عصر بازار

رایزنی بانکی با پژو در میرداماد

عصر اعتبار- رایزنی‌های پساتحریم برج لاجوردی با بانک‌ها و شرکت‌های مختلف خارجی، این بار به خودروسازان رسیده است. گروه خودروسازی پژو طی مذاکراتی خواستار رفع موانع بانکی برای گسترش روابط تجاری به ویژه در حوزه خودرو شدند.

رایزنی بانکی با پژو در میرداماد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با حدود گذشت 9 ماه از اجرای رسمی برجام و لغو تحریم‌ها، انتظارات از حوزه بانکی هنوز به طور کامل برآورده نشده و از این باب بسیاری از روابط بین شرکت‌های دیگر ایرانی و خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و نقل و انتقالات بین طرفین با مشکلاتی مواجه است؛ از این رو رایزنی برای رفع موانع بانکی بین مقامات سیاسی و بانکی ایران و طرف های مقابل همچنان در حال انجام بوده و بخش مهمی از مذاکرات را تشکیل می‌دهد.

    در این راستا اخیرا بانک مرکزی میزبان گروه خودروسازی پژو فرانسه بود و در این دیدار حل معضلات بانکی مورد توجه قرار گرفته است.

    در حالی از چندی پیش طی قراردادهایی مشارکت خودروسازی‌های بزرگ فرانسوی از جمله پژو، سیتروئن و DS با شرکت‌های مشابه ایرانی آغاز شد که رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی پژو (PSA) نیز در دیدار خود با رئیس کل بانک مرکزی  بر اشتیاق برای فعالیت در ایران تاکید کرده است.

    رئیس کل بانک مرکزی  نیز اعلام کرده که با توجه به ظرفیت‌های گسترده همکاری تجاری میان فرانسه و ایران به ویژه در حوزه صنعت خودرو، مذاکرات می‌تواند آغاز کننده روابط اقتصادی بین طرفین باشد، چرا که سیف معتقد است ایران حائز ویژگی‌های متمایز کننده‌ای در منطقه برای تولید خودروهای فرانسوی بوده و با برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، فرصتی ایجاد شده که  تنها از طریق حل و فصل مسایل و مشکلات بانکی قابل بهره برداری است.

    به دنبال درخواست گروه پژو برای حل مشکلات بانکی برای توسعه روابط با ایران،  رئیس کل بانک مرکزی نیز وجود موانع برای گسترش روابط بانکی، موضع سخت‌گیرانه دولت مردان فرانسوی در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای را یادآرو شده و گفته که با گذشت حدود 9 ماه از اجرایی شدن برجام لازم است فرانسه همچون مواضع اولیه خود ثابت قدم بوده و با پافشاری، بر اجرای مفاد برجام و رفع موانع توسعه مراودات اقتصادی میان دو کشور تاکید کند.

    البته سیف در اظهارات خود از وجود کشور سومی که به دلیل ذینع نبودن، همواره در توسعه روابط اقتصادی میان ایران و فرانسه، مانع‌تراشی می‌کند گله کرده است. وی گواه این موضوع را نیز کارشکنی در قراردادهای ایرباس دانسته و گفته که در زمان سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس قراردادی بسته شد، اما دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) پس از گذشت هشت ماه از اجرای برجام، تنها به فروش 17 فروند هواپیمای ایرباس به ایران مجوز داد، در حالی‌که شرکت بوئینگ آمریکا توانست مجوز فروش 80 فروند هواپیما را اخذ کند. این ایالات متحده است که غیر شفاف عمل می‌کند و اروپا نیز در برابر آن سکوت اختیار کرده است.

    کارلوس تاوارِس، رئیس هیئت مدیره گروه خودروسازی پژو نیز با آگاهی از اینکه موارد بانکی مانعی برای توسعه روابطش با خودروسازان ایرانی و فعالیت در کشورمان است اعلام کرده که قطعا برای رفع معضلات بانکی بازخورد خود را به سیاست مداران فرانسوی انتقال خواهد داد. وی البته معتقد است که دولت مردان فرانسوی باید نگاه رو به جلو داشته باشند تا ایران و فرانسه بتوانند از فرصت فراهم شده برای بسط روابط تجاری نفع ببرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو