عصر بازار

فشار مالیاتی بر دوش داروسازان

عصر اعتبار- رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه افزایش مالیات داروخانه‌ها به صورت گزنده‌ای شرایط را بر داروخانه‌ها تنگ کرده است، بر لزوم ترمیم اقتصاد داروخانه‌ها تاکید کرد.

فشار مالیاتی بر دوش داروسازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر جلیل سعیدلو، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به نقش داروسازان در نظام درمانی کشور گفت: داروسازان، عضو انکارناپذیر و اثرگذار چرخه درمان هستند و حضور در عرصه داروخانه‌داری، صرفا یکی از ابعاد ایفای نقش آن‌ها است.

    سعیدلو اضافه کرد: داروخانه، تنها محلی برای عرضه دارو نیست؛ چرا که مشکل بیمار صرفا با در اختیار داشتن دارو برطرف نمی‌شود. بیمار نیاز به یکسری اطلاعات کاربردی برای استفاده صحیح از دارو دارد که این اطلاعات را باید از داروساز حاضر در داروخانه دریافت کند و طبیعتا در چنین حالتی، نقش داروساز صرفا تهیه و تحویل دارو نخواهد بود.

    عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی که داروسازان را از سایر اقشار پزشکی متمایز می‌کند، در دسترس بودن آنها دانست و افزود: داروسازان بدون تشریفات خاصی در دسترس بیماران و مردم هستند. این یک وجه غیرقابل انکار و متمایز کاری و حرفه‌ای آن‌ها است. آن‌ها با راهنمایی صحیح، بیمار را در یک مسیر علمی در فرایند درمانی قرار می‌دهند. توجه به تداخلات دارویی و نیز غذایی یکی از مسوولیت‌های داروسازان در داروخانه‌ها است. ضمن اینکه توجه به شرایط بیمار و سابقه سایر بیماری‌های وی می‌تواند در جلوگیری از بروز عوارض دارویی بسیار موثر باشد.

    سعیدلو ادامه داد: علاوه بر این داروسازان را باید مصداق عینی توجه به اصول پیشگیری دانست؛ چرا که با توصیه‌های به موقع خود می‌توانند بیمار را از وقوع بسیاری از مشکلات و عوارض در امان بدارند.

    به گفته این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، نقش داروساز در بحث پایش بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت و فشار خون و پایش سایر بیماری‌های غیرواگیردار حائز اهمیت است. اگر نقش داروسازان در این حوزه به رسمیت شناخته شود و در این عرصه برای ایفای نقش آن‌ها ظرفیت‌سازی شود، می‌توانند از بسیاری از هزینه‌های ثانویه درمانی جلوگیری کنند.

    سعیدلو با اشاره به مشکلات و معضلات پیش روی داروسازان، اضافه کرد: علی رغم همه پتانسیل‌هایی که داروسازان در کشورما دارا هستند، مسئله اساسی آن است که در گام نخست نظام بهداشت و درمان کشور باید وزن شایسته‌ای برای داروسازان قائل شود؛ به گونه‌ای که جایگاه داروسازان در نظام درمانی کشور، آنگونه که شایسته است مورد توجه قرار گیرد و از الگوهای بین‌المللی پیروی کند.

    وی اضافه کرد: امروز باید بگوییم که اقتصاد داروخانه نیاز به ترمیم دارد و این درحالیست که توان داروسازان شاغل در داروخانه‌ها صرف حل و فصل مسائل حاشیه‌ای می‌شود. بحث مالیات، بحث بیمه، بحث تعرفه و ده‌ها چالش دیگر که هر روز بر داروسازان تحمیل می‌شود، حضور داروسازان در داروخانه‌ها را طاقت فرسا کرده و فشار خیلی زیادی را بر بدنه رنجور داروخانه‌ها وارد کرده است.

    سعیدلو در خصوص فشار مالیاتی بر داروخانه‌ها اظهار داشت: افزایش مالیات داروخانه‌ها به صورت گزنده‌ای شرایط را بر داروخانه تنگ کرده است. متاسفانه وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رود که داروسازان بار عدم پرداخت مالیات سایر صنوف را بر دوش می‌کشند.

    وی در پایان افزود: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی داروسازان آن است که نظام دارویی کشور باید از دولتی شدن دور شود. دولت باید دست از تصدی‌گری برداشته و به توانایی‌های  بخش خصوصی اعتماد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی