به شکل کارآمد هزینه می‌کنند منتشر کرده که حداکثر امتیاز آن هفت بوده است.

    امتیاز یک دولتها را فوق‌العاده غیرکارآمد و امتیاز هفت بی‌نهایت کارآمد در فراهم‌کردن کالاها و خدمات را نشان می‌دهد. بنابراین هرچه امتیاز پایین‌تر باشد، کشور مورد نظر از نظر اسراف هزینه‌کرد در وضعیت وخیم‌تری قرار دارد. هیچ یک از 136 کشور مورد بررسی امتیاز هفت را کسب نکرد با این همه قطر و امارات متحده عربی به‌طور مشترک امتیاز شش و سنگاپور 5.9 را به دست آوردند.

    پایگاه خبری بیزنس اینسایدر به بررسی 17 کشور ثروتمند در سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) پرداخته که هزینه دولت‌ی آنها بیشترین اسراف را دارد.

    1 -ایتالیا - 1.9 – این کشور بر سر یک دو راهی قرار دارد و مردمش با یکی از مهم‌ترین رای‌ گیری‌های تاریخ این کشور روبه‌رو هستند. مردم ایتالیا قرار است در مورد اصلاحات قانونی اساسی رای دهند که کل دولت و مالیه عمومی را ممکن است تغییر دهد.

    2 - اسلوونی - 2.2 – دولت اسلوونی همچنان حدود 50 درصد از اقتصاد این کشور را از طریق شرکت‌ها و خدمات ملی شده در کنترل دارد. این کشور وعده داده است مدیریت شرکت‌های دولتی را بهبود بخشیده و مالیه عمومی را برای کارآمدتر شدن تحکیم کند.

    3 - یونان - 2.2 – با وجود سال‌ها تدابیر ریاضتی دشوار، یونان یکی از ولخرج‌ترین دولت‌ها را دارد که به ارزش 55 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور هزینه می‌کند. با اینهمه یونان همچنان در آستانه فروپاشی قرار دارد، زیرا باید میلیاردها یورو بدهی را باز پس دهد.

    4 - جمهوری اسلوواکی - 2.3 – اسلوواکی یکی از ناکارآمدترین برنامه‌های هزینه دولتی را دارد، زیرا پول زیادی را صرف خدمات عمومی و نظم اجتماعی می‌کند، اما در مقایسه با سایر کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، هزینه کمتری را برای آموزش، صنعت، تحقیقات و توسعه و حمل‌ونقل صرف می‌کند.

    5 - اسپانیا - 2.5 – هزینه اسپانیا عملا خارج از کنترل شده، زیرا از اواخر سال 2015 این کشور هیچ دولت نداشته که بر این کشور حکومت کند.

    6 - مکزیک – 2.6 – دولت مکزیک اوایل سال جاری اعلام کرد قصد دارد هزینه را به میزان 10 میلیارد دلار کاهش دهد، زیرا تلاش می‌کند میزان هزینه را کنترل کرده و در بحبوحه رشد اقتصادی ضعیف کارآمدتر شود.

    7 - مجارستان – 2.6 – دولت مجارستان در همه‌پرسی اخیر درباره رد کردن سهمیه تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا درباره شمار مهاجرانی که پذیرفته می‌شوند هزینه محدودی داشت. اما در حالیکه بیش از 90 درصد رای دهندگان با موضع دولت موافقت کردندصحت این رای‌گیری فتایید نشد زیرا کمتر از 50 درصد مردم در رای‌گیری شرکت کردند.

    8 - پرتغال – 2.8 – پرتغال تلاش می‌کند هزینه خود را تحت کنترل درآورد، اما عمدتا هزینه را در بخش‌هایی مانند بهداشت و درمان کاهش می‌دهد که به شمار وسیعی از این مردم کشور لطمه می‌زند.

    9 - لهستان - 2.9 – فقدان رشد اقتصادی این کشور به همراه هزینه‌های اجتماعی هنگفت لهستان را در خطر نقض محدودیت کسری مالی اتحادیه اروپا در سال 2017 قرار داده است.

    10 - لاتویا – 3 – لاتویا ممکن است در هزینه‌های دولتی در منطقه یورو در رتبه نسبتا پایینی قرار بگیرد، اما طبق نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد، این کشور در نحوه هزینه‌کرد پول کاملا ناکارآمد عمل می‌کند.

    11 - رژیم صهیونیستی – 3 – دولت این رژیم در گزارش مجمع جهانی اقتصاد به ناکارآمدی در نحوه هزینه‌کرد خود متهم شده است. رژیم صهیونیستی مبلغ عظیمی را صرف ارتش خود کرده و همچنین طی یک دهه، 38 میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت کرده است.

    12 - آمریکا – 3.1 – آمریکا در این فهرست جا گرفته زیرا منتقدان مدعی هستند که دولت میزان زیادی از پولی که هزینه می‌کند را هدر می‌دهد. در پایان ماه گذشته کنگره آمریکا، پس از تصویب لایحه بودجه کوتاه‌مدت مانع تعطیلی دولت شد.

    13 - فرانسه – 3.1 – هزینه دولتی به اندازه‌ای یک مسئله داغ به‌شمار می‌رود که نیکولاس سارکوزی برای گرفتن قدرت از فرانسوا اولاند، رییس جمهور کنونی فرانسه، وعده داده است هزینه عمومی را به میزان 100 میلیارد یورو و مالیات‌ها را به مقدار 40 میلیارد یورو کاهش می‌دهد.

    14 - جمهوری کره (کره جنوبی) – 3.2 – این کشور پول زیادی را برای زیرساخت عمومی و توسعه هزینه می‌کند، اما منتقدان می‌گویند هزینه دولت ناکارآمد است. کره جنوبی  در پی آمار اقتصادی ناامید کننده، وعده داده است پول بیشتری را هزینه کند.

    15 - بلژیک – 3.3 – این کشور شاهد اعتراضاتی خیابانی در ماه گذشته بود و حدود 45 هزار کارگر و حامیان آنها به این مسئله اعتراض داشتند که با وجود هزینه بالا، دولت از پول مالیات‌دهندگان به شکل موثر استفاده نمی‌کنند، زیرا بلژیک همچنان تدابیر ریاضتی را اجرا می‌کنند.

    16 - اتریش – 3.4 – دولت اتریش پول زیادی را هزینه می‌کند، اما ظاهرا مردم با توجه به پولی که برای خدمات عمومی هزینه می‌شود، نتایج خوبی نمی‌بینند.

    17 - استرالیا – 3.5 – این کشور به تازگی 25 سال بدون رکود اقتصادی را پشت سر گذاشته است، اما طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، از جمله کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است که یکی از ناکارآمدترین هزینه‌های دولتی را دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو