عصر بازار

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران:

ثبات نرخ ارز فرصت تولید و قدرت صادرات را می‌گیرد

عصر اعتبار- عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با ثابت ماندن نرخ ارز، نه تنها فرصت و قدرت در صادرات و تولید گرفته می‌شود، بلکه به واردات غیررسمی (قاچاق) فضای بیشتری داده می‌شود.

ثبات نرخ ارز فرصت تولید و قدرت صادرات را می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد لاهوتی گفت: علیرغم افزایش هر ساله نرخ تورم، از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، نرخ ارز تقریبا ثابت مانده و تغییری نداشته است.

    عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: با ثابت ماندن نرخ ارز، نه تنها فرصت و قدرت رقابت در صادرات و تولید گرفته می‌شود، بلکه به واردات و مخصوصا واردات غیر رسمی (قاچاق) فضای بیشتری داده می‌شود.

    وی با اشاره به قانون برنامه پنجم که دولت در آن موظف شده تا متناسب با تورم، نرخ ارز را هر ساله تغییر دهد، بیان داشت: بنابراین بنظر می‌رسد، دولت در تک نرخی کردن نرخ ارز باید به مقوله واقعی کردن آن توجه داشته باشد.

    لاهوتی گفت: البته این اتفاق در هیچکدام از دولتی‌های هشتم، نهم و دهم نیفتاد و حتی در دولت یازدهم هم که خود را مجری و پایبند قانون می‌داند این قانون به اجرا در نیامد و تنها اجازه رشد 5 درصدی نرخ ارز داده شد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه قانون برنامه پنجم در رابطه با نرخ ارز باید اجرا شود، گفت: از طرفی ناظران هم باید بر این مسئله نظارت دقیق داشته باشند و در این مورد باید با افراد متخلف برخورد شود.

    وی با بیان اینکه با این اقدام دولت نرخ ارز را سرکوب کرد و فرصت را از صادرات گرفت، تصریح کرد: تعیین نرخ ارز نیازمند بررسی و توجه به فاکتورهای تشکیل دهنده آن است.

    لاهوتی افزود: برای تک نرخی شدن ارز، نرخ ارز مبادله‌ای باید به نرخ ارز آزاد برسد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز ممکن است منجر به افزایش تورم شود، گفت: به همین دلیل دولت‌ها معمولا در این رابطه محتاطانه عمل می‌کنند.

    وی با تأکید بر اینکه بخشی از تولید کشور وابسته به کالاهای وارداتی است، بیان داشت: این موضوع هم عامل دیگری است که باعث می‌شود، دولت‌ها نسبت به واقعی کردن نرخ ارز محتاطانه‌تر رفتار کنند.

    لاهوتی با اشاره به اینکه دولت قبل نرخ ارز را به صورت غیرواقعی پایین نگه داشت، تصریح کرد: این اقدام باعث شد که قیمت ارز یک شبه به 3 برابر افزایش یابد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بیان داشت: هرگاه قیمت نفت به طور غیرواقعی پایین‌ نگه داشته شود، بالاخره فنر قیمت آن رها می‌شود و ضرر و زیان آن به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

    وی گفت: دولت باید بپذیرد و  در جامعه فرهنگ‌سازی کند که تا زمانی که نرخ ارز متناسب با تورم افزایش نیابد، قدرت رقابت در تولید و حضور در بازارهای صادراتی را از دست می‌دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو