عصر بازار

ایتالیا در مسیر رویارویی با آلمان در موضوع حمایت دولتی از بانکها

عصر اعتبار- روزنامه انگلیسی اکسپرس به نقل از کارشناسان نوشت: روابط بین آلمان و ایتالیا در صورت مداخله آلمان برای نجات دویچه بانک وارد مرحله حساس و تنش آفرینی می شود، بخصوص که آلمان جلوی اقدام مشابه توسط ایتالیا را در سال جاری گرفته بود.

ایتالیا در مسیر رویارویی با آلمان در موضوع حمایت دولتی از بانکها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی در گزارشی افزود: دولت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با بحران ایجاد شده برای دویچه بانک بزرگترین بانک آلمان که به عقیده برخی کارشناسان بدون حمایت دولت برطرف نخواهد شد، در وضع دشواری قرار گرفته و در همین حال متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا بدون شک تحولات مربوط به بحران دویچه بانک را به دقت زیر نظر دارد.
    نخست وزیر ایتالیا بنا بر گزارشها از آلمان درخواست کرده بود که به علت کاهش اعتماد سرمایه گذاران به بانک های ایتالیا به این کشور اجازه دهد به بانک های ایتالیا پول قرض بدهد. بطور خاص بانک «مونته دی پاسکه» (Monte Dei Pasche) قدیمی ترین بانک ایتالیا چندین بار در سال جاری تا مرز ورشکستگی پیش رفته و رنتزی همچنان در تلاش است تا تزریق 5 میلیارد یورو به این بانک را از طرف سرمایه گذاران تضمین کند، اما برلین تا کنون در برابر ایتالیا کوتاه نیامده و تاکید کرده که دولت رنتزی باید از قوانین جدید اتحادیه اروپا تبعیت کند.
    اما تبعیت از این قوانین به معنای ضربه به سرمایه گذاران کوچک است که به معنای خودکشی سیاسی برای دولت رنتزی است.
    اکنون آلمان خود با بحران بانکی رو به رو شده است، زیرا سرمایه گذاران به علت نگرانی از اینکه دویچه بانک قادر به پرداخت جریمه تعیین شده آمریکا نیست، در حال خارج کردن سرمایه های خود از این بانک هستند.
    در همین حال دولت آلمان با اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه به دویچه بانک کمک نخواهد کرد، دچار خبط و خطا شد و بر شعله های آتش دمید. این اظهارات در هفته گذشته به کاهش ارزش سهام دویچه بانک منجر شد و شرایط این بانک را شکننده تر کرد.
    این وضع بخصوص از این لحاظ برای دولت آلمان آزاردهنده است که برلین همواره به سایر کشورهای منطقه یورو برای نحوه برخورد با بحران مالی رهنمود داده است.
    اما کارشناسان بر این باورند که مرکل با وجود تمام ژست های شجاعانه نمی تواند اجازه دهد که دویچه بانک دچار مشکل شود زیرا این بانک با توجه به اندازه و مقیاس کارش می تواند کل نظام بانکی منطقه یورو را با خود به زیر بکشد.
    در این حال نخست وزیر ایتالیا امیدوار است که دولت آلمان با ارائه کمک و حمایت مالی اقدام به نجات دویچه بانک کند تا دولت ایتالیا نیز همین کار را در مورد بانک های این کشور که هنوز در وضعیت بسیار آسیب پذیری هستند انجام دهد.
    رنتزی، همزمان با سقوط سهام دویچه بانک در روز جمعه گذشته، به خبرنگاران گفت: اطمینان دارم مقام های آلمان برای جلوگیری از وخامت وضع دویچه بانک هر کاری بتوانند انجام خواهند داد.
    وی افزود: همواره گفته ایم که اتحادیه اروپا باید هر کاری در توان دارد برای حل مشکلات بخش بانکی انجام دهد .
    با این حال برخی کارشناسان می گویند که برلین ممکن است از برخی جزییات فنی برای مداخله و نجات دویچه بانک استفاده کند اما همچنان از اقدام دولت ایتالیا برای کمک به بانک مونته دی پاسکه جلوگیری کند.
    مایکل هیوسون تحلیلگر ارشد بازار در موسسه انگلیسی «سی ام سی مارکتس» گفت: چنانچه دولت آلمان مجبور به حمایت مالی از دویچه بانک شود این اقدام بطور حتم به نخست وزیر ایتالیا کمک خواهد کرد زیرا راه را برای حمایت دولت ایتالیا از بانک های این کشور نیز هموار می کند .
    وی در عین حال اذعان می کند که مقایسه دویچه بانک با بانک مونته دی پاسکه ایتالیا قیاس مع الفارق است، زیرا دویچه بانک از لحاظ سیستماتیک دارای اهمیت است و کمک دولتی به آن را می توان با توجه به تبصره های شرایط خاص توجیه کرد در حالی که بانک مونته دی پاسکه ایتالیا چنین شرایطی ندارد و نمی تواند واجد شرایط دریافت کمک دولتی باشد.
    کارشناسان در عین حال می گویند چنین اقدامی توسط دولت مرکل تاثیر به شدت مخربی بر روابط بین دو کشور خواهد داشت و موجب تشدید احساسات ضد اروپایی در ایتالیا می شود.
    سیمون تیلفورد کارشناس اندیشکده «مرکز اصلاحات اروپایی» در لندن گفت: اکنون گسل بزرگ در منطقه اروپا بین ایتالیا و آلمان واقع است.

    **تلگراف: بحران دویچه بانک می تواند مرکل و یورو را به زیر بکشد
    روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در همین ارتباط نوشت: مرکل در ارتباط با دویچه بانک وارد بازی خطرناکی شده است که می تواند وارد مسیر اشتباهی شود. چنانچه خودداری مرکل از تایید حمایت مالی دولتی از دویچه بانک موجب سقوط دویچه بانک شود این امر بسادگی می تواند به صدر اعظمی مرکل پایان دهد. اما چنانچه مرکل به نجات دویچه بانک اقدام کند، این اقدام می تواند به شروع از هم گسیختگی یورو منجر شود . به همین علت تعجب آور نیست که بازارها با هراس شدید نظاره گر کاهش ارزش سهام دویچه بانک هستند.
    بر اساس این گزارش ، پیش از این نیز رسانه های آلمان روز شنبه گزارش داده بودند که آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور به علت موضع سختگیرانه خود در قبال کمک دولتی به بانک ها در کشورهای دیگر، قادر به حمایت مالی از دویچه بانک آلمان نیست.
    روزنامه زدویچه زایتونگ چاپ مونیخ نوشت: مرکل با حمایت مالی از دویچه بانک در واقع قولی را که به مالیات دهندگان داده بود، زیر پا می گذارد و این اقدام می تواند برای انتخاب مجدد مرکل در انتخابات سال آینده بخصوص با توجه به افزایش محبوبیت حزب ضد مهاجرتی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) فاجعه بار باشد.
    به گزارش یورو نیوز تردید و نگرانی درباره وضع دویچه بانک بزرگترین بانک آلمانی، بخش بانکی در بازارهای بورس اروپایی را هفته گذشته با آشفتگی همراه کرد. اختلاف حقوقی بین دویچه بانک و دادگستری آمریکا واحتمال پرداخت رقمی معادل 14 میلیارد دلار برای حل و فصل این دعاوی برای این بانک بحران ساز شده است. مقامات قضایی آمریکا، این بانک آلمانی را به فروش اوراق بهادار مشکل دار و فریب سرمایه گذاران متهم کرده اند و دستگاه قضایی برای حل و فصل این اختلاف رقمی معادل 14 میلیارد دلار از دویچه بانک طلب کرده است.
    همزمان با این تحولات تمایل مشتریان به خروج سرمایه از این بانک افزایش یافته و این روند ارزش سهام دویچه بانک را در بازار بورس فرانکفورت بشدت کاهش داد.
    اولیویر روت کارشناس «اودو سایدلر بانک» اعتقاد دارد دویچه بانک با خطر ورشکستگی مواجه نیست: 'وضعیت دویچه بانک شبیه بحران لیمن برادرز نیست. زیرا مقامات ناظر بر بخش بانکی و دولتها می دانند که چنین بانکی نمی تواند ورشکسته شود بدلیل اینکه برای سیستم اهمیت زیادی دارد. دویچه بانک ورشکسته نخواهد شد اما این نهاد باید مشکلات خود را حل کند. اگر به تنهایی نمی تواند باید به آن کمک شود.'

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو