عصر بازار

وزیر اقتصاد سوریه:

ایران و سوریه می توانند کالاهای مورد نیاز یکدیگر را تامین کنند

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی سوریه گفت: ایران و سوریه در زمینه تامین کالاها و محصولات مورد نیاز خود می توانند مکمل یکدیگر باشند.

ایران و سوریه می توانند کالاهای مورد نیاز یکدیگر را تامین کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ادیب میاله روز سه شنبه در نشست مشترک استاندار خراسان رضوی با بازرگانان و سرمایه گذاران سوری افزود: در گفت و گوها و مذاکرات دوطرف به این نتیجه رسیدیم که ایران و سوریه می توانند بسیاری از کالاها، محصولات و خدمات مورد نیاز یکدیگر را تامین کنند.
    وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرآوری محصولات سوری در این کشور و صادرات آن به دیگر کشورها نیز ظرفیت های خوبی وجود دارد که می تواند مورد توجه صادرکنندگان و سرمایه گذاران سوری قرار گیرد.
    میاله اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های کالاهای سوریه در استان خراسان رضوی و نمایشگاه کالاهای خراسان در سوریه از دیگر زمینه های همکاری میان دو طرف است.
    وی با اشاره به اینکه مشکل گذرگاه ها و مسیرهای حمل و نقل کالا از مهمترین مشکلات سوریه است گفت: آمریکا به خوبی می داند که اقتصادهای سوریه و عراق به هم وابسته است و روابط وسیع اقتصادی میان این دو کشور برقرار بود به همین دلیل برای قطع ریشه های این روابط تلاش کرد.
    میاله افزود: بازگشایی مرزهای زمینی عراق و سوریه می تواند نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد دو کشور و تبادل اقتصادی میان ایران و سوریه داشته باشد.
    وی اضافه کرد: حمل و نقل هوایی می تواند جایگزین مسیر زمینی میان ایران و سوریه شود تا صادرکنندگان سوری بتوانند کالاهای خود را به مقصد برسانند.
    استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه با تاکید دولت ها و مسئولان دو کشور موظف هستیم آنچه موجب تقویت روابط استان های دو کشور می شود را اجرا کنیم.
    علیرضا رشیدیان افزود: تعرفه های ترجیهی میان دو کشور نزدیک به صفر رسیده و توافقنامه همکاری های اقتصادی میان دو کشور به امضا رسیده که ابعاد همکاری های راهبردی را میان دو طرف تصویب کرده است.
    وی اضافه کرد: گروه های تخصصی برای پیگیری و اجرایی شدن بندهای این توافقنامه تشکیل شده است.
    رشیدیان تصریح کرد: پیش از سفر ما به سوریه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری تاکید داشتند که استان خراسان رضوی درچارچوب این توافقنامه ها، شروع به همکاری با بخش های خصوصی سوریه کند.
    وی بیان کرد: استان خراسان رضوی در زمینه صنعت، معدن، تجارت، شبکه های آب و برق، درمان و دارو و درمان و کشاورزی امکانات و توانایی های خوبی دارد که می تواند مورد استفاده بازرگانان و صنعتگران سوری قرار گیرد.
    استاندار خراسان رضوی افزود: در زمینه دارو و درمان نیز گفت و گوهایی درباره تامین تجهیزات و تبادل تجربیات میان دو کشور و استان انجام شاید.
    رشیدیان گفت: جمهوری اسلامی ایران درکنار ملت و دولت سوریه ایستاده و همکاری های خوبی در زمینه های حمایتی و اقتصادی با این کشور دارد.
    رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه نیز گفت: جامعه بازرگانان سوریه علاقه مند به خرید کالاها و شرکت در نمایشگاه های ایرانی هستند.
    محمد غسان القلاع افزود: برغم شرایط بحرانی که سوریه در حال گذر از آن است، چرخ اقتصاد همچنان می چرخد و کارخانه همچنان فعال است و درتلاش هستیم که تولیدات را افزایش دهیم.
    رئیس اتاق بازرگانی دمشق اضافه کرد: اصرار و اراده سوری ها بر بازسازی کشور خود بخشی از مشکلات را برطرف کرده است.
    القلاع بر ضرورت افزایش دیدار بازرگانان و تبادل هیات های رسمی میان دو کشور تاکید کرد.
    وی بیان کرد: مسائل حمل و نقل نیز باید مورد بررسی قرارگیرد تا با گسترش همکاری ها هر دو کشور از این روابط بهره مند شوند.
    رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه خواستار بازگشایی گذرگاهی زمینی از راه عراق برای تسهیل در صادرات و واردات به سوریه شد و خواستار از سرگیری سفرهای زیارتی میان دو کشور شد.
    القلاع از پشتیبانی و حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه و تقویت پایداری ملت قدردانی کرد.
    استاندار خراسان رضوی و هیات همراه از روز دوشنبه در سفری دو روزه در دیدار با مسئولان مختلف سوری و استانداران استان های دمشق و ریف دمشق راه های همکاری های دو جانبه با این استان ها را بررسی کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی